2024-10-05, 09:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Vad ska du med papperskvittot till ifrån en matbutik?

Så säger dom som aldrig kollar sina kvitton överhuvudtaget😄
Jag brukar alltid kolla igenom kvittot innan jag går ut från affären.
Händer ibland att det är fel pris på varor som inte hunnit gått in i kassan. Även om det inte händer ofta så händer det tyvärr och beror på den mänskliga faktorn.
Citera
2024-10-05, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Så säger dom som aldrig kollar sina kvitton överhuvudtaget😄
Jag brukar alltid kolla igenom kvittot innan jag går ut från affären.
Händer ibland att det är fel pris på varor som inte hunnit gått in i kassan. Även om det inte händer ofta så händer det tyvärr och beror på den mänskliga faktorn.

Tiden man får lägga på att kolla igenom kvittot varenda gång för att sen vid något enstaka tillfälle se att man missat en rabatt på 4 kr är inte värt det. Är det stora summor behöver jag inget kvitto för att notera att något blivet tokigt, då kan jag påpeka det ändå. Eller ta fram kvittot i appen, som då heller aldrig blir borttappat.

Är tex mycket bättre med digitala kvitton på hemelektronik än en papperslapp man ska leta fram 2 år efter inköp
Citera
2024-10-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Det kan ju tex hända att jag köper något och har i ryggsäcken och går in i en annan matbutik och har glömt att jag har ett baconpaket och en syltburk som jag nyss köpt i den andra butiken. En kontrollant ber att få titta i ryggsäcken och hittar dessa två matvaror. Jag kan bevisa att jag köpt sakerna på ett annat ställe.

I princip vill jag annars inte leva ett digitaliserat liv om jag inte bett om att få göra det och jag vet att vårt digitaliserade samhälle är sämre än det var före digitaliseringen. Städerna har blivit tråkigare.

Du har ju kvittot digitalt i så fall, men visst, det kan vara en anledning. Å andra sidan kan du fråga kontrollanten om han sett dig plocka på dig varorna, vilket han då inte kommer att ha gjort. Är nästan helt säker på att de måste ha sett själva stölden för att man ska kunna åka dit. Men tar inte gift på det.

Du kan ju teoretiskt ge varorna till en polare, sen gå in i nästa butik och plocka ihop likadana grejer som på kvittot, och sen påstå att du köpt dem i annan butik.

Så egentligen är ju kvittot helt meningslöst om de verkligen vill sätta dit dig, oavsett om det är digitalt eller papperskvitto

Jag gick in i en butik med en öppnad colaflaskan i fickan en gång (tänkte inte på det när jag gick in) sa bara i kassan att jag hade köpt den i förbutiken, och om de ville att jag skulle betala den igen. Det behövde jag inte.
Citera
2024-10-05, 11:08
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Du har ju kvittot digitalt i så fall, men visst, det kan vara en anledning. Å andra sidan kan du fråga kontrollanten om han sett dig plocka på dig varorna, vilket han då inte kommer att ha gjort. Är nästan helt säker på att de måste ha sett själva stölden för att man ska kunna åka dit. Men tar inte gift på det.

Du kan ju teoretiskt ge varorna till en polare, sen gå in i nästa butik och plocka ihop likadana grejer som på kvittot, och sen påstå att du köpt dem i annan butik.

Så egentligen är ju kvittot helt meningslöst om de verkligen vill sätta dit dig, oavsett om det är digitalt eller papperskvitto

Jag gick in i en butik med en öppnad colaflaskan i fickan en gång (tänkte inte på det när jag gick in) sa bara i kassan att jag hade köpt den i förbutiken, och om de ville att jag skulle betala den igen. Det behövde jag inte.
Skulle precis skriva det du skrev.
Och för att kommentera det nån skrev tidigare. Autogiro är ett jävla påfund.
Citera
2024-10-05, 11:10
Medlem
Det finns fyra olika digitala brevlådor som kan ta emot myndighetspost.

Post från myndigheter, kommuner och företag:

Billo
Fortnox företagsbrevlåda
Kivra

samt min myndighetspost (post från myndigheter och kommuner)

Såvitt jag förstår blir Billo det bästa alternativet till Kivra, som jag själv använder utan problem, men är det någon som har provat Billo och kan bekräfta det är ett bra alternativ eller t.o.m bättre alternativ?

Sedan vill jag bara påpeka att när det gäller räkningar så är det lättare att låta allt gå via banken. Helt automatiskt eller halvautomatiskt (manuell påläggning). Då om man valt rätt bank så är det nästan omöjligt att missa någon räkning och få påminnelseavgifter.

Min fysiska brevlåda är nästan alltid tom. 99/100 ggr jag går förbi den och kontrollerar. Se till att din brevlåda är tillgänglig på så sätt att du dagligen passerar den. Det är inte alltid så är fallet nu när PostNord är så lata att de vill flytta brevlådor hit och dit. Jag har märkt att fler bekanta numera får gå omvägar för att ta sig till sin brevlåda och då är det lätt att det inte blir av att kontrollera den.

Likaså, se till att i mobilen att notifikationer, sms och mail verkligen fungerar och agera när det inte gör det. Det sparar mycket krångel!

Skriv även upp vilka du förväntar dig att få post ifrån så att du första åren kan checka av att din post verkligen kommer fram. Detta är kanske inte så viktigt för en privatperson som har allt i huvudet då det är ganska få räkningar man har att hålla reda på, men för en egenföretagare eller företaget så är det här livsviktigt.
Citera
2024-10-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Skulle precis skriva det du skrev.

Varför då? Har autogiro på nästan allt. Men kollar av att allt ser rätt ut, hänt att man fått dubbla dragningar vid byte av försäkringsbolag tex.
Citera
2024-10-05, 13:08
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Varför då? Har autogiro på nästan allt. Men kollar av att allt ser rätt ut, hänt att man fått dubbla dragningar vid byte av försäkringsbolag tex.
Har du god man med?
Citera
2024-10-05, 13:23
Fördelen med Kivra, i dessa begrägliga tider, är att det känns hyfsat säkert att posten man får dit verkligen kommer från en riktig myndighet.

Det är också bra att kunna visa tex Försäkringskassan att man inte fått ett brev. Förut kunde alla bara säga "Ja men vi skickade det på pappersposten..."
Citera
2024-10-08, 08:29
Medlem
Citat:
Har du god man med?

Har autogiro för akassan och brf-avgiften, dvs sånt som.är samma va je månad och kan få stora konsekvenser om man missar.
Citera
2024-10-08, 10:14
Medlem
Citat:

Autogiro är underbart! Jag har haft det i decennier och såvitt jag minns har det aldrig krånglat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in