Citat:
Ursprungligen postat av
BigHouse
Ja, det r mycket intressant. Detta perspektiv p HIV r ju vldigt underrepresenterat eftersom man ej vill visa att konservativ sexualitet kan vara skyddande mot HIV. Istllet r det ju bekvmt att pst motsatsen, att HIV beror p afrikaner lyssnar fr mycket p pven eller ngot sdant.
Islam verkar vara enda motkraften mot sexuell liberalisering p samhllsniv. Oskuld till ktenskapet r ju dtt i mer eller mindre hela kristna vrlden. Vet att det ofta uppfattas som provocerande, men jag ser islams frmga till motstndskraft mot mycket modernisering som en styrka. I synnerhet dess frmga att inte bara stoppa sekularisering, utan ven vrida tillbaka sekularisering r imponerande.
Kritiker av abstinensundervisning har dock rtt i att det inte kommer ge nskade resultat. Att ge abstinensundervisning till ungar i en sexualliberal kultur (som dagens USA dr s gott som alla har sex fre ktenskapet) kommer ju naturligtvis inte leda till kyskhet. Det finns ingen politisk lsning p det. Samma i Afrika, de muslimska lnderna har inte ndvndigtvis bttre politik mot HIV, men dremot en "bttre" befolkning.
Att frneka att HIV sprids genom sexuell degenerering (att bgar r i srklass mest drabbade gruppen i Vst sger allt) r som fett-feminist-aktivister i USA som frnekar att fetma leder till smre hlsa.
Jo, visst r det s. Jag antar att islam mjligen r en positiv kraft fr subsahara-afrikaner, inte bara trycker de locket p sexuell kaosbeteende, men de hller ihop familjen ocks och skapar drmed ngonslags ordning i kaoset drnere.
Tror jag lst att ven nation of islam i USA haft positiv inverkan p dess medlemmar, som vertrffar andra afro-amerikaner i allt frn skola till minskad kriminell beteende och nrvarande familjefder.
Jag tnker mig att en religion r som en handske, den passar inte alla hnder. Islam behver varesig stasiater eller europeer, men kanske den skulle skapa den nskvrda ordningen ven bland latinamerikaner? I indiernas fall tycks islam ge en liten bromspedal som ger hinduismen (med dess komplexa blandning av hgklassig filosofi och primitiv paganism) vertaget i den kaotiska subkontinenten, men likvl finns mycket mer HIV i Indien n i Pakistan och Bangladesh.
Kriminalitet tycks ocks falla i islamistiska lnder, men klankrig tycks ka. Jag har aldrig accepterat att man lgger locket p fr folks frihet p det stt man gr inom islam, men total kaos och anarki r antagligen nnu vrre n tyrannisk ordning.
Vi kan knappt frestlla oss en Vrld utan religisa moralsystem, sekularism lyckas ju inte byta religionens moralsystem utan rver till stora delar religionens definition av gott och ont. Humanism r en arvinge till kristendomen, men moralismen hos sekulra personer konverteras till fler moraliska plattityder och yttlig virtuesignalling till omvrlden istllet fr en djupare godhetsbevis som skulle reserveras till Gud. Ifall Sverige exempelvis skulle falla till samma materialistiska standard som i medeltiden (exempelvis med en vulkanutbrott som ger upphov till 2 r av vinter utan att grdor vxer), bara d skulle svenskarnas sekulra moral och krleken till ens grannar prvas p riktigt.
I landet av mjlk och honung r det givetvis enkelt att leka att vara god.