Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-18, 22:09
Medlem
skogs08s avatar
Hej
Skall förmodligen åka med jobbet till Åre och där skall det åkas skidor, jag har aldrig åkt i riktig skidbacke innan bara lekt lite hemma på gården i en backe för några år sedan med gamla slalomskidor och kan behärska stoppsladd/hockeystopp samt ploga med skidorna så borde väl klara av en grön backe utan att ramla hela tiden eller köra in i träd tror jag

Men det jag är lite nervös för är liften både ankarlift och stolslift, är det något särskilt man bör tänka på när man skall fånga det där ankaret eller framförallt när man skall av det sedan?
samma med sittliften är nog att gå av den som jag är mest orolig för något speciellt att tänka på där?
Citera
2021-02-18, 22:20
Medlem
Kolla hur dom andra gör och härma. Tro på dig själv. Det är inte svårt. Tusentals små ungar fixar detta. Du med.
Citera
2021-02-18, 22:21
Medlem
Börja i området som kallas björnen, där är lätta backar mest för barn och folk som inte åkt förrut. Finns liftvärdar säg till dom att du inte åkt förut så hjälper dom dig hur du ska göra i liften
Citera
2021-02-18, 22:44
Medlem
Det är inte svårt. Men sätt dig inte ner! Vissa nybörjare gör det. Sätt ankaret under rumpan och vänta på att bli uppdragen.
Väl uppe brukar det va plant eller tom svagt nerför så du får lite fart. Bara att ta tag i ankaret, dra sig lite framåt, ta bort ankaret och släpp.
Ibland kan det sitta vajrar som ett nödstopp efter liften, så håll inte kvar i ankaret för länge. Då kan det dra med sig vajern så hela liften stannar.
Citera
2021-02-18, 23:00
Medlem
Vermillionss avatar
Det ska nog bra.
Farsan skickade iväg mig när jag var fyra bast i fjällen. Går att jämföras med när fågelmamman putar ut sina barn från boet. Det gick jävligt bra! Skillnaden är dock att du upplever en större fara.

Jag tror på dig!
Citera
2021-02-18, 23:02
Medlem
skogs08s avatar
Tack så mycket för era svar verkar ju som jag oroar mig helt i onödan då kanske inte är hela världen om jag skulle lyckas ramla i liften heller men kanske retar upp stressade andra skidturister hehe. Bra med infon om ev. nödstoppet också vill man ju helst undvika.

Jo Björnen har jag redan kollat upp/hört från kollega att det skall vara ett lättare område
Citera
2021-02-18, 23:37
Medlem
Inte konstigt att vara nervös men va inte rädd för att göra bort dig och trilla, det är då du lär dig på riktigt. Det gör lixom ingenting om du trillar av en ankarlyft eller liknande, det händer nog de flesta ett par gånger i början.
Citera
2021-02-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladdigkuk
Börja i området som kallas björnen, där är lätta backar mest för barn och folk som inte åkt förrut. Finns liftvärdar säg till dom att du inte åkt förut så hjälper dom dig hur du ska göra i liften
Pff, jag började i högzon och körde högsta högsta första dagen jag stod på skidor.

TS, Björnen kommer vara alldeles kanon för dig, även ullådalen och rödkålen, håll dig borta från vm8 och backarna runt där på eftermiddagen.
Citera
2024-10-17, 16:17
Medlem
När man är vuxen och har tänkt börja åka skidor så tänker man enbart på benbrott a la sällskapsresan.

Med tanke på säkerhetstänkande och överdriven försiktighet, vad är oddset ett ramla och bryta något när man lär sig åka skidor i barnbacken?
Citera
2024-10-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
När man är vuxen och har tänkt börja åka skidor så tänker man enbart på benbrott a la sällskapsresan.

Med tanke på säkerhetstänkande och överdriven försiktighet, vad är oddset ett ramla och bryta något när man lär sig åka skidor i barnbacken?

Att ramla kan nog hända, men för att bryta något ska du vara bra vårdslös. Fast det händer säkert, särskilt för nybörjare på snowboard som inte har vett att inte ta emot med handlederna vid fall.
Citera
2024-10-18, 15:19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Att ramla kan nog hända, men för att bryta något ska du vara bra vårdslös. Fast det händer säkert, särskilt för nybörjare på snowboard som inte har vett att inte ta emot med handlederna vid fall.

Alternativet är att ta emot sig med huvudet, så en handled/båtben tar jag hellre
Citera
2024-10-19, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop

Skidor är snällare än snowboard? I vinter är det dags att lära sig pga barn. De ska få lära sig i tidig ålder och då vill man själv kunna också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in