Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-23, 01:58
  #13
Medlem
Smakkers avatar
Såg ut så här 2007 och 1999 också. 90% dårar som är pappersrika säljer bort sig vid nästa krasch och återkommer aldrig till börsen igen. Såg exakt det hända -99 och -08, minnet är kort.

Vår tids dotcom-aktier är kryptovalutor, Gamestop, cannabis och många gamingbolag utan lönsamhet.

”Quick buck artists come and go with every bull market, but the steady players make it through the bear market.”

Längtar verkligen tills nästa långa björnperiod. Gärna ett decennium med 10 år sjunkande kurser så vi skakar av oss majoriteten.
Citera
2021-03-01, 17:38
  #14
Medlem
Köpte själv Uddaaktiers kurs. 4200 kostar den och är på ca 60 sidor. Det finns ju en del matnyttigt i kursen men att lägga 4200 är ju helt sinnessjukt kan jag känna såhär i efterhand. Att han sedan tar 900 kr/månaden för att vara med i hans discord är också helt sjukt. Rekommenderar ingen att lägga de pengarna. Hade det varit runt 200 kr/månaden hade de varit rimligt som flera andra kör på patreon.
Citera
2021-03-01, 17:57
  #15
Medlem
Assboulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milf_
Köpte själv Uddaaktiers kurs. 4200 kostar den och är på ca 60 sidor. Det finns ju en del matnyttigt i kursen men att lägga 4200 är ju helt sinnessjukt kan jag känna såhär i efterhand. Att han sedan tar 900 kr/månaden för att vara med i hans discord är också helt sjukt. Rekommenderar ingen att lägga de pengarna. Hade det varit runt 200 kr/månaden hade de varit rimligt som flera andra kör på patreon.
Håller med. Det finns en tydlig trend bland många profiler att ta hutlösa priser för sina kurser. Tror att det är för att de är väl medvetna om att dessa intäkterna inte kommer att hålla för evigt.
Det finns många på te.x Youtube och liknande som delar med sig av snarlik information gratis.
Att ta investeringstips från folk som varken har utbildning eller yrkeserfarenhet är otroligt farligt.

Många går ut och rekar småbolag med låg omsättning, som kan sticka flera procent, genom att öka volymen med hjälp av sina följare/anhängare.
Citera
2021-03-01, 19:00
  #16
Medlem
SophieNeveus avatar
Efter att ha varit inne och lyssnat på några av hans "föreläsningar" på hans discord, kan jag också konstatera att killen inte har en susning om vad han pratar om.

Han är helt insnöad på teknisk analys och tar aldrig någonsin hänsyn till fundamentala aspekter.

Ska jag vara ärlig, tror jag att vinstjagaren lider av något mentalt handikapp. Han kan inte för fem öre hantera en diskussion på ett normalt sätt.


Om det är samma standard på hans kurs, som på hans discord, lider jag djupt med de som har blivit lurade på pengar, genom att köpa hans kurs eller bok.
Citera
2021-03-03, 17:00
  #17
Medlem
Assboulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Efter att ha varit inne och lyssnat på några av hans "föreläsningar" på hans discord, kan jag också konstatera att killen inte har en susning om vad han pratar om.

Han är helt insnöad på teknisk analys och tar aldrig någonsin hänsyn till fundamentala aspekter.

Ska jag vara ärlig, tror jag att vinstjagaren lider av något mentalt handikapp. Han kan inte för fem öre hantera en diskussion på ett normalt sätt.


Om det är samma standard på hans kurs, som på hans discord, lider jag djupt med de som har blivit lurade på pengar, genom att köpa hans kurs eller bok.
Han är väl kanske inte förståndshandikappad, men smått efterbliven!

Jag hoppas att hans medlemmar snart inser vilken lurendrejare som gömmer sig bakom profilen.
Citera
2021-03-06, 15:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Innan den här tråden kommer för gott igång, kunde det vara intressant med lite begreppslig stringens. Hur definierar ni "pump & dump"? Det är lätt att nämna några extrema cases av uppenbar pump & dump. Men det finns många exempel på saker som anklagas för pump & dump där jag tycker det blir oklart. Hur skiljer man pump & dump från någon som helt enkelt försöker köpa billigt och sälja dyrt och samtidigt pratar gott om sina aktier?

Har ni förslag på den distinktionen?

Det vanligaste sättet att skapa en pump är att använda sig av missledande och överdrivet positiv informationsspridning skulle jag säga. Det kan exempelvis ske på aktieforum och social media men det finns även exempel på när information spridits via exempelvis discord. Ibras senaste case, Roadman Investments bedrevs främst via en discord, som numera blivit någon slags hets kanal efter att blivit uthängd och konfronterad av en som utgav sig vara journalist, gällande hans pump och dump.

I det här fallet var pumpen redan koordinerad från start, flera aktieprofiler samlades tillsammans med Ibra och fick reda på caset i förväg, sedan efter skapades discorden. Genom att positiv information, och köprekommendationer, kom från olika håll upplevdes caset extra trovärdigt vilket resulterade att flera köpte aktien vilket slutade med att många brände sig. Detta gäller tyvärr inte även bara Roadman, utan även vinstjagarens sanning verkar trätt fram. Tydligen ska han ha lurat massvis med personer på pengar, dels med hans kurs men även i att han pumpar diverse småbolag, med låg handelsvolym och börsvärde tillsammans med kursdubblaren och tradinglivet bland annat. De rekar bolaget och säljer när deras följare handlar.

