• 3
  • 4
2021-03-15, 12:26
Medlem
magis avatar
...
Man byggde hga stenpelare som stlldes p marken utan problem.
Dvs en stor vikt p en liten yta mark.

Med kvicksilver sprider man ut vikten p ytan i en grop i marken.

MagI
....
Citera
2021-03-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
...
Lt sga att du har en bt / prm som har formen av en cylinder.
Du kr in i en kanal som r en mm strre dvs 0.5 mm mellan skrovet och kanalen.
Sjunker bten nu?
......... Nej.

Kanalen tar slut och man stnger igen bakom ditt skrov s att du har 1 mm mellan fren och aktern till fram och bakvggen av kanalen.
Sjunker bten nu?
....... Nej.

Magi
.......
Ok, Jag kanske fr ge mig! Nr bten flyter s har ju vattnet undantrngts, dvs det behver inte vara mycket vatten kvar.

Master of Science in Electrical engineering, Civilingenjr, Chalmers 1973 , (s jag kan ha glmt en del fysik)
Och mitt motto ser du lngst ner!
Citera
2021-03-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
ven om det kan lta mrkligt s stmmer det faktiskt att en bt el.dyl. kan flyta i en minimal mngd vtska.

Betrakta Arkimedes princip:

En i en vtska nedsnkt kropp pverkas av en upptriktad lyftkraft som r lika med tyngden av den undantrngda vtskan.

Det som r lurigt hr (och som inte brukar diskuteras i t.ex. gymnasiefysik) r vad som egentligen menas med "undantrngd vtska". Det behver inte vara verklig vtska som trngts undan, utan "virtuell vtska" (vet inte vad annat jag kan kalla den) som motsvarar den volym som den nedsnkta kroppen upptar.

Hr finns ett mer utfrligt svar:
https://physics.stackexchange.com/qu...-a-big-bathtub

En bra bild:
http://www.wiskit.com/marilyn/battleship.jpeg
Hade det verkligen rckt med en deciliter dremot, och samtidigt f den decilitern att tcka hela skrovet?
Citera
2021-03-15, 18:54
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsyn
Hade det verkligen rckt med en deciliter dremot, och samtidigt f den decilitern att tcka hela skrovet?
I teorin, ja.

Om vi minskar volymen vatten, s mste dock glipan mellan skrov och omgivande kanal/docka/whatever bli mindre. Vattnet behver nmligen n den hjd som krvs fr hydrostatisk jmvikt. Om detta r fallet s flyter bten.

Men nu ska vi komma ihg att vi hr betraktar vattnet som ett kontinuum som kan "smetas ut" hur mycket som helst. Detta resonemang tar inte hnsyn till vattnets ytspnning, adhesionseffekter eller att vattnet i sjlva verket r ett medium uppbyggt av diskreta enheter (vattenmolekyler).
I praktiken s kommer vi frr eller senare till en punkt dr vattenmngden r s liten att den helt enkelt inte vter hela ytan p btskrovet. Sjlva begreppet "att flyta" blir lite ocks diffust nr vi kommer ner i s sm vattenvolymer att sjlva molekylernas egna storlek blir relevant.

Sg att vi har en bt med vrldens sltaste skrov och att vi har byggt en docka som r likaledes slt och s jdrans vrltajt att det bara fr plats en molekyltjock film av ttt packade vattenmolekyler mellan skrov och docka. Detta kan rimligen ses som den minsta mngd vatten som tcker hela skrovet och samtidigt skiljer det frn dockans vgg.

Kan man d sga att bten i detta (helt orealistiska) scenario flyter p vattnet? Eller r det nu snarare adhesionskrafterna som r det mest relevanta, s att man istllet fr se det som att bten r fastlimmad i dockan?
Det kan man klura p.

EDIT:
Ngra frtydligande ordval. Hoppas jag.
Senast redigerad av Banzai-Perkele 2021-03-15 kl. 19:09.
Citera
2021-03-16, 11:51
Medlem
magis avatar
---

Det som man hittat i sydamerika r allts kvicksilver i plar och bde i egypten och sydamerika dyrkades kvicksilver och det finns skrifter om floder av kvicksilver.

Frgan r om de hade tillrckligt mycket kvicksilver och kunskap att tta kanaler,
fr att flytta stenblock flytande i kvicksilver.

Finns det tillrckligt med arkeologiska fynd och skrifter fr att denna teknik kan ha anvnts.

MagI
----
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här