Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-06, 13:00
  #37
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Ingen var skin längre än till 21/22 års ålder. Så 3-4 år. Ingen hade barn då. Alla jag vet röstar fortfsrande SD idag. Detta var på 80-talet. Vi var ett 20-tal.

Detta berör ämnet:

(FB) Antisvenska känslor?
Citera
2021-03-06, 13:16
  #38
Medlem
MagisterBisters avatar
Hur många skinnskallar fanns det egentligen?

Enligt media verkade det vara helt nedlusat. Jag besökte ofta Stockholm under den här perioden, men jag kan knappt minnas att jag såg mer än någon enstaka. Men de kanske bara kom fram på nätterna?

Jag åkte till och med ut till den beryktade helikopterplattan, som skulle var samlingsplats för skinnskallar. Men den var helt tom, inte en människa. Bara en helt plan flotte som guppade i vattnet.

Jag funderade på hur någon kunde välja den som samlingsplats. Den var ju skittråkig. Ute i en hamn, kallt och ruggigt, det fanns inte ens nånting att sitta på. Inte ens en kiosk eller nånting annat i närheten. Vad gjorde de där? Det fanns inte annat att göra än att stå rätt upp och ner. Så väldigt många kan de inte har varit heller. Den var ganska liten.
Citera
2021-03-06, 14:44
  #39
Medlem
Gertrud1s avatar
Var det inte fallet med John Rohn som gjorde att folk inte tyckte det var roligt längre. Han som blev misshandlad till döds i Klippan.
Citera
2021-03-06, 14:49
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag tror de klippte sig och skaffade jobb.

Nja, Skinheadsen lät väl håret växa ut, kammade sig och skaffade jobb.
Citera
2021-03-06, 15:25
  #41
Medlem
Var inte dessa mest kreerade av massmedia och vänstern för måla upp en fiktiv fiende att bekämpa med både lagstiftning, diverse bidrag och maktmedel?

Jag ser det mest som en bluff att dessa skulle ha varit mer än några hundra i hela landet.
Ungefär som NMR av idag.
Citera
2021-03-06, 15:30
  #42
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Var inte dessa mest kreerade av massmedia och vänstern för måla upp en fiktiv fiende att bekämpa med både lagstiftning, diverse bidrag och maktmedel?

Jag ser det mest som en bluff att dessa skulle ha varit mer än några hundra i hela landet.
Ungefär som NMR av idag.

Stämmer nog ganska bra. 1-200 st skulle jag tro. Manifestationer som t ex Karl XII, som vi var med på samlade de flesta och då var vi kanske femtio i Lund och ett hundratal i Stockholm.

De flesta var med i BSS och inte NRP.
Citera
2021-03-06, 15:37
  #43
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Vart tog de vägen? Är de kvar? Är de en del av naziströrelsen än idag i NMR och liknande grupper?
Det finns nåt program, tror Svt Play med kvinnan från programmet "LO-katten" som intervjuade dem på åttiotalet och sökt upp dem igen. Klart sevärd för oss som var med, eller i mitt fall lite vid sidan av.
Citera
2021-03-06, 16:25
  #44
Medlem
Kedoxs avatar
Var det inte främst en ungdomstrend som avtog?

Iallafall, de senaste riktiga skinnbulorna jag såg med bomberjacka och hela kittet runt 2016 verkade rejält mycket mjukare. Ganska liberal inställning till invandring och inte mycket har där, de var dock oroliga för islamisering. Röstade väl SD typ.

Det roliga var att de hängde med punkarna som var långt åt vänster. De hade hittat en gemensam nämnare i att de gillade att supa. På 90-talet hade de förmodligen pucklat på varann.

Kolla dokumentären "Skinheads - 25 år senare" på Youtube. Var ytligt bekant med runt 50% av dem. De gillade somsagt mest att supa.
Citera
2021-03-06, 20:29
  #45
Medlem
NakedApples avatar
En av dom mördade John Rhon i Kode och bor nu tydligen i Nossebro.

En del tycker det är ok, andra inte!!!!
Citera
2021-03-06, 20:33
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Vart tog de vägen? Är de kvar? Är de en del av naziströrelsen än idag i NMR och liknande grupper?

En av dom är ledare för ett parti som kallas för Sverigedemokraterna.
Citera
2021-03-06, 21:00
  #47
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Var det inte fallet med John Rohn som gjorde att folk inte tyckte det var roligt längre. Han som blev misshandlad till döds i Klippan.
Det var nog många lärare och journalister som tänkte så på den tiden, att mordet hade fått ungdomar att vakna och ta avstånd från rasismen.

Men såhär i efterhand är det absurt att 3 svenskar och en halvjugge som mördar en halvtjeck skulle ha något med rasism att göra. Mordet var snarast ett tecken på att skinheadkulturen försvunnit förutom bland alkoholiserade ungdomar på småorter som egentligen struntade i invandringspolitik men som ville ha en anledning till att slåss.
Citera
2021-03-06, 21:32
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Var det inte fallet med John Rohn som gjorde att folk inte tyckte det var roligt längre. Han som blev misshandlad till döds i Klippan.


Bara för att rätt ska vara rätt:

John Hron mördades utanför Kungälv

Gerard Gbeyo mördades i Klippan (sökte asyl i Sverige 1994 under namnet Patric Nadji )

I övrigt så har media (precis som en viss lärare i Kungälv uttryckte det) ”Det här kommer att utnyttjas med ohämmad kraft”. Utnyttjat det till fullo.

Det gick rykten dessutom om Klippanmordet att ingen brydde sig om att rapportera Gerard Gbeyo till Polisen eftersom han var svart.

Sanningen är att ingen av de som såg honom direkt rapporterade att det låg en snubbe i cypresserna för att de trodde det var ett fyllo, de som inte såg honom, såg honom inte pågrund av att han låg delvis dold av cypresserna.

Vad gäller Pierre Ljunggren så hade han rejält mycket större problem än att han var "nynazist" Att han var full som en kastrull på krogen redan som 16-åring borde ge nån små hintar om att allt inte stod rätt till. Hursomhelst han tog livet av sig 2001 medelst kula i huvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback