Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-28, 14:51
  #181
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag anser inte att man bör förbjuda humor och satir, oavsett den uppfattas som "stötande" eller ej av myndigheterna. Eftersom en åklagare just nu undersöker saken att med svenska skattemedel driva en rättslig process för att se ifall "skämten" kan stoppas och förbjudas, så anser jag det relevant.

Det finns alltid viktigare saker att kämpa för, men det gör inte att man bör blunda för de "mindre" viktiga frågorna.

Svart på vitt, så anser jag att yttrandefriheten är principiellt viktig oavsett uttrycksform. Det inkluderar även samhällssatir och burlesk humor.

admin

Jävla snack om myndigheter. Det är väl i första hand människor som reagerat på det här. Inte en stor statlig manipulerande myndighet. Att bli moralisk indignerad av den här sortens skämt innebär inte att man är en PKfitta, utan att man besitter mänskliga känslor - något som uppfattas som mycket suspekt och tillochmed direkt obehagligt på Flashback.

Burlesk humor - ja. Samhällsatir - nej. Kränkande förolämpningar - möjligen.

Om skämten går förbi gränsen mellan skämt och förolämpning så är det en självklarhet att man ska kunna hållas ansvarig för det. Allt annat är att förespråka verbal anarki; inte olikt de exempel jag redan gett i tråden. Inskränkningar i yttrandefriheten är nödvändiga, det anser du också utgår jag ifrån, med tanke på att du har moderatorer här inne.

Känns som att ni har drabbats av hybris. Varför ska detta forum bestämma var gränsen ska gå? Vilka har röstat fram er till detta? Ni har en ortodox och nästan dogmatisk syn på er själva som yttrandefrihetens riddare in shining armor. Dessutom finns det en offermentalitet över hela grejen.

Och finns det någonting som jag avskyr så är det offermentalitet.

Citera
2006-05-28, 15:12
  #182
Avstängd
{I}{K}{E}s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Känns som att ni har drabbats av hybris. Varför ska detta forum bestämma var gränsen ska gå? Vilka har röstat fram er till detta? Ni har en ortodox och nästan dogmatisk syn på er själva som yttrandefrihetens riddare in shining armor. Dessutom finns det en offermentalitet över hela grejen.

Och finns det någonting som jag avskyr så är det offermentalitet.

Du har själv citerat mitt svar på detta i din signatur, du förstod det inte då, inte heller nu.
Du borde veta vid detta laget varför forumet finns och vad det står för.
Att forsätta hacka som du gör är destruktivt och det finns det en offermentalitet över hela grejen
Citera
2006-05-28, 15:33
  #183
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Jävla snack om myndigheter. Det är väl i första hand människor som reagerat på det här.

Du får ursäkta, men jag har svårt att bortse från det juridiska här. Om en åklagare vill driva rättslig process mot Flashback för att man skämtar om "fel" saker så är detta enligt mig viktigare än att "allmänheten" tycker att ett visst skämt eller ämne är osmakligt. Håller du inte med om detta?
Jag anser nämligen att det är en väldig skillnad på ifall människor blir upprörda över ett skämt, och ifall åklagare vill driva rättslig process för att förbjuda det.

Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Att bli moralisk indignerad av den här sortens skämt innebär inte att man är en PKfitta, utan att man besitter mänskliga känslor - något som uppfattas som mycket suspekt och tillochmed direkt obehagligt på Flashback.

Jag har aldrig sagt att man är en PK-fitta för att man inte roas av Bobby-skämten. Personligen anser jag dem som smaklösa och jag har svårt att se det "roliga" i dem. Jag har dock vänner som skrattar så de knappt får luft när de ser samma skämt. Betyder det att du och jag är bättre människor eller att vi är PK-människor? Personligen så anser jag bara att människor har olika humor, och det är helt OK enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Burlesk humor - ja. Samhällsatir - nej. Kränkande förolämpningar - möjligen.

Instämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Om skämten går förbi gränsen mellan skämt och förolämpning så är det en självklarhet att man ska kunna hållas ansvarig för det.

Jag anser att man ska kunna skämta om det mesta.
Det låter som du är av annan åsikt här, vilket är helt OK med mig. Förrändrar dock inte min uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Allt annat är att förespråka verbal anarki; inte olikt de exempel jag redan gett i tråden. Inskränkningar i yttrandefriheten är nödvändiga, det anser du också utgår jag ifrån, med tanke på att du har moderatorer här inne.

Jag anser att vissa inskränkningar i yttrandefriheten är nödvändiga, men jag tror vi skiljer oss åt när vi drar gränsen för vad som ska vara straffbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Känns som att ni har drabbats av hybris. Varför ska detta forum bestämma var gränsen ska gå? Vilka har röstat fram er till detta? Ni har en ortodox och nästan dogmatisk syn på er själva som yttrandefrihetens riddare in shining armor. Dessutom finns det en offermentalitet över hela grejen.

Jag tror det är viktigt att någon driver dessa frågor, och jag önskar att fler gjorde det. Personligen anser jag att vi har för lite yttrandefrihet här. På grund av juridiska beslut har vi stora svårigheter att erbjuda en fri debatt inom ett flertal områden. Terrorism, nazism, piratkort, narkotika osv. osv.

Du har givetvis all rätt att ha en annorlunda åsikt, och det är just detta yttrandefriheten handlar om. Rätten att fritt kunna diskutera olika sakfrågor utan att riskera fängelse eller grova böter (pga dina åsikter).



admin
Citera
2006-05-28, 18:18
  #184
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Du får ursäkta, men jag har svårt att bortse från det juridiska här. Om en åklagare vill driva rättslig process mot Flashback för att man skämtar om "fel" saker så är detta enligt mig viktigare än att "allmänheten" tycker att ett visst skämt eller ämne är osmakligt. Håller du inte med om detta?
Jag anser nämligen att det är en väldig skillnad på ifall människor blir upprörda över ett skämt, och ifall åklagare vill driva rättslig process för att förbjuda det.

Jag ser din poäng. Och faran i att förbjuda vissa slags "skämt", hur fruktansvärda och moraliskt upprörande de än är, överstiger kanske den kränktes rättigheter. Och det krävs sannerligen en ekvilibrist för att kunna avgöra vilka skämt som är just skämt och vilka som är medvetena kränkningar.

Citat:
Jag har aldrig sagt att man är en PK-fitta för att man inte roas av Bobby-skämten. Personligen anser jag dem som smaklösa och jag har svårt att se det "roliga" i dem. Jag har dock vänner som skrattar så de knappt får luft när de ser samma skämt. Betyder det att du och jag är bättre människor eller att vi är PK-människor? Personligen så anser jag bara att människor har olika humor, och det är helt OK enligt mig.

Jag anser inte att det är okej att inte ha samma humor som jag.

Citat:
Jag anser att man ska kunna skämta om det mesta.
Det låter som du är av annan åsikt här, vilket är helt OK med mig. Förrändrar dock inte min uppfattning.

Cirkelresonemang stundar möjligen. Och det är svårt att hävda att någonting inte är roligt utan bara plumpt och äckligt - utan att samtidigt göra sig skyldig till den dogmatiska och ortodoxa attityd som jag precis beskyllt er för att ha.

Citat:
Jag tror det är viktigt att någon driver dessa frågor, och jag önskar att fler gjorde det. Personligen anser jag att vi har för lite yttrandefrihet här. På grund av juridiska beslut har vi stora svårigheter att erbjuda en fri debatt inom ett flertal områden. Terrorism, nazism, piratkort, narkotika osv. osv.

Du har givetvis all rätt att ha en annorlunda åsikt, och det är just detta yttrandefriheten handlar om. Rätten att fritt kunna diskutera olika sakfrågor utan att riskera fängelse eller grova böter (pga dina åsikter).


Finns det ett anarkistiskt drag i er hr Admin? Det gör det i mig också.

Jag tror vi är överens på det stora hela.
Citera
2007-08-06, 03:16
  #185
Medlem
Germanswede79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogo_Pedagog
Visst, ansvar. Men inte ett lagstiftat sådant.
Det bör, som trådens rubrik antyder, vara en fråga om moral.

Att den finns i större eller mindre grad hos vissa individer är ett faktum
och i yttrandefrihetens namn får vi acceptera detta.
Men man får också acceptera att man kan få en smäll på käften
om man gör någon upprörd. Orsak och verkan.

Yttrandefriheten ger mig rätt att rusa in på en begravning och
mitt ibland alla sörjande, utropa "skönt att den djäveln dog! nu ska maskarna få sig ett skrovmål hahaha".

Men jag tycker det är så onödigt.


Om någon skulle rusa in på tex min moders begravning när hon dött och förolämpa henne så grovt så anser jag mig ha rätt att mörda denne.
Citera
2007-08-06, 09:47
  #186
Medlem
Tim Hibbinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanswede79
Om någon skulle rusa in på tex min moders begravning när hon dött och förolämpa henne så grovt så anser jag mig ha rätt att mörda denne.
Så bra. Då kan du ju sedan ge igen på dennes begravning.
Citera
2007-11-03, 16:54
  #187
Medlem
"Flashback Forum är en hemsida som säger sig värna om yttrandefriheten. Den förbjöds i Sverige för tre år sedan"

Haha, det blev visst lite fel där...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_321764.svd
Citera
2007-11-03, 21:15
  #188
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaxMayne
Haha, det blev visst lite fel där...

Citat:
Ursprungligen postat av SVD
Publicerat: 24 maj 2006, 15:18
Ja det kan man väl påstå
Citera
2007-11-12, 21:35
  #189
Medlem
j0h2ns avatar
Lätt värt en bump ju
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback