2021-03-03, 13:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Det här med Guldmyntfoten, när det avskaffades, det var väl då det var möjligt för bankerna att öppna kranarna för ett stort flöde av pengar som skapats ur intet?
Det bankerna gör är att ta förväntade framtida vinster, föra dem bakåt i tiden och låna ut dem idag. En slags artificiell tidsmaskin. Därav blir effekterna väldigt stora om lånen fallerar och den framtida vinsten, som pengarna kommer ifrån, inte längre existerar.
Citera
2021-03-03, 13:03
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Lösningen är att banken minskar möjligheten att låna. Då kommer budgivningarna på bostäder att minska, slutpriser bli lägre, vilket leder till att det blir billigare att bygga nya bostäder.

Vilket aldrig kommer att hända då det är lånen bankerna tjänar mest pengar på.
Citera
2021-03-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81

Varför skulle någon i Kina sälja något till dig för värdelösa svenska kronor?

Nej, det finns ingen i Kina som vill sälja något till mig för värdelösa svenska kronor därför gäller det att tajma och sätta in stålarna i Kina när börsraset står på botten medans sek fortfarande är värt ngt.

Kruxet är bara att tajma rätt.
Citera
2021-03-03, 13:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Nej, det finns ingen i Kina som vill sälja något till mig för värdelösa svenska kronor därför gäller det att tajma och sätta in stålarna i Kina när börsraset står på botten medans sek fortfarande är värt ngt.

Kruxet är bara att tajma rätt.
Absolut, och hur vet du att tajmingen är rätt? Det kan man bara veta i efterhand.
Citera
2021-03-03, 13:18
Medlem
Citat:
Absolut, och hur vet du att tajmingen är rätt? Det kan man bara veta i efterhand.

Sant! Plockade ut mina stålar på börsen nu i dagarna, beredd att pytsa in dom igen, asienbörserna lyste rött hela förra veckan så ett ras kan vara på gång med andra faktorer inblandade, vi får se!

Ett rejält ras under ngn månads tid med politiker som lovar guld och gröna skogar för att vända på steken och jag går in igen!
Citera
2021-03-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Läs historia! I tusentals år har folk arbetat och slitit men nu år 2020 uppfanns sedelpressen vilket gör att alla blir rika utan att tillföra något.

Bara att trycka pengar helt enkelt!

"Evighetsmaskinen" är äntligen uppfunnen! Hurra!

Tyvärr är sanningen annorlunda än ovannämnda beskrivning.

"Evighetsmaskinen" var nog det bästa jag läst. Stämmer rätt bra att folk blir rika utan att tillföra något det har blivit en osämja mellan de som verkligen arbeta och producerar och de som kan klassas som "bidragstagare" och igenom bidragen har det blåst upp gigantiska lån. Frågan är bara var kommer bidragspengarna från? Systemet håller på att förlora förtroendet helt.
Citera
2021-03-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Och hur tror du det ska fungera med ett ständigt ökande brunt köttberg som tar mycket mer än de tillför?

Säger inte att jag skulle klaga på sänkt skatt men det finns inte på agenda för tillsatta politiker.

Om du vill minska svensk skuldsättning så är ett konkret exempel att minska skattesatsen.

Om du får 100 KR och betalar 30 KR i skatt har du 70 KR kvar. Du betala 5 KR i ränta varje måndag och 2 kr i amortering.

Om du får 100 KR och betalar 25 KR i skatt har du 75 KR kvar. Du betalar 5 KR i ränta varje måndag och 7 kr i amortering.

Men ja att politikerna ska klarar sig på mindre skatt när dom slösar sönder å är korrupta är väl "för långsökt"
Citera
2021-03-03, 13:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Om du vill minska svensk skuldsättning så är ett konkret exempel att minska skattesatsen.

Om du får 100 KR och betalar 30 KR i skatt har du 70 KR kvar. Du betala 5 KR i ränta varje måndag och 2 kr i amortering.

Om du får 100 KR och betalar 25 KR i skatt har du 75 KR kvar. Du betalar 5 KR i ränta varje måndag och 7 kr i amortering.

Men ja att politikerna ska klarar sig på mindre skatt när dom slösar sönder å är korrupta är väl "för långsökt"
"Den som är satt i skuld är inte fri"
Alltså gäller det att hålla folk skuldsatta så länge som möjligt.
Citera
2021-03-03, 13:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Folk är så lättlurade av en implicit lögn.

Tror du att du blir fri av att inte ha några skulder? Fundera igen.

Har du någon form av tillgångar så är du helt beroende av att systemet bekräftar din rätt till dessa och med våld (om det behövs) tvingar andra att respektera din rätt.
Citera
2021-03-03, 14:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr

Till och börja med. Varför skulle man vilja minska skuldsättningen?

Varför skulle någon amortera mer bara för att de får mer pengar över. Mer trolig är att de spenderar pengarna på något roligt. Om man råkar ha gott om pengar så hamnar de på spekulationskontot. Jag har inte amorterat en enda krona på ganska många år. Sänker man skatten kommer jag garanterat inte amortera mer.
Citera
2021-03-03, 14:03
Medlem
Citat:

Så är det.
Citera
2021-03-03, 15:14
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Vilket aldrig kommer att hända då det är lånen bankerna tjänar mest pengar på.

Det har du rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in