2021-03-15, 21:08
Medlem
God kvll, sitter och jobbar med integraler och har lyckats lsa en uppgift genom att "flja receptet" men utan att egentligen frst varfr man kan gra som man gr. Har frsttt att variabelsubstitution kan bidra till att lsa bland annat integraler. Om jag har fljande integral:

int((x^2)*sin(x^3)dx) s har jag satt u=(x^3). (du/dx)=(3x^2) och drmed dx=du/(3x^2) fr d:
int((x^2)*sin(u)du/(3x^2))= (1/3)*int(sin(u)du). hrifrn blir det genast mycket enklare. Min frga r d, kan jag tnka s? och varfr funkar det?
Citera
2021-03-15, 21:15
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
God kvll, sitter och jobbar med integraler och har lyckats lsa en uppgift genom att "flja receptet" men utan att egentligen frst varfr man kan gra som man gr. Har frsttt att variabelsubstitution kan bidra till att lsa bland annat integraler. Om jag har fljande integral:

int((x^2)*sin(x^3)dx) s har jag satt u=(x^3). (du/dx)=(3x^2) och drmed dx=du/(3x^2) fr d:
int((x^2)*sin(u)du/(3x^2))= (1/3)*int(sin(u)du). hrifrn blir det genast mycket enklare. Min frga r d, kan jag tnka s? och varfr funkar det?

du slipper tnka p den inre derivatan (nr du stter den till x^3=u r den inre derivatan 1 med respekt till u)

lttare att integrera om du blir av med den inre derivatan
Citera
2021-03-15, 21:16
Medlem
Citat:

Det r rtt tnkt.
Beviset finns skert i din lrobok, eller hr.
Citera
2021-03-15, 21:16
Medlem
Du byter enhet, frn cm till tum. Ngot kan vara 10 tum, ett jmnt och enkelt tal. I cm blir det annat. Ett annat stt att tnka. En trappa har 12 trappsteg. Om du tar dem en och en s blir det 12 steg. Om du tar 2 trappsteg i taget, s blir det 6 steg, att komma frn 6 till 12 s ska du gngar med 2, det r "du" den inre derivatan. Nr du gr en variabel substitution, s ndras inte vrdet,.bara att mter i en annan enhet, eller tar dubbelsteg i trappan
Citera
2021-03-15, 21:38
Medlem
Tackar dmjukt fr snabba svar. Tror att jag brjar greppa det ngot bttre. r bara s van med att uttryck av typen d/dx endast anvnds fr att visa vilken variabel man rknar med avseende p. Ovant att behandla det som ett brk pltsligt.
Citera
2021-03-15, 21:48
Medlem
"Lt f(x) vara sdan att f(0)=b , f(1)=0 f'(x)=sin(x^3), berkna int(0->1) av (x*f(x))" Ytterligare en uppgift om jag fr vara s frck... har anvnt samma tankemnster hr och kommit fram till svaret ((X^2)*b)/3, ser det rtt ut eller har jag terigen gtt ut och cyklat?
Citera
2021-03-15, 21:57
Medlem
Kan frska ge lite intuition till varfr det fungerar. Om du tittar p funktionens graf s ser du att den oscillerar fortare och fortare i takt med att x kar och blir drfr svr att hantera. Fr att lttare kunna integrera den s parametriserar man om x-axeln, i detta fall genom att dra ut axeln s att oscillationerna blir periodiska (tnk att du drar ut grafen som ett dragspel). Detta r syftet med variabelbytet u=x^3.

Problemet r att om du frsker integrera ver din nya x-axel dr funktionen beter sig bttre s kommer vrdet p integralen att bli alldeles fr stort p grund av att du har ju gjort x-axeln mycket lngre (integralen r ju arean under grafen, s frlnger du basen s kommer arean s klart att ka). Drfr mste du kompensera genom att dela integranden med hur mycket du dragit ut x-axeln i varje punkt, det vill sga u'(x) = 1/3 x^2.
Senast redigerad av alotraz 2021-03-15 kl. 22:18.
Citera
2021-03-15, 22:16
Medlem
Citat:
Tackar dmjukt fr snabba svar. Tror att jag brjar greppa det ngot bttre. r bara s van med att uttryck av typen d/dx endast anvnds fr att visa vilken variabel man rknar med avseende p. Ovant att behandla det som ett brk pltsligt.

Fr att vara petig s r det inte ett brk, utan en (vldigt bekvm) minnesregel. Nr du gr ett variabelbyte s anvnder du formellt likheten:

\int f(u(x)) u'(x) dx = \int f(u) du

Men u'(x) = du/dx, och om man "flyttar ver" dx till andra sidan s fr man u'(x) dx = du vilket i princip r innehllet i likheten ovan.

Det r dock inget fel att i praktiken hantera du/dx som ett brk, s lnge man r medveten om att det egentligen r fel och att du och dx endast har mening under ett integraltecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in