Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-23, 08:02
  #1
Medlem
psystamps avatar
Hej, hur fa* får jag bort den här scroolbaren på mitt desktop?

jag kör kubuntu 20.10 med kde plasma 5.19.5

har laddat upp en kort video

https://www.dropbox.com/s/fe35tnpjf9...olbar.mp4?dl=0
Citera
2021-03-23, 20:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psystamp
Hej, hur fa* får jag bort den här scroolbaren på mitt desktop?

jag kör kubuntu 20.10 med kde plasma 5.19.5

har laddat upp en kort video

https://www.dropbox.com/s/fe35tnpjf9...olbar.mp4?dl=0

Kör inte KDE, men rent spontant tänker jag "flytta upp ikonerna"?
Citera
2021-03-24, 07:09
  #3
Medlem
psystamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Kör inte KDE, men rent spontant tänker jag "flytta upp ikonerna"?

jodå, har försökt, men det funkar inte..

men det måste finnas nån inställning för en sån här scroolbar antar jag?

nä, kde är bra
Citera
2021-03-24, 10:56
  #4
Medlem
psystamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psystamp
jodå, har försökt, men det funkar inte..

men det måste finnas nån inställning för en sån här scroolbar antar jag?

nä, kde är bra

har löst det, det var tydligen under "Desktop Folder Settings" och sen "Text lines" som var på en 2, men drog den till 1 och då försvann scroolbaren
KANON!
Citera
2021-03-24, 14:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psystamp
har löst det, det var tydligen under "Desktop Folder Settings" och sen "Text lines" som var på en 2, men drog den till 1 och då försvann scroolbaren
KANON!

Gött det löste sig!
Citera
2021-03-25, 23:27
  #6
Medlem
Detta med en scrollbar kan dyka upp på Linux ifall du byter till en lägre skärmupplösning, eller kör en laptop mot en större extern skärm, och växlar till den mindre inbyggda laptopskärmen.
Scrollbaren försvinner ibland vid omstart.
Har dock inte reda på vilka Linux-versioner som det är aktuellt på.
Citera
2021-03-26, 21:43
  #7
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Detta med en scrollbar kan dyka upp på Linux ifall du byter till en lägre skärmupplösning, eller kör en laptop mot en större extern skärm, och växlar till den mindre inbyggda laptopskärmen.
Scrollbaren försvinner ibland vid omstart.
Har dock inte reda på vilka Linux-versioner som det är aktuellt på.

Du menar linux-distar eller är det ett kernelproblem enligt dig?
Citera
2021-03-26, 22:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du menar linux-distar eller är det ett kernelproblem enligt dig?

Nu är det bra länge sedan jag såg detta fenomen så jag kan inte svara på det direkt.
Nej inget med kerneln, det måste ju vara något i grafikhanterarmodulen X11, GNome eller KDE, som inte krymper skrivbordet till den aktuella skärmen ifråga.

Man kan också kolla Settings/Display och kolla att skärmupplösningen är satt korrekt.
Citera
2021-03-27, 07:56
  #9
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Nu är det bra länge sedan jag såg detta fenomen så jag kan inte svara på det direkt.
Nej inget med kerneln, det måste ju vara något i grafikhanterarmodulen X11, GNome eller KDE, som inte krymper skrivbordet till den aktuella skärmen ifråga.

Man kan också kolla Settings/Display och kolla att skärmupplösningen är satt korrekt.

Blir väldigt diffust när du skriver "Linux-versioner", vad menar du egentligen?

När det gäller olika skrivbordsmiljöer så brukar man kategorisera det som "Desktop Enviroment" och "Window Manager".

X11 är ett "fönstersystem", som används som grund för det grafiska användargränssnittet.
Där finns knappast det problemet, utan problemen kan nog uppstå i olika skrivbordsmiljöer som hanterar grafikupplösningen dåligt.
Citera
2021-05-01, 10:34
  #10
Medlem
z-nexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du menar linux-distar eller är det ett kernelproblem enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Blir väldigt diffust när du skriver "Linux-versioner", vad menar du egentligen?

När det gäller olika skrivbordsmiljöer så brukar man kategorisera det som "Desktop Enviroment" och "Window Manager".

X11 är ett "fönstersystem", som används som grund för det grafiska användargränssnittet.
Där finns knappast det problemet, utan problemen kan nog uppstå i olika skrivbordsmiljöer som hanterar grafikupplösningen dåligt.
Skojar du eller? Drygaste inläggen lol! Du låter typ som GNU+Linux-copypastan. Uppenbarligen är det inte helt klart för NegerStryparen vilkel del i grafikstacken felet uppstår (kanske Plasma? KWin?), och spelar det verkligen någon roll vad NegerStryparen benämner den potentiella felkällan som då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback