Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-26, 19:59
  #13
Medlem
Mysquos avatar
Om man går ihop ett gäng och bildar en potatiskanonskytteklubb, och bedriver skyttetävlingar med potatiskanon. Då borde man väl kunna ansöka om tillstånd. Det är organiserat och i tävlingsform.
Hur mycket ytterligare juridik och pappersarbete åker man på?
Citera
2021-03-30, 12:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Om man går ihop ett gäng och bildar en potatiskanonskytteklubb, och bedriver skyttetävlingar med potatiskanon. Då borde man väl kunna ansöka om tillstånd. Det är organiserat och i tävlingsform.
Hur mycket ytterligare juridik och pappersarbete åker man på?


Jadu, det är ju lite jobb med att anordna en fältskyttebana. Nu är jag inte jätteinsatt i att driva en skjutbana men man måste ta hänsyn till ljudnivå, ok från närliggande fastigheter, tillstånd av markägare, säkerhet med kulfång och så. Sen måste polisen komma och besikta, det är tyvärr inte tvärbilligt.
Citera
2021-03-31, 03:56
  #15
Medlem
Salutkanoner är det väl inte licens på? Jag är ganska säker på att det går att skjuta saker ur en sådan...
Citera
2021-03-31, 06:13
  #16
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Det går inte få licens på en potatiskanon.
För att få licens på ett vapen så måste du kunna motivera innehavet. På jaktvapen är det jakt, för tävlningsskytte så är det i sportsyfte.


Med dessa två punkter i åtanke så är det klart att det enligt lag går bli dömd för vapenbrott, på samma sätt som om du bygger ett eget hagelgevär av två rör och en spik/skruv.

Citat:
Ursprungligen postat av wisdom
Salutkanoner är det väl inte licens på? Jag är ganska säker på att det går att skjuta saker ur en sådan...

Så fort du försöker skjuta iväg något med en salutkanon är det nog vapenbrott.

Jag har sett de som svarvat kulor och smällt iväg rakt genom ett gammat motorblock från en lastbil och det blev hål rätt igenom.
Citera
2021-03-31, 12:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wisdom
Salutkanoner är det väl inte licens på? Jag är ganska säker på att det går att skjuta saker ur en sådan...

Slätborrade salutkanoner utan löstagbart slutstycke är licensfria.
__________________
Senast redigerad av Nighap 2021-03-31 kl. 12:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback