Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-09, 19:22
  #13
Medlem
Senaste exemplet på hur man lurar massa unga in i kreditkortsfällan.

Investmentcouple kör samarbete med Joakim lundel på hans instagram där han i samarbete med scamcouple lottar ut 3 ps5 och 2 xbox.

Kravet är att man ska följa investmentcouple. Kontot har på 1 dag växt med 20k nya följare och affiliatelänkarna spårar i deras flöden nu.
Citera
2021-03-12, 10:21
  #14
Medlem
OggeOJs avatar
Möjligtvis mer nischat åt staterna, men BallerBusters finns alltid att tillgå och det är alltid ett lika stort nöje att bevittna när forexgurus imploderar.
Citera
2021-04-04, 00:40
  #15
Medlem
100 miljonsmannen

Säger att han har jobbat i Caribien på ett fastighetsbolag där han var vd och ägde 20% av bolaget. Sedan frågar man hur mycket han sålde bolaget för eller om han fortfarande äger bolaget. Då Blockerade han mig.


Han ska ha försökt att sälja en ö för 40 miljoner euro. Borde inte bolaget vara ganska högt värderar då. I så fall kan han bara sälja sin ägar del och sedan ha sina 100 miljoner

Tycker också att det är lite konstigt att personer med minimal erfarenhet kan ha så många följare.
Citera
2021-04-04, 01:38
  #16
Medlem
[quote=doxycontin|74917384]Det har under det senaste året slagit mig hur många s.k investerare som har dykt upp från ingenstans och landat på Instagram ,Facebook, twitter etc. Sidorna flödar av flashiga bilder i allt från basala aktietips till portföljinnehav som vederbörande påstår sig ha med månadens mest haussade aktier. Backar vi bandet ett par år tillbaka så var klimatet ett helt annat bland dom dåvarande investerarna (StarBreezeMannen,Ekka Lundin, Anders Haglund etc). Tekniska uttlåtanden varvades med dagens vinster och man behövde knappast ifrågasätta genuiniteten bland vederbörande.

En av profilerna som bluffar vind för våg är Investmentcouple på Instagram som säger sig vara ett ungt par på 24 resp. 22 år gamla. Startkapitalet på ca 780 000 SEK ska ha jobbats ihop under 2 års tid med nettolöner på mellan 15-20 000 SEK vardera (Redan här fallerar ekvationen gravt). Fortsättningsvis så har dom enligt egen utsago sedan Q1 2019 tjänat över 1 miljon på börsen utöver sitt investerade kapital. Räknar vi om det till procent så uppgår siffran till 128.21% / 2 = 64% i avkastning på ett börsår. Det är en helt orimlig siffra även för den insatte investeraren att snitta per år, vilket fick mig att vilja grotta närmare i investeringarna som har gjorts enligt utsago på Instagram profilen. Jag har backtestat kurserna i en simulator för varenda innehav tills dess att portföljen har uppdaterats med nya och landar på (hör och häpna) minus 29,3%. Endast under februari månad så har innnehavens värde minskat med 20%. Men det verkar inte röra Investmentcouple som magiskt nog gör en vinst om 140 000 under februari månad.


Min stilla undran är egentligen, vad tjänar dessa profiler till att ljuga om inkomster på aktieinnehav? Det kan knappast finnas en ekonomisk vinst då det inte rör sig om småbolag med små volymer. Är det en vinst i beundran från utomstående som man önskar att uppnå? Någon som kan upplysa mig.[/QUOTE

Kollade precis in deras instagramsida men har inte grävt något djupare. Har de en podd ska jag lyssna något avsnitt. Noterade att de den 15 mars hade 1 050 000 kr i portföljen och 755 k i likvid. 10 dagar senare har de 1 916 000 kr. De snittar således 10 k + om dagen. Har de lagt ut något om innehaven? Finns de på shareville?
Citera
2021-04-04, 10:40
  #17
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Det har under det senaste året slagit mig hur många s.k investerare som har dykt upp från ingenstans och landat på Instagram ,Facebook, twitter etc. Sidorna flödar av flashiga bilder i allt från basala aktietips till portföljinnehav som vederbörande påstår sig ha med månadens mest haussade aktier. Backar vi bandet ett par år tillbaka så var klimatet ett helt annat bland dom dåvarande investerarna (StarBreezeMannen,Ekka Lundin, Anders Haglund etc). Tekniska uttlåtanden varvades med dagens vinster och man behövde knappast ifrågasätta genuiniteten bland vederbörande.

En av profilerna som bluffar vind för våg är Investmentcouple på Instagram som säger sig vara ett ungt par på 24 resp. 22 år gamla. Startkapitalet på ca 780 000 SEK ska ha jobbats ihop under 2 års tid med nettolöner på mellan 15-20 000 SEK vardera (Redan här fallerar ekvationen gravt). Fortsättningsvis så har dom enligt egen utsago sedan Q1 2019 tjänat över 1 miljon på börsen utöver sitt investerade kapital. Räknar vi om det till procent så uppgår siffran till 128.21% / 2 = 64% i avkastning på ett börsår. Det är en helt orimlig siffra även för den insatte investeraren att snitta per år, vilket fick mig att vilja grotta närmare i investeringarna som har gjorts enligt utsago på Instagram profilen. Jag har backtestat kurserna i en simulator för varenda innehav tills dess att portföljen har uppdaterats med nya och landar på (hör och häpna) minus 29,3%. Endast under februari månad så har innnehavens värde minskat med 20%. Men det verkar inte röra Investmentcouple som magiskt nog gör en vinst om 140 000 under februari månad.


Min stilla undran är egentligen, vad tjänar dessa profiler till att ljuga om inkomster på aktieinnehav? Det kan knappast finnas en ekonomisk vinst då det inte rör sig om småbolag med små volymer. Är det en vinst i beundran från utomstående som man önskar att uppnå? Någon som kan upplysa mig.

Folk ljuger fritt i sociala medier och låtsas vara rika och framgångsrika för att få likes.

Nu när aktier har blivit trendigt så börjar dessa livsstilslögnare följaktligen ljuga om aktier och hur mycket pengar de tjänar på börsen.

Det vore intressantare med personer som ärligt beskrev sina misslyckandem på börsen.

Tack för ditt inlägg.
Citera
2021-04-04, 10:41
  #18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Vad är svartsjuka?
En känsla av att ens partner är intresserad av andra eller värderar andra relationer mer än den man har tillsammans. Man kan vara svartsjuk i olika omfattning. För en del dyker känslan upp någon gång ibland, för andra tar de en stor plats i ens liv och relation.


En affiliate länk kan knappast generera mer än ett par kronor per 100 klick. Dom har alltså inte tjänat sina pengar från börsen utan från affiliates som klickar på deras länkar. Om vi leker med tanken på att varenda följare dom har på Instagram skulle klicka på länken (inklusive dom 25 000 följarna som helt sonika började följa kontot över en natt den 21a januari) så skulle det generera 120 SEK per klick. Det är helt orimliga siffror för en månad.


Han nenade nog avundsjuk.
Citera
2021-04-04, 12:59
  #19
Medlem
[quote=-Anonymous|75359675]
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Det har under det senaste året slagit mig hur många s.k investerare som har dykt upp från ingenstans och landat på Instagram ,Facebook, twitter etc. Sidorna flödar av flashiga bilder i allt från basala aktietips till portföljinnehav som vederbörande påstår sig ha med månadens mest haussade aktier. Backar vi bandet ett par år tillbaka så var klimatet ett helt annat bland dom dåvarande investerarna (StarBreezeMannen,Ekka Lundin, Anders Haglund etc). Tekniska uttlåtanden varvades med dagens vinster och man behövde knappast ifrågasätta genuiniteten bland vederbörande.

En av profilerna som bluffar vind för våg är Investmentcouple på Instagram som säger sig vara ett ungt par på 24 resp. 22 år gamla. Startkapitalet på ca 780 000 SEK ska ha jobbats ihop under 2 års tid med nettolöner på mellan 15-20 000 SEK vardera (Redan här fallerar ekvationen gravt). Fortsättningsvis så har dom enligt egen utsago sedan Q1 2019 tjänat över 1 miljon på börsen utöver sitt investerade kapital. Räknar vi om det till procent så uppgår siffran till 128.21% / 2 = 64% i avkastning på ett börsår. Det är en helt orimlig siffra även för den insatte investeraren att snitta per år, vilket fick mig att vilja grotta närmare i investeringarna som har gjorts enligt utsago på Instagram profilen. Jag har backtestat kurserna i en simulator för varenda innehav tills dess att portföljen har uppdaterats med nya och landar på (hör och häpna) minus 29,3%. Endast under februari månad så har innnehavens värde minskat med 20%. Men det verkar inte röra Investmentcouple som magiskt nog gör en vinst om 140 000 under februari månad.


Min stilla undran är egentligen, vad tjänar dessa profiler till att ljuga om inkomster på aktieinnehav? Det kan knappast finnas en ekonomisk vinst då det inte rör sig om småbolag med små volymer. Är det en vinst i beundran från utomstående som man önskar att uppnå? Någon som kan upplysa mig.[/QUOTE

Kollade precis in deras instagramsida men har inte grävt något djupare. Har de en podd ska jag lyssna något avsnitt. Noterade att de den 15 mars hade 1 050 000 kr i portföljen och 755 k i likvid. 10 dagar senare har de 1 916 000 kr. De snittar således 10 k + om dagen. Har de lagt ut något om innehaven? Finns de på shareville?

Jag förstår inte hur det går till. Dom hade en bild om innehaven så sent som i januari men den har gått skapligt minus pga tunga tapp i tech innehaven när jag ryggade den . Ifrågasatte detta på deras Instagram konto men blev blockerad omgående. Gjorde också för ett tag sedan en trace på Instagram kontot via en hemsida som loggar antal följare. Döm om min förvåning när följarantalet under någon dag ökade med 25 000. Dom har alltså köpt följare förutom att fejka avkastningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Folk ljuger fritt i sociala medier och låtsas vara rika och framgångsrika för att få likes.

Nu när aktier har blivit trendigt så börjar dessa livsstilslögnare följaktligen ljuga om aktier och hur mycket pengar de tjänar på börsen.

Det vore intressantare med personer som ärligt beskrev sina misslyckandem på börsen.

Tack för ditt inlägg.
Håller med, tyvärr så hade det inte varit intressant för omvärlden att se då dom flesta inte rullar in mer än 8-10 procent i avkastning årligen.
__________________
Senast redigerad av doxycontin 2021-04-04 kl. 13:02.
Citera
2021-04-18, 15:17
  #20
Medlem
Då var det dax igen, "vinn en Tesla aktie".
Allt du behöver göra är att följa oscarfagler, pengabingen och ekonomigurun...

Haha
Citera
2021-04-18, 16:34
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke628
pengabingen

Han var med i senaste Sparpodden (Nordnet) och tror inte han sa en enda originell tanke. Det gamla vanliga med att man ska vara långsiktig etc.
Citera
2021-04-18, 18:09
  #22
Medlem
Det dyker upp några som förslag då och då och något jag slås av är vilken låg nivå det är på diskussionerna.
Det är bara kommentarer som "fina innehav" "bra jobbat" mm och det är mest kommentarer av andra investeringskonton.
Det är bara några enstaka gånger jag sett någon ifrågasätta något.
Citera
2021-05-01, 16:53
  #23
Medlem
Jag har länge haft en teori om just investmentcouple och några till som inte visar sitt rätta jag genom bilder och videos för exempel, jag är helt övertygad om att dessa driva av Avanza och dem stora aktörerna via en reklambyrå. Jag jobbar själv mycket med grafisk design, och det dem sätter ihop egentligen från dag ett är att vet exakt vilket grafisk profil dem ska jobba med, allt är perfekt.
Citera
2021-05-03, 20:17
  #24
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plyschurban
Jag har länge haft en teori om just investmentcouple och några till som inte visar sitt rätta jag genom bilder och videos för exempel, jag är helt övertygad om att dessa driva av Avanza och dem stora aktörerna via en reklambyrå. Jag jobbar själv mycket med grafisk design, och det dem sätter ihop egentligen från dag ett är att vet exakt vilket grafisk profil dem ska jobba med, allt är perfekt.

Det är en väldigt rimlig teori. Alla har snarlika grafiska profiler och postar samma sorts meningslösa insikter som uppenbarligen bara riktar sig till nybörjare som funderar på att börja handla med aktier. På alla andra plattformar råder det antingen diskussion kring börsen eller åtminstone försöker användare hausa upp sina egna innehav. Dessa typer av konton går ju bara ut på att förmedla "alla kan bli rika", vilket är en för knäpp grej att hålla på med ifall man inte är en reklambyrå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback