Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-17, 12:16
  #13
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Haha, sluta sprida felaktig information.

Fonder kostar lika mycket oavsett plattform. Undantaget är SAVR som ger tillbaka en andel av fondens avgift samt Avanza om du har under 50k i sparande.

Har du bevis på ditt påstående?
Citera
2021-03-17, 12:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Har du bevis på ditt påstående?
Avgiften för en fond dras av fondförvaltaren varje dag och tas från fondens tillgångar. Plattformen där fonden går att handla på tar alltså själva inte ut någon avgift från fonden, de kan inte ens ta en avgift ur fonden. Således är fondens avgift samma oavsett plattform.

Plattformarna får betalt av fondförvaltaren för att ha fonden på deras plattform ("kickback") baserat på hur mycket kapital plattformen har distribuerat in i fonden.

SAVR (och Avanza för kunder under 50k i sparande) gör som så att de betalar tillbaka en del/allt av kickbacken och då blir det netto billigare att köpa fonder där.

Sen har många fonder olika andelsklasser. Exempelvis kan en fond ha en institutionell klass för investerare som går in med ett stort kapital, tex minst 5 miljoner. Den andelsklassen kan då ha en lägre avgift än retailklassen. Men oavsett vilken plattform du köper inst-klassen ifrån kommer avgiften vara densamma.
__________________
Senast redigerad av Kaleus 2021-03-17 kl. 12:54.
Citera
2021-03-17, 14:26
  #15
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Avgiften för en fond dras av fondförvaltaren varje dag och tas från fondens tillgångar. Plattformen där fonden går att handla på tar alltså själva inte ut någon avgift från fonden, de kan inte ens ta en avgift ur fonden. Således är fondens avgift samma oavsett plattform.

Plattformarna får betalt av fondförvaltaren för att ha fonden på deras plattform ("kickback") baserat på hur mycket kapital plattformen har distribuerat in i fonden.

SAVR (och Avanza för kunder under 50k i sparande) gör som så att de betalar tillbaka en del/allt av kickbacken och då blir det netto billigare att köpa fonder där.

Sen har många fonder olika andelsklasser. Exempelvis kan en fond ha en institutionell klass för investerare som går in med ett stort kapital, tex minst 5 miljoner. Den andelsklassen kan då ha en lägre avgift än retailklassen. Men oavsett vilken plattform du köper inst-klassen ifrån kommer avgiften vara densamma.

Jag hittar inte källan jag läste, men det är säkert som du säger, ser nu att detta är Fonda delningen 👍
__________________
Senast redigerad av Aakke 2021-03-17 kl. 14:32.
Citera
2021-03-24, 11:09
  #16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Avgifter är rörigt! Minst sagt! Olika siter anger olika fondavgifter.

Jag brukar jämföra fond avgifterna på Nordnet, Shareville, kiid-faktablad och på morningstar. Det är mycket vanligt att avgifterna uppges vara olika på olika sidor.

Som fondsparare kan jag inte avgöra vilken sida som anger den sanna fondavgiften, så jag lägger ihop kostnaderna från alla dessa sidor.

Då får jag en summa som jag jag kan jämföra med, en likadant uträknad summa för, kostnader i mina andra fonder.

Jag använder isn koden för att söka exakt rätt fond på morningstar, inte någon annan andelsklass, så jag vet att pris informationen är för min fond.
Ändå skiljer sig prisinfo om fondavgifterna mellan Nordnet, shareville, faktablad och morningstar.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-03-24 kl. 11:16.
Citera
2021-03-24, 11:13
  #17
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag gillar
Swedbank Robur Global High Dividend

Det är en fond som investerar i aktier med hög utdelning.
Fonden ger en stadig långsiktig avkastning, snarare än hög riskabel avkastning.
Citera
2021-03-24, 13:47
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag gillar
Swedbank Robur Global High Dividend

Det är en fond som investerar i aktier med hög utdelning.
Fonden ger en stadig långsiktig avkastning, snarare än hög riskabel avkastning.

Hur vet du det ?

Den har endast existerat i lite drygt 7 år.

Och under denna tid har den varken slagit LF/SPP Globala indexfonder.
Och inte heller SEB Hållbar Sverige Indexnära.
Citera
2021-03-25, 11:14
  #19
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Hur vet du det ?

Den har endast existerat i lite drygt 7 år.

Och under denna tid har den varken slagit LF/SPP Globala indexfonder.
Och inte heller SEB Hållbar Sverige Indexnära.

Bra fråga!

Jag använder Morningstars portföljhanterare (gratis). Där kan jag utläsa att standardavvikelsen för de senaste tre åren (alltså hur mycket fonden svänger upp och ner).

Swedbank Robur Global High Dividend A Standardavvikelse: 13,45
Länsförsäkringar Global Indexnära Standardavvikelse: 16,29


På Morningstars fondsidor kan du läsa fondens historik, hur mycket +/- fonden legat varje kvartal de senaste fem åren.


Länsförsäkringar Global Indexnära har legat på minus fler kvartal än Swedbank Robur Global High Dividend A (när jag kollade i januari).

Länsförsäkringar Global Indexnära hade ett värsta kvartal på –14,88%.
Swedbank Robur Global High Dividend A hade ett värsta kvartal på -11,23%.

När det gäller risk för att kapitalet svänger och sjunker i värde, verkar Swedbank Robur Global High Dividend A vara bättre.

Men när det gäller avkastning de senaste 5 åren så var Länsförsäkringar Global Indexnära bättre, som du skrev.

Risk och avkastning är ofta negativt korrelerat, som du ser om du jämför dessa två fonder. Den ena avkastar mer (Län Glo Ind När) och den andra har mindre risk (SweRo Glo Hi Div).
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-03-25 kl. 11:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback