Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Som konservativ anser jag att den svenska kulturen är avgörande för Sverige och svenskarna att bevara. Emellertid behöver sådant som är dåligt, t ex stupfylla på midsommar, behållas så mycket, men för svenskarna finns det ingen likvärdig kultur och ingen annan som bevarar vår kultur, eller oss själv, åt oss.
Det är väl inte så enkelt att avgöra vad som är dåligt inom ens kultur, skulle vi bli av med stupfyllan under midsommaren så skulle kanske bara små grodor runt stången finnas kvar och midsommar skulle bli änny en pk-ceremoni som är töntigt och reserverad åt småbarn att njuta av.
Denna sökande med förstoringsglas efter saker att korrigera i den mänskliga naturen är ett av de grundläggande problemen som senaste 100 åren drabbat svenska kulturen: det är ett sätt att strypa livskällan och göra om kulturen till något grått och trist. Människor söker inte perfektion, de söker att irrationellt bara leva ut basala behov ibland, och ifall de inte får göra det inom svenska kulturen kommer de göra det inom exempelvis importerad amerikansk kultur istället.
Danskarna har enligt min uppfattning varit bättre på att acceptera det smutsiga inom deras kultur, att dricka öl och röka på afterwork efter jobbet varje dag ses exempelvis som en del av livet, liksom att dra lite smutsiga skämt, vara lite politiskt inkorrekta i samtalsämnen, samt ha lite friare utrymme kring hur män och kvinnor ger varandra sexuell uppmärksamhet. I Sverige har det blivit för stelt efter 100 år av social ingenjörskap och folkuppfostran-mentalitet.
Det är inte så enkelt att skrapa fram någon perfekt kultur, jag tänker mig att ryssarnas alkoholism tycks vara en uppenbar del av ryska kulturen som förlängesedan borde ha korrigerats ifall man tänker logiskt och linjärt. Bolshevikerna, Khrushchev, Brezhnev och Gorbatjov försökte alla med nya egna program, skapta för att korrigera ryska alkoholkonsumtionen, utan någon vidare framgång. Tänk nu ifall ryssarnas genväg till irrationella andar som öppnas upp i fylleriet var den enda genvägen att känna sig som en människa under Soviet-regimen? Tänk ifall alkoholen var en anledning till att ryssarna aldrig kunde bli robotarna som Soviet planerade att de skulle bli, och att därmed "den nya sovietiska människan" aldrig kunde implementeras med framgång? Den där nya människan som inte svär, bara dansar till revolutionens sånger, enbart knullar för att skapa nya medborgare till kollektivet, inte blir full...
Det är tillslut inte så enkelt att med säkerhet stämpla element inom kulturen som dåligt/bra. Ifall stupfylla under midsommar är dåligt, varför är det så att turister från övriga Europa ser just det som något intressant att pröva på när de besöker Sverige? Att leka med olika medvetandetillstånd är fundamentalt viktigt inom nästan alla kulturerna, och det är inte enbart dåliga upplevelser som kommer ifrån sådana tillstånd.