• 1
  • 2
2021-03-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Du motsäger dig ju själv här, då det inte blir varmare i mitten än i yttre. Om vi nu inte ska gå på att blodet i mitten kan attrahera värme än mer än yttre då.

Så hur ska du ha det egentligen ??

När du tar ut köttet så är temperaturen högre i de yttre delarna än i mitten, därför vandrar värme fortfarande inåt, även efter du tagit ut det.
Enkel termodynamik.
Citera
2021-03-15, 19:27
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevvan
När du tar ut köttet så är temperaturen högre i de yttre delarna än i mitten, därför vandrar värme fortfarande inåt, även efter du tagit ut det.
Enkel termodynamik.
OK, du skrev faktiskt det. Så fel av mig. Snyggt! Brukar inte ge mig ... ^^
Citera
2021-03-15, 19:28
Medlem
Citat:
Så hur ska du ha det egentligen ??

Är du förövrigt medveten om hur man mäter temperaturen på kött?
Man stoppar in termometern i den tjockaste delen, varpå den ger det innersta värdet.
Tar du ut en köttbit på 48 grader Celsius så ligger vanligtvis yttertemperaturen hos köttet på några grader mer.
Denna temperaturskillnad jämnas ut, vilket höjer innertemperaturen.
Citera
2021-03-15, 19:29
Medlem
Citat:
OK, du skrev faktiskt det. Så fel av mig. Snyggt! Brukar inte ge mig ... ^^

Hehe, jag fick på näsan här senast igår... man ska aldrig glömma o va ödmjuk.
Senast redigerad av brevvan 2021-03-15 kl. 19:37.
Citera
2021-03-16, 05:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cubrik
Hej
Jag har haft en diskussion med en kompis.
Han menar på att man kan ta ut en köttbit lite innan den är färdig. Säg att man vill ha en innetemperatur på x grader och man isåfall tar ut den lite innan.
Han menar på att värmen från den yttersta delen av kommer tränga in i köttbiten några minuter efter man tagit ut den och att köttbiten efter dessa minuter få den rätta innetemperaturen.

För mig känns det som att värmen kommer att försvinna från köttbiten till omgivningen snabbare än den tränger in. Dvs att när man tar ut köttbiten kommer ingen del av köttbiten fortsätta tillagas så fort man tar den till en omgivningstemperatur som är lägre än den lägsta temperaturen som finns i köttbiten.
Förstår att detta beror på vad man vill ha för innetemperatur i köttbiten och vad det är för rumstemperatur. Men säg att man vill ha 55 grader i mitten av köttbiten och att det är rumstempererat i omgivningen utanför ugnen.

Hoppas någon kunnig förstår vad jag menar
Med vänlig hälsning!

Varför skulle värmen i den yttersta delen bara sprida sig (utjämna sig) utåt menar du? Det vore ju emot fysikens lagar om den inte även utlämnade sig mot den inre, inte fullt så varma, delen.

Med ditt synsätt vore ju matlagning i ugn omöjlig. Visst, initialt är det värmen från ugnens element som värmer köttets yta, men nästa millimeter in i köttet värms ju av köttet utanför osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in