Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-20, 20:26
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Jag vill fortsätta diskussionen vi hade i den här tråden, eftersom det är offtopic i den tråden
(FB) Konservativ sexualitet

Enligt de flesta så hyllar konservativa den egna kulturen (I vårt fall den svenska kulturen), medan mångkulturalister likt Mona Sahlin m.fl hyllar andra kulturer och ser ner på våran egen.

Men nu finns det ju också konservativa som BigHouse som verkar hylla muslimsk kultur.

Hur ska konservativa i väst förhålla sig till andra kulturer?
Citera
2021-03-20, 20:35
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Konservativa vill bevara hävdvunna, konventionella eller traditionella samhällsinstitutioner. Vilka institutioner detta är mer konkret, har varierat från samhälle till samhälle, även om drag såsom familj, släkt, börd, kyrka/församling (religion i allmänhet), lokalsamhälle/regionen och monarki är mer vanligt förekommande än andra drag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism
Man kan inte bevara den egna kulturen och anamma andra kulturer samtidigt om man är konservativ. Är man Mona Sahlin går det bra.
Citera
2021-03-20, 21:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag vill fortsätta diskussionen vi hade i den här tråden, eftersom det är offtopic i den tråden

Enligt de flesta så hyllar konservativa den egna kulturen (I vårt fall den svenska kulturen), medan mångkulturalister likt Mona Sahlin m.fl hyllar andra kulturer och ser ner på våran egen.

Men nu finns det ju också konservativa som BigHouse som verkar hylla muslimsk kultur.

Främmande kulturer är inte ett problem utan mest en tillgång.

Detta förutsätter dock att man har ett eget folk, ett eget land, och en egen kultur och en förmåga att försvara dessa mot inkräktare, parasiter och kolonisatörer.
Citera
2021-03-20, 22:49
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism
Man kan inte bevara den egna kulturen och anamma andra kulturer samtidigt om man är konservativ. Är man Mona Sahlin går det bra.

Bara fåtal inslag från andra kulturen kan man ta till sig.
Citera
2021-03-20, 23:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Kultur är något så jävla komplext så att vi här får förhålla oss till vad man vill bevara, och det ska vara något så härligt att människor blir alla varma inombords, annars så förlorar man slaget.

Ett problem är att svensk kultur är till synes svag i förförandet, våra maträtter blir inga hits utomlands, vår populärmusik är i princip 100% amerikaniserad och globalistisk (och elitkulturen med Bergman och gänget är reserverad åt eliten).

För många svenskar är svensk kultur fåniga saker som Eurovision och microvärmda köttbullar.

Ifall man bara slänger omkring "svensk kultur" åt höger och vänster så förblir det en abstraktion och ingen vet vad som menas med svensk kultur. Man börjar tala om "att stå fint på kö" som något typiskt svenskt, men det är ju en plåga där man mest undertrycker sitt ego och mest håller tillbaka ens egentliga vilja att ta för sig, inte så förförande.

Vad inom svensk kultur får svenska hjärtan att bulta? Jag tror att socialdemokratin med sitt folkhem har gjort ett sorgligt utbyte där man tagit bort det som smakar med det som fungerar. Det funktionella är dock inte svensk kultur utan svensk byråkrati, därmed har svenska staten tagit an sig rollen som svenska kulturens främsta representant. Svenska värderingar blir likaså svenska socialdemokratins värderingar. Tror egentligen att förhållandet alltid var tvärtom: jantelagen fanns innan sossarna fick makten med Hjalmar Branting, men de har på något sätt tagit an rollen som folkets uppfostrare och institutionaliserad svenska värderingar, gjort det till något universalt som kan tillämpas på vilket folk som helst.

Så vad menar du när du menar "svensk kultur"?

Frågar inte det som en mångkulturell förnekare av dess existens, men uppriktigt vill jag veta vad som får ditt hjärta att bulta när du talar om svensk kultur.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-20 kl. 23:37.
Citera
2021-03-20, 23:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Kultur är något så jävla komplext så att vi här får förhålla oss till vad man vill bevara, och det ska vara något så härligt att människor blir alla varma inombords, annars så förlorar man slaget.

Ett problem är att svensk kultur är till synes svag i förförandet, våra maträtter blir inga hits utomlands, vår populärmusik är i princip 100% amerikaniserad och globalistisk (och elitkulturen med Bergman och gänget är reserverad åt eliten).

För många svenskar är svensk kultur fåniga saker som Eurovision och microvärmda köttbullar.

Ifall man bara slänger omkring "svensk kultur" åt höger och vänster så förblir det en abstraktion och ingen vet vad som menas med svensk kultur. Man börjar tala om "att stå fint på kö" som något typiskt svenskt, men det är ju en plåga där man mest undertrycker sin ego och mest håller tillbaka, inte så förförande.

Vad inom svensk kultur får svenska hjärtan att bulta? Jag tror att socialdemokratin med sitt folkhem har gjort ett sorgligt utbyte där man tagit bort det som smakar med det som fungerar. Det funktionella är dock inte svensk kultur utan svensk byråkrati, därmed har svenska staten tagit an sig rollen som svenska kulturens främsta representant. Svenska värderingar blir likaså svenska socialdemokratins värderingar. Tror egentligen att förhållandet är tvärtom, jantelagen fanns innan sossarna fick makten med Hjalmar Branting, men de har på något sätt tagit an rollen som folkets uppfostrare och institutionaliserad svenska värderingar, gjort det till något universalt som kan tillämpas på vilket folk som helst.

Så vad menar du när du menar "svensk kultur"?

Frågar inte det som en mångkulturell förnekare av dess existens, men uppriktigt vill jag veta vad som får ditt hjärta att bulta när du talar om svensk kultur.

Vad synd att du inte vill låta som en pk-människa eftersom du gör just det. Det är bara de som frågar oss elaka nationalister om vad "svensk kultur är". Skulle du fråga en italienare om vad italiensk kultur är?
Citera
2021-03-20, 23:26
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vad synd att du inte vill låta som en pk-människa eftersom du gör just det. Det är bara de som frågar oss elaka nationalister om vad "svensk kultur är". Skulle du fråga en italienare om vad italiensk kultur är?

Nej, jag gör inte det. Jag ställer en kritisk fråga i väntan på ett svar, för svaret är absolut essentiell för kampen.

Älskar svenskar svensk kultur?

Att ställa motfrågan om vad som är invandrares kultur är finurligt, men inte ett svar på frågan, och genom att ställa frågan aktiveras ju ändå inga känslor inom åhörarna när de hör "svensk kultur måste räddas".

Vi behöver inte ifrågasätta ifall kurder eller italienare älskar sin kultur, kärleken de har för sin kultur är mer "uppenbar". Det kan vara något så enkelt som nostalgiska tankar de får från deras mammors eller farmors matlagning, men mycket mer än så, givetvis (ps: det är inte själva maten utan minnet av familj och skratt runt matbordet, specifika sätt att uttrycka sig som bara de kan förstå sig på, det är vad som får de att känna sig varma inombords)

Kan man inte få fram känslorna som finns bakom abstraktionen "svensk kultur" så har man förlorat kampen, man talar då bara om något abstrakt utan att någon riktigt vet vad fan du menar med "svensk kultur". Inte ens nationalister känner något när de hör "svensk kultur".

Jag ska dock ge det bästa jag sett från en flashback-användare om varför han älskade svensk kultur, så bra var den att jag sparade det på word-fil:

Citat:
Det är så jävla roligt när skitnödiga mångkulturtalibaner och okunniga BLATTAR tror man sätter upp en svår fråga genom att kläcka ur sig "vad är svensk kultur" och sedan inbilla sig att om man inte kan formulera ett svar på 500 tecken, så finns det helt enkelt ingen svensk kultur. Däremot finns det romsk, kurdisk, samisk, somalisk, arabisk och innuiternas kultur, men SVENSK kultur finns fan icke!

Okunniga jävla drägg! Ryggradslösa pack!

Svensk kultur är Strindberg, Heidenstam, Fröding, Böök. Det är Carl Larsson och Dardel. Det är Stenhammar och Wilhelm Petterson-Berger. Det är skogen om våren, regnet mot markisen om midsommar. Det är lukten av saltvatten på solbränd hud ute i havsbandet på västkusten. Det är ett pass på älgjakten, limpsmörgås med stekt ägg och kaffe i termosen. Det är Bellman och Taube och alla kring bordet sjunger med. Det är sill och potatis, kräftor och falukorv. Det är ett hederligt handslag, ett hållet ord. Det är att ta saker i tur och ordning, att göra rätt för sig. Det är att knulla en gudomligt vacker kvinna på en filt i ljungen och med fåglarnas sång som ackompanjemang. Det är att hjälpa sina grannar och hålla ihop i arbetslaget. Att komma i tid, att göra sitt. Det är att höja ett spetsigt glas, se sin kamrat djupt i ögonen, säga "skål", knycka bak huvudet med en snärt och skicka ner en iskall tapp av OP eller Skåne i halsen. Det är vinterbad och bastu. Det är den där hinnan av svagt grönt på träden just i lövsprickningen. Det är en sväng med ekan på sjön, sätta nät eller pilka torsk. Frösöblomster, Änglamark, Kostervals och Östermalm. Det är Högvakten och Slottet och "Stolta Stad!". Det är en sväng på snöskotern utanför Pajala och en plankstek på Mommas i Kiruna.

