2021-03-21, 08:38
Medlem
Because there must be a way to calculate the future don't you think? Or how does the future happen if i't cant be calculated?

Tror ni att med fysikens lagar man vet exakt allt All framtid. Man kan kanske inte kan veta med 100 skerhet. Om man visste 100% allt om fysikens lagar Beroende kanske p hur lnge man levde. Som en som kan se framtiden mste existera fr att frst processen. D kanske ekvationen aldrig tog slut. Att man kunde rkna framtiden, i slutndan blir kanske frgan att du har 50% chanssss att rkna ut framtiden. Om vi levde s lnge i universum, mnniskorna allts. Med dom som levde frevigt hade chansen att lista ut rtta svaret.

Eller om den sen brjar frn brjan alltid. Pga. om universum var ett svart hl. Som sg in i sig allt hela tiden eller i slutndan? Eller sprutar inte svarta hlet partiklarna t andra hllet i s fall? Eller blir det en stor klump av sm atomer och kvarkar och allt. Dom r mjlighet jag ser. Men har inte orkat lgga 90% av tiden, eller mer p att frska lista ut. Men jag r inte den nda mnniskan hr p jorden. S r vi mnniskor sm partiklar som ndrar p framtiden? Om universum nu vore partiklar fr att jag tror inte man kan vara helt sker.

I slutndan tror jag det kommer brja frn brjan. Allting? Kanske inte allting men bara ett svart hl?
Behver ju inte vara dessa eller var det denn frga. Ett vldigt stort, eller litet, eller relativt stt kanske stort eller litet? Eller om den har tillrckligt med tid? Om den kanske pausas ibland? Framtiden?

Sen kommer frga om forntiden men det r vl lite offtopic kanske enligt mod. Fr och enligt mig fr ni prata vad ni vill.

S universum kan frska bli en hjrna eller inte. Men allt vi gr pverkar universe, genom att ndra p framtiden./?

Sen kommer frn en annan frga,

ANtingen r den det eller s inte r den det?

Future can be calculated to a certain position? For how long position?

Future can be calculated to a certain position? For how long position?Future can be calculated to a certain position? For how long position? ctrl+v r rolig commando. D den klistrar in vad du har kopierat, vilket du skert redan visste.

Ni kan skriva med engelska eller svenska.

Frgorna r lngst upp.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-21 kl. 08:54.
Citera
2021-03-21, 08:58
Medlem
proconsuls avatar
Du kan vlja mellan de hr:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Laplaces_demon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Os%C3%A4kerhetsprincipen
Citera
2021-03-21, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du kan vlja mellan de hr:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Laplaces_demon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Os%C3%A4kerhetsprincipen

Jag tror att frgan r bredare n s. Beroende helt och hllet hur vi pverkar framtiden. Och hur intresset r fr folket r ett exempel p ndring av framtiden och allt? Om jag nu skulle f en stroke och d inte fortstta skriva detta meddelande, skulle pverka framtiden. Vad spelar det fr roll egentligen?

Vi mnniskorna r partiklar och+eller .... eller s r vi inte det? Eller hur mnga svar finns det tror du?

Man kunde trffa sin framtida fru i en pub och .......
En mod som deletade det hr svaret pverkar framtiden./? Och hur du frstod den hr frgan pverkar framtiden?
Nothing really matters? r en frga som pverkar framtiden./?

Vi r vad vi r. Och vad som hnder kommer hnda. Om det inte finns nt annat som kan pverka. Som en...?....?....gud? Men d r vl gud inne i samma stlle som vi r. Universum/Universe. Undra hur stor u n i v e rs e r./? Undra hur mycket "smart" information kan f plats dr. Fr det mste finnas en vre grns skulle man tro iaf. nr man tnker "snabbt" hr.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-21 kl. 10:02.
Citera
2021-03-21, 09:38
Medlem
Vi r kanske en vldigt liten del av helheten och vad r helhet och allt annat r relativt? Den kan ndra situationer. . Eller s r vi stor del av helheten? R det d 50% eller nra 50% chanssz att . . vi kommer ndra framtiden? r det vi...partiklar?/// -- ..allt som finns i univerum? som ndrar p framtiden eller r det nt annat? Kommer framtiden hnda. Fr p samma hastighet tror jag inte den gr. Den mste ndra p hastighet. Helheten eller bara dom mindre partiklarna? Eller bda? Eller det spelar vl ingen roll vad jag skriver?||Eller vilka symboler jag lgger. Frutom att det pverkar framtiden.

r det vi elller partiklarna som ndrar. P framtiden. Med det menar jag att undra hur snabbt universe gr . Eller ndrarden p hastigheten. Gr den det eller inte? ndrar den p hastighet? Universum allts. Och med vilka olika tidsintervall fanns det? Visste du att det spelar inte roll om du ter bajs eller grs. Bda r gjorda av atomer. Sger dom iaf. Jag har inte sett en atom. Med det menar jag att im sorry that i said the dirty word bajs. Or is it really a dirty word...or an object?

Det kan ju finnas nt mer intelligent. Som UFOS? Eller myrorna, vem vet. Med det menar jag. Eller spelar det nn roll om den r intelligent eller inte? Om kanske vi ndrar p positionen av atomerna eller r det atomernas fel att ..r det vi eller r det atomerna som styr, genom kanske att kasta en boll | r det atomerna som kastar bollen eller r den din "fria" vilja som kastar bollen. Nu gick vi in lite i determiinism.

Allt man gr pverkar framtiden? Och vem det r som gr det, den fria viljan eller r det atomerna som gr det utan att frga av oss, s kommer atomerna att rra sig som dom gr?

Och om det spelar nn roll r en relativ frga kanske? En vldigt relativ frga?

Om ngon mindres perspektiv av den geometriska formen av mnniskan. Skulle mnniskan kanske st 100/99.9999% stilla. Och frn vran perspektiv skulle en mnniska som levde i ett superhyperdurper stort universum....ocks st st stilla? Man vet ju inte hur tiden kommer ndras.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-21 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in