2021-03-17, 16:35
Medlem
God eftermiddag,

Om jag har en funktion f:[a,b]->R och g(x)= a*f(x+b), hur ska jag tänka för att ta reda på definitionsmängden till g?, tack på förhand
Citera
2021-03-17, 17:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
God eftermiddag,

Om jag har en funktion f:[a,b]->R och g(x)= a*f(x+b), hur ska jag tänka för att ta reda på definitionsmängden till g?, tack på förhand
Från f:[a,b]->R vet du att x i funktionen f(x) måste ligga I intervallet
a ≤ x ≤ b.
För f(x+b) innebär det att
a ≤ x+b ≤ b
dvd
a-b ≤ x ≤ 0 .
Citera
2021-03-17, 17:18
Medlem
Tackar, sitter nämligen med följande uppgift som jag inte vet hur jag ska angripa:

https://imgshare.io/image/paeMuS
Citera
2021-03-17, 17:26
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Från f:[a,b]->R vet du att x i funktionen f(x) måste ligga I intervallet
a ≤ x ≤ b.
För f(x+b) innebär det att
a ≤ x+b ≤ b
dvd
a-b ≤ x ≤ 0 .

Måste definitionsmängden till g vara hela den angivna mängden?
Citera
2021-03-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Måste definitionsmängden till g vara hela den angivna mängden?
Nej det behöver det ju inte vara.

Här har vi ju en "formel", ofta ges ju funktioner som formler utan att någon tänker på det så mycket, exempelvis

h(x)=x^2

Kanske tänker någon på detta endast för reella x, eller x mellan 0 och 1. Någon annan kanske tänker på det som x mellan 1 och 2. Vad vet jag. Ibland fungerar formler oftare än explicit angivet, ibland inte alls lika ofta (folk gör fel)....

"Uppenbarligen" "fungerar" a*f(x+b) så länge f(x+b) och a kan multipliceras. Kanske är det det man är intresserad av...
Citera
2021-03-17, 18:01
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Nej det behöver det ju inte vara.

Här har vi ju en "formel", ofta ges ju funktioner som formler utan att någon tänker på det så mycket, exempelvis

h(x)=x^2

Kanske tänker någon på detta endast för reella x, eller x mellan 0 och 1. Någon annan kanske tänker på det som x mellan 1 och 2. Vad vet jag. Ibland fungerar formler oftare än explicit angivet, ibland inte alls lika ofta (folk gör fel)....

"Uppenbarligen" "fungerar" a*f(x+b) så länge f(x+b) och a kan multipliceras. Kanske är det det man är intresserad av...

Ja, det hänger väl på kontext, nivå etc hur noga man är. När man just frågar efter definitionsmängd så är det väl ändå läge att tänka på vad det kan vara. I uppgiften ovan var ju redan f ofullständigt definierad.
Ännu värre är när man använder begrepp som isomorfi utan att ange vilken struktur det gäller, mängdisomorfi, ringisomorfi etc.
Citera
2021-03-17, 20:05
Medlem
Citat:
Tackar, sitter nämligen med följande uppgift som jag inte vet hur jag ska angripa:

https://imgshare.io/image/paeMuS

Undrar om jag skulle kunna få hjälp med denna. Har fastnat och endast kommit fram (med er hjälp) till att def. mängden til g(x)= (a-BETA)≤ x ≤(a-ALPHA)
Citera
2021-03-18, 07:20
Medlem
Citat:
Undrar om jag skulle kunna få hjälp med denna. Har fastnat och endast kommit fram (med er hjälp) till att def. mängden til g(x)= (a-BETA)≤ x ≤(a-ALPHA)
Men det är ju inte korrekt.

x+beta ska ligga i intervallet [a,b] alltså ska x ligga i intervallet [a-beta,b-beta]...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in