Det är Pär Lagerqvist, Sven Stolpe, Elsa Beskow, Herbert Tingsten, Rune Moberg, Carl-Johan Vallgren och Selma Lagerlöf. Det är bandy på uterink och fotbollsmatch på Stadion. Det är Wasaskeppet, Riddarholmen och Gamla Stan där stormaktstidens grundstenar fortfarande syns. Det är en järnåldersgrav i Skåne och dalkarlarnas kyrkorodd. Det är Botaniska Trädgården och Feskekörka och käka gott i Göteborg. Valborgsmässoafton med bål och sång... Jag har säkert glömt tusentals fragment i den väv jag känner som svensk kultur och jag lever och andas den varje dag.

Ni som tvivlar på dess existens kan fara åt helvete! Flytta härifrån med en gång! Detta är SVERIGE och det är stort!!!

Jo, det är stort!

Tänk ifall någon SD-politiker kunde komma med ett sådant brandtal som svar på en pk-journalists favoritfråga?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-20 kl. 23:52.
Citera
2021-03-20, 23:57
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag ska dock ge det bästa jag sett från en flashback-användare om varför han älskade svensk kultur, så bra var den att jag sparade det på word-fil:

Det inlägget från Golonka är helt klart ett av de bästa svaren på gotcha-frågan vad svensk kultur egentligen är.

Citat:
Tänk ifall någon SD-politiker kunde komma med ett sådant brandtal som svar på en pk-journalists favoritfråga?

Redan när jag läste ditt förra inlägg i denna tråd tänkte jag på den legendariska TV-intervjun med SD:aren Levi Klausen:

https://youtu.be/g9dJtGUvtcE
Citera
2021-03-21, 00:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Det inlägget från Golonka är helt klart ett av de bästa svaren på gotcha-frågan vad svensk kultur egentligen är.

Redan när jag läste ditt förra inlägg i denna tråd tänkte jag på den legendariska TV-intervjun med SD:aren Levi Klausen:

https://youtu.be/g9dJtGUvtcE

Haha, fan vad det blev jackpott för statspropagandan att hitta en sådan tvättäkta SD-hillbilly i något bortlömt litet hörn av Sverige. Var ju inget som man ens behövde misstolka, han talade liksom för sig själv.

Det är desto värre när man hör självaste Jimmy Åkesson tala om falukorv och att stå på kö för att definiera svensk kultur, han är en bra debattör och retoriker, men någon poet är han inte.

Värst är det nog när de börjar babbla om stöd till folkdansföreningar, jag har nog liksom de flesta svenskar enbart någon tråkig minne av att tvingas öva polkadans i idrotten, och jag tror att de allra flesta hatade upplevelsen.

Svensk kultur är något mer dold än i andra kulturer, det blir därmed desto viktigare att definiera vad man menar med svensk kultur.

Frågan om vad man menar med svensk kultur kan närmast översättas till "men vad fan är så jävla speciellt med vår kultur som gör den värd att bevara?"

Svensk kultur är nämligen så diskret i dess framtoning, så dold för blotta ögat att man ofta glömmer att den finns överallt omkring oss, och visst älskar vi alla vår kultur (oavsett ifall vi är vänster eller höger). Det är därför som svenskar absolut inte vill annat än att bo i svenska områden som genomsyras av det svenska på alla sätt.
Citera
2021-03-21, 10:56
Medlem
Citat:

Jag tror ju egentligen att man måste vara väl rotad i sin egen kultur, och bejaka denna, för att kunna förstå andra kulturer.

Om jag nu räknas som konservativ nog för att få lov att svara, så tror jag vi skall skaffa oss kunskap om främmande kulturer för att kunna bemöta dem på ett adekvat sätt.

Att lära sig om kulturer är nog lite som att lära sig främmande språk. Man måste kunna sitt eget språk på ett bra sätt för att kunna lära sig främmande språk.

Och jag tycker inte att vi idag möter främmande kulturer med kunskap. Något är väldigt fel när man vispar undan klankulturer utan att tänka igenom vad det är, varför de finns och hur de påverkar vårt eget samhälle. Hur kan vi vara så naiva? Hur kan vi så sakna kunskap om vår egen kultur och vår egen historia?

En konservativ bör vara respektfull mot det främmande, men inte naiv då den konservativa skaffar sig kunskaper. En konservativ är analytisk, inte fördomsfull. Fördum.

Men en konservativ är heller inte naiv.
Citera
2021-03-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
En konservativ bör vara respektfull mot det främmande, men inte naiv då den konservativa skaffar sig kunskaper. En konservativ är analytisk, inte fördomsfull. Fördum.
Hur känner du att det går?
Citera
2021-03-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Hur känner du att det går?

Beror väl på vad du syftar på?

Icke-konservativa är synnerligen naiva och obildade om de kulturer de interagerar med.

Det gäller Kina, det gäller Mena.

Du själv tycks tro att andra generationen av det gäng som nu kommit blir svenskar. Det är så enfaldigt att det inte är klokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in