• 4
  • 5
2021-03-22, 10:53
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Jag är elinstallatör, inte snickare. Och du menar på fullt allvar att du har varit i fabriker helt utan processtekniker, underhållspersonal eller operatörer. I the matrix då eller? Bara för att en anläggning är automatiserad så betyder inte det att där aldrig arbetar några människor.

Vem tror du byggde fabriken? Vem installerade utrustningen?

Vad är det för fabriker du har besökt o store konsult?

Människor finns det gott om. Inga arbetare dock.

Fanuc Japan och Philipps Holland är två av de som är längst fram i världen och är generellt kända som Lights out factories. Jag har varit i båda. På Philips i Holland jobbar det 9 ingenjörer.

Finns flera exempel på VW i Tyskland med. Behöver inte vara så stora företag. Har varit i några hos företag med "bara" 15000 anställda.

Matrix är 20 år gammal... Du får uppdatera dina sci-fi referenser.
Citera
2021-03-22, 18:49
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Människor finns det gott om. Inga arbetare dock.

Fanuc Japan och Philipps Holland är två av de som är längst fram i världen och är generellt kända som Lights out factories. Jag har varit i båda. På Philips i Holland jobbar det 9 ingenjörer.

Finns flera exempel på VW i Tyskland med. Behöver inte vara så stora företag. Har varit i några hos företag med "bara" 15000 anställda.

Matrix är 20 år gammal... Du får uppdatera dina sci-fi referenser.

Självklart finns det exempel på hypermoderna fabriker där automatisering har slått igenom fullt ut. Dock är det långt mellan en bilfabrik och samhällsviktiga industrier av typen jag nämnde. Och som sagt, någon byggde fabrikerna du har besökt.

Men det här är off topic, du verkar dock ha ett spännande jobb.
Citera
2021-03-22, 22:02
Medlem
Ge dem ett intervall som du tycker är rimligt (typ 32-36 000 eller vad det nu kan vara) och motivera varför. Se till att intervallet är lite högre än det lägsta bud du kan acceptera. Då har du satt ramarna kring vilket intervall lönen kommer hamna inom förutsatt att du inte drar till med något helt orealistiskt. Sedan kan du kanske förhandla om extra perks också som tjänstebil osv. Ibland kan man trycka på något som man vet att de inte kan erbjuda så att de undermedvetet känner att de måste kompensera med något annat (högre lön) för att kompensera.

För övrigt så är du kanske medveten om att förhandlingsteknik är ett eget vetenskapsfält? Du kan läsa böcker i ämnet och gå kurser. Jag måste säga att det kanske viktigaste jag någonsin läst är en bok i förhandlingsteknik. Jag kan inte avslöja vilken tyvärr då det är ett alldeles för värdefullt vapen för att lyckas i karriären och i livet men jag blir ofta chockad när jag förhandlar med folk då jag inser att de verkligen har noll koll på förhandlingsteknik. Det är då som att stjäla godis från ett småbarn. Om man inte ser förhandlingar som ett spel och har en teoretisk grund och intränade tekniker så kommer man alltid ligga i lä jämfört med en profesionell förhandlare.
Citera
2021-03-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ge dem ett intervall som du tycker är rimligt (typ 32-36 000 eller vad det nu kan vara) och motivera varför. Se till att intervallet är lite högre än det lägsta bud du kan acceptera. Då har du satt ramarna kring vilket intervall lönen kommer hamna inom förutsatt att du inte drar till med något helt orealistiskt. Sedan kan du kanske förhandla om extra perks också som tjänstebil osv. Ibland kan man trycka på något som man vet att de inte kan erbjuda så att de undermedvetet känner att de måste kompensera med något annat (högre lön) för att kompensera.

För övrigt så är du kanske medveten om att förhandlingsteknik är ett eget vetenskapsfält? Du kan läsa böcker i ämnet och gå kurser. Jag måste säga att det kanske viktigaste jag någonsin läst är en bok i förhandlingsteknik. Jag kan inte avslöja vilken tyvärr då det är ett alldeles för värdefullt vapen för att lyckas i karriären och i livet men jag blir ofta chockad när jag förhandlar med folk då jag inser att de verkligen har noll koll på förhandlingsteknik. Det är då som att stjäla godis från ett småbarn. Om man inte ser förhandlingar som ett spel och har en teoretisk grund och intränade tekniker så kommer man alltid ligga i lä jämfört med en profesionell förhandlare.

Du har en bok som är så värdefull att du inte kan outa den i en Flashbacktråd?

Finns rätt många böcker om förhandlingsteknik och ingen av dem är nån raketforskning.

Den bästa jag vet heter Never Split The difference, av Voss.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-03-23 kl. 15:40.
Citera
2021-03-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du har en bok som är så värdefull att du inte kan outa den i en Flashbacktråd?

Finns rätt många böcker om förhandlingsteknik och ingen av dem är nån raketforskning.

Den bästa jag vet heter Never Split The difference, av Voss.

Satan! Du avslöjade min hemlis där. Vad tror du skulle hända om alla läste den och således förhandlade ”as of your life depended on it”? Du och jag skulle tjäna bra mycket mindre stålar.
Citera
2021-03-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Satan! Du avslöjade min hemlis där. Vad tror du skulle hända om alla läste den och således förhandlade ”as of your life depended on it”? Du och jag skulle tjäna bra mycket mindre stålar.

Men nu är vi på Fb, och max 3st kommer börja läsa den och kanske att en orkar sig igenom.

Jag överlever nog det...
Citera
2021-03-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Jag har inte nämnt något om stora vs små företag

Men generellt är det bättre med större företag i början på karriären där man får gå kurser etc, och sen beror det på dina mål

Ska man göra karriär är det väl att bli konsult åt småföretag eller projektledare åt större företag

Nja stämmer inte riktigt alls. Kanske beror på yrke osv. Men I agree to disagree och respekterar din åsikt Vill inte gå off topic nu haha
Citera
2021-03-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Exakt så är det faktiskt. Det är inte så mycket för dig att tänka på annat än att du måste vara beredd på att behärska dig om du blir besviken.

"Förhandlar" gör du med nästa arbetsgivare.

Min chef sa att jag skulle tänka lite och förbereda mig inför mötet. Om det inte är förhandlingsbart, varför skulle jag göra det?
Citera
2021-03-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizardyy499
Nja stämmer inte riktigt alls. Kanske beror på yrke osv. Men I agree to disagree och respekterar din åsikt Vill inte gå off topic nu haha
verkar som du är kvar i gamla tänket när man jobbade på samma position +5 år
Citera
2021-03-25, 21:53
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Min chef sa att jag skulle tänka lite och förbereda mig inför mötet. Om det inte är förhandlingsbart, varför skulle jag göra det?

Det är sånt man säger men alltså jag menar inte att du inte ska ”förhandla” i den bemärkelsen att du inte ska säga något. Jag menar bara att du egentligen inte har något att säga till om.

Snubblade förresten på den här idag och tänkte på den här tråden: https://youtu.be/gLuXA9MNR3U
Citera
2025-02-26, 13:16
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej allesammans! Jag tog min examen som högskoleingenjör våren 2020 och jobbar i dagsläget på ett relativt nystartat företag med bara 10 anställda. Jag har en provanställning på 6 månader som sedan eventuellt övergår till en fastanställning när provtiden går ut. Vid eventuell fastanställning så förhandlas lön, bonus mm om på nytt. Jag är nu inne på sista månaden av min provanställning och jag undrar hur jag kan förbered mig på bästa sätt inför förhandlingen av det nya avtalet gällande lönen.

Eftersom jag är en nyexaminerad ingenjör, med noll erfarenhet (förutom min tid hos dem), så är jag osäker hur jag ska förhandla fram min nya lön när jag ska skriva på ett nytt avtal för en fastanställning. Lönestatistiken är väldigt bristande och dåligt representerad för min tjänst med hänsyn till erfarenhet och andra faktorer så det är väldigt oklart på vad som vore rimligt att begära.

Jag är inte särskilt nöjd med ingångslönen men pga omständigheterna med corona, så var det extremt svårt att hitta ett jobb och det är det än idag. Jag trivs fantastiskt bra på min arbetsplats, älskar verkligen mitt jobb och mina kollegor. Jag värderar denna trivsel mer än en jättehög lön. De har behandlat mig otroligt fint från första dagen och jag uppskattar verkligen detta. Men samtidigt tycker jag att jag förtjänar att få en högre lön än vad jag har dagsläget om jag jämför mig med andra med samma typ av tjänst. Det skapar lite blandade känslor eftersom jag är extremt tacksam för att jag ens lyckades få ett jobb överhuvudtaget (där jag blir behandlad skitbra och älskar att jobba) men samtidigt tycker jag att jag får lite för lågt betalt. Hoppas ni förstår min sits.

Kom jättegärna med era bästa råd om hur jag kan få upp lönen inför det kommande samtalet!
Vad hade du sagt och gjort i min situation?

Otroligt tacksam för alla svar!
Hur gick det med förhandlingen och hur är det idag med lönen?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in