• 7
  • 8
2021-03-05, 20:37
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag är avundsjuk på den här polacken och imponerad, vem kunde tro att på 2000-talet gick det att skapa ett sådant monsterföretag inom finanssektorn?
När allt var redan uppfunnet, trodde man och att det gick överhuvudtaget att bygga upp företaget,
Eftersom när banker och finansbolag upptäckte att deras affärsidé fyller ett behov på marknaden då kunde de skapat en konkurrerande tjänst och öst in miljarder på marknadsföring.
Det finns vettigare polacker att vara stolt över. Kurwa!
Det enda klarna gör är att lura stenrika principfasta stoners som mig en gång på 500 spänn, lura in svagsinta att konsumera mer än de har råd till temporärt innan fogden kommer.

Men sen då ? Paypal har skött onlinebetalningar i resten av världen finfint sen hedenhös.
Exakt vad bringar tatteklarna till bordet annat än som han muppen som citerades innan sa, att leva på kronofogden och inkasso.

Som Lund som jag sällan håller med i andra ämnen sa:
Citat:
Klarnas uppstart är alltså byggd på den svenska uppfinningen Kronofogden och Evig skuld, som klämmer pengar ut de fattigaste och dummaste.
Fogden finns bara här, hur tror du att klarna ska kunna svina vidare med profit i fria länder ?
Jag är väl insatt i Intrum och dess affärer i Spanien och Italien sedan länge och hur det inte ens finns en organiserad inkassoverksamhet i de flesta eu-länder.
Jag skulle alltså oavsett mitt brinnande hat över den där jävla pizzan vara skeptisk till att placera pensionen i Klarnaaktier. Capish ?
Hur funkar inkasso i Polen exempelvis ?
Citera
2021-03-05, 20:47
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det finns vettigare polacker att vara stolt över. Kurwa!
Det enda klarna gör är att lura stenrika principfasta stoners som mig en gång på 500 spänn, lura in svagsinta att konsumera mer än de har råd till temporärt innan fogden kommer.

Men sen då ? Paypal har skött onlinebetalningar i resten av världen finfint sen hedenhös.
Exakt vad bringar tatteklarna till bordet annat än som han muppen som citerades innan sa, att leva på kronofogden och inkasso.

Som Lund som jag sällan håller med i andra ämnen sa:

Fogden finns bara här, hur tror du att klarna ska kunna svina vidare med profit i fria länder ?
Jag är väl insatt i Intrum och dess affärer i Spanien och Italien sedan länge och hur det inte ens finns en organiserad inkassoverksamhet i de flesta eu-länder.
Jag skulle alltså oavsett mitt brinnande hat över den där jävla pizzan vara skeptisk till att placera pensionen i Klarnaaktier. Capish ?
Hur funkar inkasso i Polen exempelvis ?

Det är banker som tvingar på folk kreditkort, både banker och politiker vill att man konsumerar på kredit och att man slutar använda kontanter...
det blir bara siffror men hade man fått betala kontant för sin smartphone, jeans för 1000 kronor, då hade det varit svårare psykologiskt att lämna ifrån sig kontanter.

Inkasso fungerar på liknande sätt men i Polen är det så att om man hamnar hos kronofogden.. så blir mans svartlistad bara så länge man har kvar sin skuld medan i Sverige får man ett ytterligare straff på 36 månader efter att man blivit skuldfri.
Citera
2021-03-05, 21:22
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är banker som tvingar på folk kreditkort, både banker och politiker vill att man konsumerar på kredit och att man slutar använda kontanter...
det blir bara siffror men hade man fått betala kontant för sin smartphone, jeans för 1000 kronor, då hade det varit svårare psykologiskt att lämna ifrån sig kontanter.

Inkasso fungerar på liknande sätt men i Polen är det så att om man hamnar hos kronofogden.. så blir mans svartlistad bara så länge man har kvar sin skuld medan i Sverige får man ett ytterligare straff på 36 månader efter att man blivit skuldfri.
Ingen tvingar på någon någonting. Alla är fria att göra sina egna val.
Jag förstår att pöbeln är helt förhäxad av låtsaspengar men det är helt ohållbart i längden.

Det enklaste sättet att slippa sådant är att inte skaffa sig skulder. Jag har också vart ung idiot och passerat den fasen, men det är inte ok att uppmuntra företag som skor sig på det här.

Finns betydligt bättre polacker att beundra. Exempelvis Kopernikus.
Eller enligt mig den störste mästaren inom frimärksgravering Czesław Słania.

Mordechai Anielewicz är en annan vettigare person än klarna-kurwa att hylla om du inte hatar judar.
Där har du en riktig jävla man!
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-05 kl. 21:27.
Citera
2021-03-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ja. ska man behöva manuellt välja att inte betala en pizza på avbetalning anser jag att det är ett bedrägligt sätt att göra affärer och därför avstår jag att göra det.

Jag behöver inga löjliga appar, och heller ingen kredit. Behöver jag något betalar jag för det då.

Kreditkort utomlands ? För en feg jävla svenne med glasögon kanske. Män använder kontanter.
Märks att du aldrig lämnat hotellområdet.

Hela idén med kredit är så jävla idiotiskt. Har du inte råd, konsumerar du inte. Förbannat enkelt.

Normala företag skickar påminnelser via post, inte mail.
Undantaget är vårt eget Sillstrypar-Detroit Muteborg där påminnelseavgifterna på bompengarna är rent ocker.
Därför undviker jag skithålan, precis som kackerlackorna på Klarna.
Haha, du är fantastisk. Ingen tvingar dig att välja Klarna, så varför väljer du det? Kör du mot rött för att grönt är fult också?

Fortsätt vara så jäkla Alpha så kan vi andra fortsätta vara så smarta att INTE klicka på kreditknappen om man är idiot nog att inte betala.

Har aldrig förstått folket som klagar på Klarnas påminnelseavgifter och kommer aldrig göra det heller. Vill du inte ha en påminnelse? BETALA I TID.
Citera
2021-03-06, 02:48
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Är det rimligt att Klarna värderas högre än SEB, SHB och Swedbank - tillsammans??.

Verkar övervärderat, vad har dom för inkomster? Likadant med spotify tjänar dom ens några pengar?[/quote]

På pappret går de rätt saftigt back, de räknar på back även nästa år.
Lite it-bubbla wibes över allt. Deras affärsmodell är inte direkt svår att kopiera.
Citera
2021-03-06, 07:36
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Haha, du är fantastisk. Ingen tvingar dig att välja Klarna, så varför väljer du det? Kör du mot rött för att grönt är fult också?

Fortsätt vara så jäkla Alpha så kan vi andra fortsätta vara så smarta att INTE klicka på kreditknappen om man är idiot nog att inte betala.

Har aldrig förstått folket som klagar på Klarnas påminnelseavgifter och kommer aldrig göra det heller. Vill du inte ha en påminnelse? BETALA I TID.
Läste du ens mitt inlägg ?
Jag väljer inte klarna, jag väljer aktivt bort klarna.

Den enda gången jag råkade använda deras betaltjänst var den pizzan.
Jag var hungrig och hade bråttom. Därför kollade jag inte.

Tycker du att det är bra affärsmoral att sätta faktura som standardval på så små köp ?
Då får du hemskt gärna stödja klarna. Köp aktier med vetja!

Jag betalar när jag köper något.
Och jag har aldrig efterfrågat kredit av de här tomtarna eller någon annan.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-06 kl. 07:39.
Citera
2021-03-06, 08:56
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Det är omöjligt att säga, jag baserar det på tidigare ipoer jag minns hur de utvecklar sig.

Jag personligen hatar Klarna och undviker dem som pesten. Helvetes tattarbolag som har som default att delbetala.
Råkade missclicka hem en pizza som gick till inkasso och slutade på 500 spänn.
Vilket jävla lowlife skulle ta en pizza på krita ?
Nu drabbade det inte mig mer än så och ett brinnade hat har sedan dess gjort att jag bojkottat och trashtalkat Klarna till alla som tar upp ämnet. Det har kostat mer än de 500 vill jag lova.
Vänta vänta lite här, du klickar på fel betalningsalternativ, du missar fakturan som skickas till din mejl som du uppgav vid köpet, du missar att betala påminelsefakturan med posten, och på något sätt är det Klarnas fel..?

Affärsmodellen bygger på flera saker än avgifter mot konsumenter, om du läser årsrapporten så ser du helt klart majoriteten av intäkterna kommer från butikerna som använder Klarna. Men jag tror inte du har den läsförståelsen när du är så slarvig?
Citera
2021-03-06, 09:14
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Vänta vänta lite här, du klickar på fel betalningsalternativ, du missar fakturan som skickas till din mejl som du uppgav vid köpet, du missar att betala påminelsefakturan med posten, och på något sätt är det Klarnas fel..?

Affärsmodellen bygger på flera saker än avgifter mot konsumenter, om du läser årsrapporten så ser du helt klart majoriteten av intäkterna kommer från butikerna som använder Klarna. Men jag tror inte du har den läsförståelsen när du är så slarvig?
Jag klickar hem en pizza för att jag förutsätter att det ska dras från mitt kort som de hade uppgifterna på
Jag kollar inte mailen, inget viktigt kommer dit. Normala företag skickar papperfakturor, inte mail.
Sedan kom kravbrevet i posten.
Affärsmodellen bygger på att folk ska gör antingen ett sådant misstag. Och det gör jag inte fler gånger.
Sedan bygger det på kronofogden, som inte finns i andra land.

Om vi glömmer min högst personliga åsikt ett litet tag och diskuterar bolaget istället:

Vad är det för unikt mervärde Klarna tillför internationellt som skulle kunna konkurrera ut befintliga lösingar ?
Paypal och annat är etablerat sedan länge. Då måste man komma med något unikt för att företag ska byta.

Vad är detta unika Klarna erbjuder ?
Citera
2021-03-06, 09:22
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Jag klickar hem en pizza för att jag förutsätter att det ska dras från mitt kort som de hade uppgifterna på
Jag kollar inte mailen, inget viktigt kommer dit. Normala företag skickar papperfakturor, inte mail.
Sedan kom kravbrevet i posten.
Affärsmodellen bygger på att folk ska gör antingen ett sådant misstag. Och det gör jag inte fler gånger.
Sedan bygger det på kronofogden, som inte finns i andra land.

Om vi glömmer min högst personliga åsikt ett litet tag och diskuterar bolaget istället:

Vad är det för unikt mervärde Klarna tillför internationellt som skulle kunna konkurrera ut befintliga lösingar ?
Paypal och annat är etablerat sedan länge. Då måste man komma med något unikt för att företag ska byta.

Vad är detta unika Klarna erbjuder ?
Mervärden som Klarna erbjuder: De avlastar massa administration, man kan väldigt enkelt stoppa fakturan hos klarna on varan inte kommit fram eller om man ska göra en retur eller reklamera, jämför detta med att köpa med vanligt kort. Klarnas kassa är extremt bra och smidig att handla via. Delbetalning gör att det genomsnittliga ordervärdet stiger också.

Sen handlar det väl också vilken avgift de tar till handlarna, både Paypal, Klarna och alla andra dylika företag tar en viss procent i avgift för varje köp och där har vi verkligen noll insyn.

Men nåt gör Klarna rätt om de allra flesta nätbutiker i Sverige väljer dom och även i USA väljs Klarna av H&M, Sephora, Ikea och Macy's?

Klarna skriver ju i sin rapport att de har 90 miljoner kunder, det är ingen som tvingar nån att handla och att de är så populära säger en hel del.
Citera
2021-03-06, 09:26
Medlem
bajssprutans avatar
Vi får väl se. Jag tycker värderingen känns i högsta laget.
Det finns vansinnigt många bolag i branschen och alla kan inte bli jättestora.
Lite som EV-bolagen just nu.

Och det är helt bortsett från min åsikt om Klarna. Hård konkurrens helt enkelt.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-06 kl. 09:31.
Citera
2025-01-23, 18:22
Medlem
Nle201s avatar
Vad tycker ni idag?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto