Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-03-12, 06:51
Medlem
EmmaW85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Nja just Lchf tycker inte jag är frälsningen. Visst kan den ge goda resultat men det gäller också att se upp så att kosten inte blir för ensidig.
Väga och räkna kalorier tycker jag faktiskt är en riktigt bra metod, framför allt lärorik. Kör man det ett tag så får man lite känsla för hur mycket kalorier olika livsmedel innehåller. Sen när man kört det ett tag och ska återgå till nåt stabilt läge så behöver man inte fortsätta väga och räkna utan man har lärt sig rätt bra hur stora/små portionerna behöver vara.
Ofta är den där andra portionen väldigt onödig.

Absolut!
Men en kalori är inte alltid en kalori.
Energivärde spelar såklart roll.
Men det spelar ju roll var kalorierna kommer ifrån.
Fett innehåller mer kcal än kolhydrater, generellt.
Men man håller sig mätt och har inte samma hunger. Men man ska göra det som passar en själv 😄
Citera
2021-03-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaW85
Absolut!
Men en kalori är inte alltid en kalori.
Energivärde spelar såklart roll.
Men det spelar ju roll var kalorierna kommer ifrån.
Fett innehåller mer kcal än kolhydrater, generellt.
Men man håller sig mätt och har inte samma hunger. Men man ska göra det som passar en själv 😄

En kalori är alltid en kalori, kalori är en måttenhet precis som gram, meter etc så den är alltid samma!

Däremot har fett, kolhydrater och protein olika kalorimängder per gram.
Citera
2021-03-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
En kalori är alltid en kalori, kalori är en måttenhet precis som gram, meter etc så den är alltid samma!

Däremot har fett, kolhydrater och protein olika kalorimängder per gram.
För kroppen är inte en kalori alltid en kalori.
20-30% av kalorierna från protein försvinner när kroppen bearbetar den, motsvarande siffra för fett är 3%.
Citera
2021-03-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
För kroppen är inte en kalori alltid en kalori.
20-30% av kalorierna från protein försvinner när kroppen bearbetar den, motsvarande siffra för fett är 3%.

Eftersom kalorier är en måttenhet så är en kalori alltid en kalori..energivärdet är en kalori annars hade det inte varit en kalori.

Att kroppen sedan kräver olika energi för att processa olika saker tar inte bort faktumet att en kalori är en kalori.
Citera
2021-03-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Eftersom kalorier är en måttenhet så är en kalori alltid en kalori..energivärdet är en kalori annars hade det inte varit en kalori.

Att kroppen sedan kräver olika energi för att processa olika saker tar inte bort faktumet att en kalori är en kalori.
Jo fast nu snackar vi om kroppen och viktnedgång.

Man är ju bra dum om man tror att 2000 kalorier i form av lösgodis kommer ge samma resultat som 2000 kalorier från bra mat.
Citera
2021-03-12, 17:55
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Kan min kropp vara inställd på svält?
Nej, det finns inte någon sådan ”inställning” [sic].

Det är bara trams påhittat någon gång på sjuttio- eller åttiotalet.

Som så ofta rekommenderar jag att du testar att fasta under en vecka eller två, alltså bara vatten och nödvändiga vitaminer och mineraler, för att ställa om din upplevelse kring hur mycket/lite mat du faktiskt måste få i dig och lära dig att man enkelt kan hantera känslan av hunger.

Det blir oerhört mycket enklare att justera matintaget efter att ha gjort en sådan resa.

Sedan, om du väljer att gå ned med hjälp av terapeutisk eller periodisk fasta eller inte spelar inte så stor roll, men du kommer lära känna dig själv betydligt bättre.
Citera
2021-03-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jo fast nu snackar vi om kroppen och viktnedgång.

Man är ju bra dum om man tror att 2000 kalorier i form av lösgodis kommer ge samma resultat som 2000 kalorier från bra mat.

Fast jag svarade bara att en kalori är en kalori.
Sen höll jag med om det övriga personen skrev.

När det kommer till kroppen och viktnedgång kan man dra in hur många faktorer som helst om hur kroppen kan ta till vara på kalorieinnehåll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in