Vill du läsa mer, har du discorden här:
https://discord.gg/aH2KAySq
Citera
2021-03-06, 16:56
  #19
Medlem
Dom är ett gäng skojare och clowner hela högen. Tar helt löjliga priser för att få vara med i deras pump n dump sekt. Håll er borta.
Citera
2021-03-06, 18:41
  #20
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milf_
Köpte själv Uddaaktiers kurs. 4200 kostar den och är på ca 60 sidor. Det finns ju en del matnyttigt i kursen men att lägga 4200 är ju helt sinnessjukt kan jag känna såhär i efterhand. Att han sedan tar 900 kr/månaden för att vara med i hans discord är också helt sjukt. Rekommenderar ingen att lägga de pengarna. Hade det varit runt 200 kr/månaden hade de varit rimligt som flera andra kör på patreon.

Hur rättfärdigar du för dig själv att lägga ut flera tusen på nån "kurs" från nån random snubbe på internet? Hur fan hamnar man där?

Citat:
Ursprungligen postat av bobbobelito
För min del såg jag det först när jag upptäckte Vinstjagaren, när jag gång på gång fick höra av mina kompisar att de förlorade massvis med pengar.

Jag valde att köpa Vinstjagarens månads medlemskap vid ett tidigare skeende, där jag rent utsagt blev lurad.

Så först hörde du talas om honom genom dina polare som förlorat pengar på hans råd och då tänkte du "fan, det här vill jag va med på"? Har jag förstått det rätt då?

Vill ni ha pissiga råd från folk som inte har en aning om vad de pratar om behöver ni inte ens lämna Flashback. Gå in i random biotech-tråd bara.
Citera
2021-03-06, 18:47
  #21
Avstängd
"...missledande och överdrivet positiv informationsspridning skulle jag säga."

Ja om inte Roadman var en pump & dump så finns det nog inte något som är det. Jag tror alla är överens om att det finns pump & dump. Men frågan är var gränsen går? Vem bör INTE anklagas för pump & dump?

Det finns många obskyra, illikvida småbolag. En del av dessa har "förespråkare" som sitter och tjatar i flera år om hur bra de är. Är det pump & dump? Helt klart inte, skulle jag säga.
Citera
2021-03-07, 01:20
  #22
Medlem
Assboulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"...missledande och överdrivet positiv informationsspridning skulle jag säga."

Ja om inte Roadman var en pump & dump så finns det nog inte något som är det. Jag tror alla är överens om att det finns pump & dump. Men frågan är var gränsen går? Vem bör INTE anklagas för pump & dump?

Det finns många obskyra, illikvida småbolag. En del av dessa har "förespråkare" som sitter och tjatar i flera år om hur bra de är. Är det pump & dump? Helt klart inte, skulle jag säga.
Det är lite utav en gråzon.
Många som rekar bolag på offentligt, gillar oftast att bara poängtera fördelar och utelämna nackdelarna.
Folk vet ju om att man kan göra stora procentuella ökningar, på låg volym, när man rekar ett småbolag.
Citera
2021-03-07, 07:45
  #23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
Såg ut så här 2007 och 1999 också. 90% dårar som är pappersrika säljer bort sig vid nästa krasch och återkommer aldrig till börsen igen. Såg exakt det hända -99 och -08, minnet är kort.

Vår tids dotcom-aktier är kryptovalutor, Gamestop, cannabis och många gamingbolag utan lönsamhet.

”Quick buck artists come and go with every bull market, but the steady players make it through the bear market.”

Längtar verkligen tills nästa långa björnperiod. Gärna ett decennium med 10 år sjunkande kurser så vi skakar av oss majoriteten.

Jäpp! Instämmer!
Några rejäla frostnätter på börsen så är allt detta aktiehypande i allt från TV-soffor till Kvällstidningar och Instagram borta i flera år!

Exempel:

"Undersköterskan och ensamstående tvåbarnsmamman Roxanna sätter guldkant på tillvaron genom att handla med aktier*..."
Citera
2021-03-07, 12:38
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Hur rättfärdigar du för dig själv att lägga ut flera tusen på nån "kurs" från nån random snubbe på internet? Hur fan hamnar man där? .



Ja bakgrunden till detta var att jag förlorat pengar och vilja få tillbaka dem snabbt. Jag började intressera mig för aktier i aug förra året. Sedan dess har allt rullat på kanon. Min portfölj hade ökat 39% sedan dess och detta var mycket tackvare just vissa Instagram profiler, då jag själv saknade kunskap.

Det som sedan skedde var att jag och en vän beslutade oss för att prova hoppa på GME och AMC tåget. Vi såg det som en 50/50 chans. Den chansningen gick inte hem och jag beslutade mig för att lära mig om aktier och fonder på ett djupare plan för att få tillbaka pengarna. Men det jag allra helst vilja ha tillgång till var deras "cases" på discord. Det var det som var tanken ifrån början men Uddaaktiera vägrade släppa in en just då om man inte tog paketpriset vilket inkluderade en dyr kurs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback