• 1
  • 2
2021-03-09, 17:03
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Är eberspächer synonymt med bränslevärmare?
Det brukar väl vara en värmare som går på bensin och är placerad fram under huven på en bubbla.

Bränslestyrda är de nog allesammans. Min förra flickväns Forrd hade en fjärrstyrd och tidsinställbar diseldriven variant. Den lät som ett jetplan när den drog igång 0630 på morgonen. Inte slltid så poppis hos grannarna.
Senast redigerad av BIB3l 2021-03-09 kl. 17:08.
Citera
2021-03-10, 12:57
Medlem
tack för hjälpen
Citera
2021-03-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Min förra flickväns Forrd hade en fjärrstyrd och tidsinställbar diseldriven variant. Den lät som ett jetplan när den drog igång 0630 på morgonen. Inte slltid så poppis hos grannarna.
Jag har en liknande i min Volvo. Ovärderligt.
Citera
2021-03-10, 16:42
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Den gamla bubblans boxermotor var luftkyld, och den är knappast en kluns.

Jämfört med kraften det gick att få ur motorerna så var den en kluns. Boxermotorn var i princip enbart cylindrar med kylflänsar och speciellt 3:ans cylinder gick varm och skar ihop väldigt ofta då luften hade svårt att ta sig in i det vänstra inre hörnet sett bakifrån. Sedan krävdes det kylflänsar på oljetråget och ändå så överhettades motorerna väldigt lätt. Speciellt i köbildningar inne i städerna.

Folkorna hade problem i varmare länder där luftkylningen inte räckte till. Folk tog bort motorhuven och diverse plåtar. Satte in elektriska kylfläktar och hade sig men problemen fortsatte med dessa motorer.

Porsche och några andra hade även luftkylda 6-cylindriga bilar men kylproblemen är ett faktum i luftkylda bilar.
Gick lite bättre för de luftkylda bilar som hade motorn fram men motorerna med sina kylflänsar tog plats.
Det var även problem med luftkanalerna som skulle värma inne i bilen på vintern. De rostade ihop av kondensen som bildades och ville man få bra värme i en folka fick man montera en extra bensinvärmare.

Så någon toppen ide' var väl inte luftkylning i bilar.
Citera
2021-03-10, 17:33
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jämfört med kraften det gick att få ur motorerna så var den en kluns. Boxermotorn var i princip enbart cylindrar med kylflänsar och speciellt 3:ans cylinder gick varm och skar ihop väldigt ofta då luften hade svårt att ta sig in i det vänstra inre hörnet sett bakifrån. Sedan krävdes det kylflänsar på oljetråget och ändå så överhettades motorerna väldigt lätt. Speciellt i köbildningar inne i städerna.

Folkorna hade problem i varmare länder där luftkylningen inte räckte till. Folk tog bort motorhuven och diverse plåtar. Satte in elektriska kylfläktar och hade sig men problemen fortsatte med dessa motorer.

Porsche och några andra hade även luftkylda 6-cylindriga bilar men kylproblemen är ett faktum i luftkylda bilar.
Gick lite bättre för de luftkylda bilar som hade motorn fram men motorerna med sina kylflänsar tog plats.
Det var även problem med luftkanalerna som skulle värma inne i bilen på vintern. De rostade ihop av kondensen som bildades och ville man få bra värme i en folka fick man montera en extra bensinvärmare.

Så någon toppen ide' var väl inte luftkylning i bilar.
Bra sammanfattat, men någon kluns till motor var och är det inte.

Sedan så vet jag ett rätt stort antal personer som har ägt bilar som bubbla och 993 utan att få de problem du beskriver. Själv har jag än så länge bara ägt vattenkylt.
Citera
2021-04-03, 07:12
Medlem
Man har ju redan olja i motorn så oljekylning kunde vara ett alternativ, även om olja inte riktigt transporterar värme lika bra som vatten.
Citera
2021-04-03, 11:52
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Man har ju redan olja i motorn så oljekylning kunde vara ett alternativ, även om olja inte riktigt transporterar värme lika bra som vatten.

Man skulle iaf få långa bytesintetvall med 14 l olja i en personbil eller så...ganska mycket effektkrävande att pumpa runt dock
Citera
2021-04-04, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man skulle iaf få långa bytesintetvall med 14 l olja i en personbil eller så...ganska mycket effektkrävande att pumpa runt dock
Jag tror att de oljekylda motorer som finns eg är en kombination av luft och oljekylning. Förekommer i bla motorcyklar vad jag förstår.
Citera
2021-04-04, 08:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag tror att de oljekylda motorer som finns eg är en kombination av luft och oljekylning. Förekommer i bla motorcyklar vad jag förstår.

Ganska vanligt med luftkyld cylinder och oljekylare men det är inte bra i stadstrafik...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in