2021-03-18, 16:33
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Tycker också det är väldigt tjatigt med ärtsoppa och pannkakor varenda jäkla torsdag.
Då krävs det att lunch stället har bra alternativ!

Kanske en koldioxid neutral vegan måltid? Då blir Greta glad!
Citera
2021-03-18, 16:35
Medlem
IceEyess avatar
Förträffligt goda rätter och att dessa fortfarande förekommer hos lunchrestauranger indikerar dess popularitet.

Att man prompt måste binda ärtsoppa och pannkakor till torsdagar är däremot obegripligt. Personligen kan jag likaväl tillaga det på en måndag eller fredag.
Citera
2021-03-18, 16:39
Medlem
C.B.G.s avatar
Klassisk kombination. På min förra arbetsplats hade vi en restaurang på andra sidan gatan som serverade detta varje torsdag. Där jag bor nu finns det inte alls. Avsaknaden är stor.
Citera
2021-03-18, 16:43
Medlem
Det finns ingen anständig lunchrestaurang i Sverige som serverar ärtsoppa med pannkakor, om innevarande månad inte innehåller ett R. Misströsta icke, TS. Säsongen för ärtsoppa går mot sitt slut, hela perioden maj-augusti kan du få äta annat.

Själv älskar jag ärtsoppa och pannkakor. Från den 1:ā maj längtar jag redan till september.
Citera
2021-03-18, 16:49
Medlem
Det är ju ren och skär glädje att smacka i sig en redig portion av ärtsoppa med senap och lite pannkakor till efterrätt. Vid speciella tillfällen beställer man även en lite punch 😎
Citera
2021-03-18, 16:59
Medlem
Antivalents avatar
Jag, minst en torsdag i månaden. Knäckesmörgås med ost, ärtsoppa (ej soldatens, de har tyvärr gått ner sig) mdd en klick senap och ett par pannkakor efteråt. Mums!
Citera
2021-03-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Som du märker så finns det folk som gillar rätten. Själv tycker jag ärtsoppa är helt ok, gärna i litet stabbigare konsistens.

För matställena måste dock rätten vara rena drömmen. Prislappen för en tallrik ärtsoppa? Knappast 5 spänn? Pannkakor, inte direkt dyrt det heller. Så jo, kan förstå om man vill prångla ut så mycket ärtsoppa man bara kan
Citera
2021-03-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Nu blev jag sugen på ärtsoppa med punch till, en riktigt god kombination.
Pannkaka med sylt och grädde till efterrätt är inte fel det heller.

Håller med Dig i ovanstående! Men... glöm inte Västervikssenap till!
Citera
2021-03-18, 17:04
Medlem
storpungens avatar
Jag är 30+ och åt Ärtsoppa och pankkakor och bruna bönor och fläsk häromveckan
Citera
2021-03-18, 17:26
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Svensken överlag tycker om traditioner, som Midsommar, snaps, grillat, Julen och faan och hans jävla moster...så visst har du en poäng
Det känns som att "gränsen för dom som äter det" går nånstans vid 40+...då även jag ingår i den gruppen.
Gott?
Nja...med lite senap, en macka och ett iskallt glas mjölk så visst går det ner.
Pannkaka med sylt och grädde är bara bukfylla, och du är lika hungrig/sugen på nått annat 40 minuter senare.
Pannkaka med sylt och grädde känns nästan mer mer som en typ av efterrätt med en kaffe.

Pannkakor är betydligt mer näringsrika än ex. pasta eller ris.
1 ägg per person, mjölk och vetemjöl, salt Dvs betydligt mer näring än ex pasta då köpepastan sällan innehåller några större mängder ägg och aldrig någon mjölk. Sylt ger C vitaminer och mineraler, Grädden är också fylld med näringsämnen förutom fettet. Så näringsfattig bukfylla är det knappast.
Lägger man sedan till ärtsoppan med lite fläsk så är det proteiner i mängder. Både brån växtriket och djurriket. Sammantaget en riktigt väl komponerad maträtt. Oerhört mycket nyttigare och näringsrikare än ex. Hamburgare.
Citera
2021-03-18, 17:27
Medlem
saggesalivs avatar
Gillar inte alls pannkakor numera. Ärtsoppa kan dock vara riktigt gott ibland tycker jag, gärna med lite senap till!
Citera
2021-03-18, 17:31
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Som du märker så finns det folk som gillar rätten. Själv tycker jag ärtsoppa är helt ok, gärna i litet stabbigare konsistens.

För matställena måste dock rätten vara rena drömmen. Prislappen för en tallrik ärtsoppa? Knappast 5 spänn? Pannkakor, inte direkt dyrt det heller. Så jo, kan förstå om man vill prångla ut så mycket ärtsoppa man bara kan

Tyvärr så är matserveringarnas pannkakor under all kritik. De följer inte det gamla receptet "ett ägg per person och ett för vispskålen" dvs lagar man pannkakor åt 3 personer är minsta mängden ägg 4 normalstora ägg. Inget mathak lägger ner dessa pengar extra och pannkakorna blir som gummi. Än värre när en del tar hälften vatten hälften mjölk eller billigt mjölkpulver.

Riktigt gjorda pannkakor är en fröjd att äta jämfört med sådana man får på lunch haket eller från en plastförpackning på Ica. Skilda maträtter ungefär som maskinköttbullar och hemlagade..VÄLDIGT OLIKA .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in