• 3
  • 4
2021-03-08, 11:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Överallt läser jag att man ska lägga sig på minimum 2 g protein/ kg kroppsvikt, gärna ännu högre, särskilt om man deffar?

Folk säger det men tittar du på siffrorna så ser du att det börjar plana ut innan 1,5 så skillnaden är väldigt liten mellan 1,5 och 2, i synnerhet om du inte tränar professionellt.
Citera
2021-03-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Folk säger det men tittar du på siffrorna så ser du att det börjar plana ut innan 1,5 så skillnaden är väldigt liten mellan 1,5 och 2, i synnerhet om du inte tränar professionellt.

TS får heller inga negativa effekter av att käka 2,5 gram protein per kg kroppsvikt, bara positiva effekter även om det är ytterst marginellt.

Jag citerar styrkelabbet och Daniel Richter nedan:

"Det här är inte maxgränser, utan snarare minimumgränser där ett lägre intag än detta kan medföra en sämre än optimal anpassning till träningen. Med det sagt finns det inte heller några direkta fördelar av att gå högre i proteinintaget än så här, men samtidigt inte heller några nackdelar, givet att du fortfarande täcker ditt behov av övriga livsnödvändiga näringsämnen."

https://www.styrkelabbet.se/protein-per-dag/
Citera
2021-03-08, 17:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunkers
TS får heller inga negativa effekter av att käka 2,5 gram protein per kg kroppsvikt, bara positiva effekter även om det är ytterst marginellt.

De negativa effekterna är väl främst att du äter betydligt mer än du behöver vilket leder till förtidsåldring samt en betydligt dyrare matkostnad. Förtidsåldring gäller i synnerhet om du inte konsumerar laktobakterier varje dag (vilket gäller för väldigt många svenskar) samt har ett för högt leucinintag (vilket du definitivt är i riskzonen med om du ex. väljer kött som din primära proteinkälla).
Citera
2021-03-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De negativa effekterna är väl främst att du äter betydligt mer än du behöver vilket leder till förtidsåldring samt en betydligt dyrare matkostnad. Förtidsåldring gäller i synnerhet om du inte konsumerar laktobakterier varje dag (vilket gäller för väldigt många svenskar) samt har ett för högt leucinintag (vilket du definitivt är i riskzonen med om du ex. väljer kött som din primära proteinkälla).
Jag skrev inte att man ska äta på kaloriöverskott. Varför blir det betydligt dyrare? finns massor med billigt protein som bönor, ägg, linser, proteinpulver mfl.

Visa gärna vad du grundar du ditt påstående på för det stämmer inte.
Citera
2021-03-09, 19:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag skrev inte att man ska äta på kaloriöverskott. Varför blir det betydligt dyrare? finns massor med billigt protein som bönor, ägg, linser, proteinpulver mfl.

För att protein kostar pengar, duuuuh.

Citat:
Visa gärna vad du grundar du ditt påstående på för det stämmer inte.

https://www.nature.com/articles/ncomms7528
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4392529/
https://www.nature.com/articles/s41598-020-73499-x

Kort sagt: ett högt proteinintag och i synnerhet kött orsakar cancer även om det går att mitigera med laktobakterier.

https://www.thelancet.com/journals/e...239-7/fulltext

Den där förväntar jag mig inte att du begriper men teorin är att mat är en sån där grej som gör att vi åldras så ju mer vi äter destå snabbare åldras vi. Sen finns det ett födominimum som vi åldras om vi underskrider också men forskarna försöker att hitta en väg mellan att växla mellan minimum och maximum och lägga till kemiska substanser som mitigerar de negativa effekterna av maten för att förhindra åldrandet. Du har säkert hört talas om att periodisk fasta minskar åldrande. Samma princip.
Citera
2021-03-15, 09:31
Medlem
Ät ägg, hela och äggvita och lägg ner mejeriprodukter. 2 rejäla omeletter och du har över 100 gr protein. Gör det till en vana så fyller du ditt dagsbehov utan problem.
Citera
2021-03-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Inte för att göra dig besviken, men dina siffror stämmer inte. Du överskattar hur mycket protein nämnda livsmedel innehåller.

Jag äter helst inte mer mat nej, för då ökar kaloriintaget också. Måste noga ta bort kolhydrater som du nämner. För att svara på din fråga, jag har inte särskilt mycket muskler utan är ganska "smalfet". Så vill bygga på mig (utan att lägga på mig mycket fett).

Har sett att det är en minimumsiffra.

Vill inte upp i mer kalorier.

Jo, men svårt att hitta kvarg utan mycket socker = mycket kalorier.

Många har sagt rätt och vissa snackar skit. Lättaste för dig, TS, att avgöra vad som är bäst är genom att läsa studierna. Tycker denna artikel tar upp vettig fakta som överensstämmer med min erfarenhet men som också backar upp det med studier.

Kortfattat är 1,6g/kg det undre gränsen, skadar inte att äta uppemot 200g+ per dag heller, men du finner nog att 1,8g/kg är det bevisat optimala proteinintaget per dag. Själv kör jag ändå på 2,5g/kg.
Citera
2021-03-19, 20:04
Medlem
Gör matlådor, testa en arbetsvecka så här och träna hårt, avluta varje pass med 30min cardio.
1kg färsk kyckling filė = ca 250g protein
1kg köttfärs = ca 250g protein
1kg vitfisk = ca 200g protein
28 ägg a 60gr = 225g protein
1dl ris till varje måltid
Ät grönsaker och avocado varje dag samt ca 50g nötter.
Drick 2 shakes/dag ā ca 25g protein - Klart.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in