Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-18, 20:21
  #13
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igor-Mortis
Sedan när skriver Skolverket riktlinjer till högskolan?
Mycket bra fråga, nej - jag vet inte. Ska vi slå till och byta ut skolverket med UKÄ då, eller har du något bättre förslag?
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2021-03-18 kl. 20:35.
Citera
2021-03-18, 22:00
  #14
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Mycket bra fråga, nej - jag vet inte. Ska vi slå till och byta ut skolverket med UKÄ då, eller har du något bättre förslag?

Eftersom högskolorna är egna myndigheter skulle jag tro att de bestämmer rätt mycket själva.
Citera
2021-03-19, 00:19
  #15
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igor-Mortis
Eftersom högskolorna är egna myndigheter skulle jag tro att de bestämmer rätt mycket själva.
Så de har egna föreskrifter hur deras utbildningar ska se ut, oberoende av varandra, för att varje högskola är en egen myndighet? Snyt dig! Men ja visst, fast diskriminera får man inte göra i någon form, det TS formulerar kan tolkas som diskriminering.
Citera
2021-03-25, 14:43
  #16
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Så de har egna föreskrifter hur deras utbildningar ska se ut, oberoende av varandra, för att varje högskola är en egen myndighet? Snyt dig! Men ja visst, fast diskriminera får man inte göra i någon form, det TS formulerar kan tolkas som diskriminering.

Från UKÄ.
"Inom ramen för en omfattande lagstiftning är det lärosätena själva som bestämmer hur deras organisation ska se ut. De bestämmer över den interna fördelningen av resurser, utbildningsutbud, utbildningens innehåll och utformning."

Snyt dig.
Citera
2021-03-26, 01:33
  #17
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igor-Mortis
Från UKÄ.
"Inom ramen för en omfattande lagstiftning är det lärosätena själva som bestämmer hur deras organisation ska se ut. De bestämmer över den interna fördelningen av resurser, utbildningsutbud, utbildningens innehåll och utformning."

Snyt dig.
Så då är det DO som sköter saken.

Eller menar du på fullaste allvar att universiteterna själva sköter eventuella diskrimineringsärenden från bedömning till slut, utan att någon annan myndighet ska få insyn?

Jag frågade om ett bättre förslag och du kommer med kommentarer som "snyt dig", milt sagt ohyffsat.
Citera
2021-03-27, 20:18
  #18
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Som direkt svar: nej jag tror inte det är vanligt, då universitetets grundutbildningar (som jag antar att det var) inte ska vara konkurrerande i sin studieplan, enligt riktlinjer från skolverket.

Det var det här vi diskuterade.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Eller menar du på fullaste allvar att universiteterna själva sköter eventuella diskrimineringsärenden från bedömning till slut, utan att någon annan myndighet ska få insyn?

"Enligt diskrimineringslagen (2008:567) är universitetet skyldigt att genomföra en utredning när du som student berättar om upplevda trakasserier eller sexuella trakasserier för någon företrädare för universitetet, som en lärare, handledare, prefekt, studierektor eller för universitetets jämlikhetssamordnare."

Är man missnöjd med utredningsarbetet eller universitetets ställningstagande, kan man kontakta Diskrimineringsombudsmannen, DO.
Citera
2021-03-28, 01:58
  #19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igor-Mortis
Det var det här vi diskuterade.



"Enligt diskrimineringslagen (2008:567) är universitetet skyldigt att genomföra en utredning när du som student berättar om upplevda trakasserier eller sexuella trakasserier för någon företrädare för universitetet, som en lärare, handledare, prefekt, studierektor eller för universitetets jämlikhetssamordnare."

Är man missnöjd med utredningsarbetet eller universitetets ställningstagande, kan man kontakta Diskrimineringsombudsmannen, DO.
Var det så svårt för dig att plocka fram? Bakdantare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback