• 5
  • 6
2022-03-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag har i stort sett bara kollat de som Peder och Alrik testar. Peder hatar tesla så där är det ju inte kanske rättvist men Alrik är också väldigt petig med stjärnorna.

Om Alrik älskar elbilar och Tesla, så är Peder med på sociala media och med gästkrönikor för att vara motpolen till Alrik, och hata elbilar och speciellt Tesla.

Det är ett medvetet PR-grepp och tilltag.

Peder testar inte. Han är PR på YouTube och sociala medier. Han är inte ens anställd som testare, eller ens på redaktionen på AMS.
Citera
2022-03-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Var och testade en ioniq 5 för en tid sedan på en förhandsvisning via jobbet. Har tänkt byta ut en av hybriderna vi har till en ren elbil. Inga större fel på bilen men komforten har mycket att önska. Så blev absolut inte såld. Har testat en xc60 recharge med dubbelmotor efteråt och trots äldre och sämre teknik samt att den inte har en renodlad elbilsplattform skulle jag valt den över ioniqen då komforten var som natt och dag och betydligt bättre köregenskaper.

Menade XC40 recharge
Citera
2022-11-04, 18:46
Medlem
BAB7s avatar
Vad hände med Ioniq 5?
Den säljer ju knappt något, varken i Sverige eller i övriga Europa.
Citera
2022-11-04, 19:09
Medlem
PeterNosters avatar
Ska börja masstillverkning av EV för Europa vid deras fabrik i Slovakien
https://electrek.co/2022/11/03/hyund...uce-ev-models/
Citera
2022-12-06, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad hände med Ioniq 5?
Den säljer ju knappt något, varken i Sverige eller i övriga Europa.

Efterfrågan finns, men problem med tillverkningen verkar det som.

Problem att få fram batterier, och problem med att få tag på halvledare har sänkt produktionen mer än beräknat. Lite samma sits som Volvo med XC40.
Citera
2024-10-11, 08:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Nån som haft en Ioniq 5 ett tag och kan berätta lite om era upplevelser, positiva och negativa?

Förvånansvärt lite prat om den bilen på flashback.
Citera
2024-10-11, 17:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Nån som haft en Ioniq 5 ett tag och kan berätta lite om era upplevelser, positiva och negativa?

Bilen har ju blivit en försäljningsflopp här i europa.
Inte många som köpt den, kanske därför man inte hör så mycket om den.

Jag har läst om den en del på tyska forum.
Fördelen är att den är bekväm, rymlig och allmänt trevlig bil.
Laddar snabbt på sommaren och är inga problem med längre turer.

Nackdelen ska vara hög förbrukning, längre laddtid på vintern och markant kortare räckvidd.
Dåligt infotainmentsystem, höga servicekostnader och att bilen riskerar stå länge på verkstad om något går sönder.
Citera
2024-10-11, 17:44
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Bilen har ju blivit en försäljningsflopp här i europa.
Inte många som köpt den, kanske därför man inte hör så mycket om den.

Jag har läst om den en del på tyska forum.
Fördelen är att den är bekväm, rymlig och allmänt trevlig bil.
Laddar snabbt på sommaren och är inga problem med längre turer.

Nackdelen ska vara hög förbrukning, längre laddtid på vintern och markant kortare räckvidd.
Dåligt infotainmentsystem, höga servicekostnader och att bilen riskerar stå länge på verkstad om något går sönder.

Det stora problemet som jag har förstått det var att det var enorma leveranstider och dålig tillgång till bilar i Sverige, kanske hela europa. Läste om att folk väntade en bra bit över ett år.

När det gäller laddtid på vintern måste väl det bara gälla första årsmodellen som inte hade batteriförvärmning?
Senast redigerad av HelgeBuk 2024-10-11 kl. 17:47.
Citera
2024-10-11, 18:49
Medlem
Borhemmas avatar
Jag var helsåld på en sån för en tid sen, tycker fortfarande den är riktigt snygg! Men floppen i Sverige berodde tydligen på att kunderna plötsligt fick vänta typ ett halvår. Enligt en handlare jag pratade med var det många som avbokade då..
Sen har den några år på nacken och har lite missar. USB-uttag från stenåldern, ingen bakrutetorkare mm.
Var spekulant på en mörk mattgrå med AWD, men priserna skenade och nu känns den gammal!
Synd tycker jag. Med lite uppdateringar och att kunna leverera bilar tror jag på den stenhårt.
Citera
2024-10-11, 22:09
Medlem
BAB7s avatar
Googlade precis "Ioniq 5 schwachstellen"
Och det var ingen munter läsning..
Verkar vara behäftad av mycket problem, bla underdimisionerad drivaxel, battteriproblem, både med 800 volt batteriet,
BMS (battery management systemet) och det vanliga 12 volt batteriet, problem med airbags och esp, dåliga strålkastare, knakande och krinnande oljud i inredningen, hög förbrukning och utdaterat infotainment.. för att nämna några saker..
Citera
2024-10-12, 06:56
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Går många i Norge. Fin storlek, høg kvalitet, bra laddning om man laddar ute någon gång. Har aldrig hørt något negativt från de jag känner som kør femman. Stabil producent är såklart också en førdel.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in