2024-12-16, 10:45
Medlem
Naknekejsarens avatar
forts.

Citat:
Kina bygger en högsjöflotta av en anledning. Och den blir egentligen inte användbar förrän de tar Taiwan. Man har inte hangarfartyg för att plaska omkring i kinesiska sjön, men då Kina är omringa av USA-vänliga öar så kommer de inte ut utan att kunna bli attackerade. De är instängda idag.

Kina beter sig svinigt enbart i sitt närområde, men vänta till högsjöflottan kommer igång.

Kina beter sig svinigt i närområdet, jaha? Det har väl inget att göra med deras mellanösternpolitik. Varför skulle Kina ha intresse i att välja sida i ett kallt krig mellan shia och sunni? De vill ju tvärtom att alla kommer överens så att olja flödar in i landet. Vilket borde vara Europas intresse i området också. Kina kommer använda sin flotta åt annat än att lägga sig i Mellanöstern helt klart, som att just fortsätta stjäla havsområden från Sydostasien, hota Indien på olika sätt och skydda sitt handelsimperium.

Ifall något är svinigt eller inte är inte fokus på mitt argument utan ifall en supermakt agerar efter egna landets intressen.

Citat:
Jag konstaterar att Israel är i krig med Syrien (det var Syrien som deklarerade detta krig). Jag konstaterar att det är destabiliserande, i regionen inkl Libanon. Ett Syrien som sluter fred med Israel skulle vara mycket stabiliserande även för Syrien och Libanon.

Men jag tror kurdfrågan blir svår. Turkiet vill ju få bort deras autonoma del, USA vill skydda dem (även Sverige).

USA har nog obefintlig intresse för kurderna, som just nu drivs bort från flera områden av rebeller och arga araber i Raqqa, osv.

De hade sin roll i att motverka ISIS som blev en lite pinsam affär för USA och lågan behövde släckas ner. Nu så är det ju HTS som har makten och kurderna är få och styr ett område med majoritet sunni araber som hatar dem. HTS fortsatte tränas av turkarna just för att göra sig av med kurdiska problemet. USA har ingen anledning att fortsätta lägga sig i, Israel är säkrad nu tillsvidare.

Citat:
Du kan verkligen inte förstå att kurderna inte är islamister utan sekulära nationalister? Att det främst är kurder och SDF (en kurd-arabisk allians) som fått dessa vapen. Du vill köra att USA beväpnar de som de bekämpar

Fan vad du repeterar skit som jag aldrig påstått. Project Sycamore pågick mellan 2012-2017 och handlade inte om att beväpna kurderna, jänkarna började beväpna kurderna under Trump för att motverka ISIS efter att project sycamore hade dumpats.

Kurderna hade en slags neutral pakt med Assad där de inte bekämpade varandra, och närmast hjälpte varandra mot gemensamma fiender förövrigt (turkar, Al Nusra, ISIS). S

Citat:
Assyrier/Syrianer har sitt ursprung i Syrien och de bor där. Av de som bor i Sverige kommer alltså ingen från Syrien. Nähä nä... ingen spelar väl fotboll där heller?

Det verkar inte riktigt som han vill vara jihadist längre, men det återstår att se. Han har bytt tillbaka till sitt dopnamn och HTS har inte kontakt med jihadistkretsarna. Men det är du som utnämnt en Hitler nu. Inte USA.

Vad talar du om? Epicenter för assyrierna och syrianerna är Nivaneh-området i Irak, men det finns massor av dem i hela området (Libanon, Syrien, Iran, Turkiet). De flesta som kom till Sverige kom från Irak.

Rent etymologiskt så är landet "Syrien" ursprunget från assyriska riket någongång då grekerna namngav området ifall jag minns rätt, men sedan dess så har vi haft folkslag som inte identifierar sig med gamla assyriska imperiet som blivit majoritetsbefolkning där, medan de assyrier som identifierar sig med gamla assyrierna bor främst i Irak, men även i Syrien, Turkiet, Libanon, etc.

Jag har sedan aldrig nämnt Hitler, det var du som nämnde Hitler. Nej, tror inte att han kommer bygga koncentrationsläger och gasa ihjäl motståndare metodiskt. Men jag tror inte heller på hans transformation som du så naivt beskriver. Vi kan ju finna att Al Jolani sagt tidigare att han lämnar alawiterna levande ifred ifall de konverterar från islam. Varför skulle en snubbe som varit en hardcore islamist hela sitt vuxna liv och torterat och massmördat människor av annan tro plötsligt mjuknat på äldre dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
jag tittar igenom länken en gång till och du har fel. Om du bara inte läst eller förstått, eller om det är en medveten ful-länkning vet jag inte. Oftast kan man lita på att du länkar seriöst, men denna var obegriplig.

Du talade om de vapen som du sett bilder på, jag länkade till en lista på alla vapen i området så att du slipper hålla på med bildbevis, samt förklaringen att USA DUMPADE SOVIETISKA VAPEN i området, så att du slutar rabbla om att ryska vapen är bevis på att amerikaner inte är involverade att förse dem.

Citat:
Det är alltså en lista på vilka vapen som använts i kriget mellan IS och SDF. Inte en lista över vapen som USA gett islamister.

Vi är överens om att USA beväpnat kurderna och därmed även SDF, inte bara YPG. Så här står det om dem.

Va? De säger ju rakt av: This list does not include equipment used by the Islamic State of Iraq and the Levant and the Syrian Democratic Forces.

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ocratic_Forces

Jag har sagt allt som behöver sägas, du fortsätter att peka mot kurder som inte var en del av project sycamore utan snarare Trumps omdirigering till att fokusera på att strida mot ISIS.

Citat:
De har alltså fått sina vapen från många olika källor, bl a vapen tagna av IS med härstamning från Irak. Och det är ju rimligt att IS fixade vapen från Irak, de hade ju dessutom pengar. De kan köpa av vapenhandlare (och då blir det nog ofta ryska vapen).

Så du har helt misslyckats med att visa att USA beväpnat islamister. Klart att även SDF förlorat vapen, men då det till slut var IS som fick spö gissar jag att vapnen framförallt gått till kurderna.

ISIS tog vapen från Irak och därutöver köpte sovietbaserade vapen som USA dumpade i området från svarta marknaden, benduiner fraktade dem direkt från Jordanien som tog emot vapnen:

Citat:
Prior to the Syrian Civil War, southern Syria and northern Jordan were a conduit for other smuggling operations.[4] The advent of the war transformed the region into a center for smuggling weapons, and the more formal support provided by Timber Sycamore only intensified the scale of smuggling operations on the border.[4] Major smuggling centers include bazaars established at Ma'an in southern Jordan, Sahab in Amman, and in the Jordan River Valley.[30]

An investigation by journalists Phil Sands and Suha Maayeh revealed that rebels supplied with weapons from the Amman MOC sold a portion of them to local arms dealers, often to raise cash to pay additional fighters. Some MOC-supplied weapons were sold to Bedouin traders referred to locally as "The Birds" in Lajat, a volcanic plateau northeast of Daraa, Syria. According to rebel forces, the Bedouins would then trade the weapons to the Islamic State (IS) group, who would place orders using the encrypted WhatsApp messaging service. Two rebel commanders and a United Kingdom weapons monitoring organization maintain that MOC–supplied weapons have made their way to IS forces.[4]

A 2017 study conducted by Conflict Armament Research at the behest of the European Union and Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit does not mention Timber Sycamore but found that external support for anti-Assad Syrian rebels "significantly augmented the quantity and quality of weapons available to [ISIL] forces,"[3] including, in the most rapid case diversion they documented,[3] "anti-tank weapons purchased by the United States that ended up in possession of the Islamic State within two months of leaving the factory."[31] The study traced the provenance of some weapons in detail. However, the study found no instance in which US arms supplied to the Kurdish– and Arab–led Syrian Democratic Forces (SDF) to fight IS ended up in the arsenal of IS.

Citat:

Det andra argumentet där du värnar kvinnor, killen är inte jihadist längre, han har tagit tillbaka sitt gamla namn. Kvinnorna får studera och behöver inte bära niqab. Området är sunnimuslimskt konservativt, så de regler som gällt där behöver inte gälla för hela Syrien fortsättningsvis. Men det verkar ha legat på iransk nivå, om det är hitlerstyre, vet jag inte.

"Killen är inte jihadist längre", är du på riktigt så naiv? Vill du se vad som sker när han får full makt?

Trodde du också på talibanerna när de påstod att de hade reformerad och att talibanerna 2.0 inte skulle vara så radikalt? Jag menar...just nu så måste han konsolidera sin makt och se till att varesig Väst eller olika minoritetsgrupper oroar sig över den nya makten, senare när makten har konsoliderats så får vi se hans sanna ansikte.

Citat:
Tror också att de som nu tror på en demokratisk utveckling (gamla "arabiska vår:are") blir besvikna. Exakt hur ett fungerande Syrien skall skapas är svårt att se, men något slags federation lär man försöka med (min gissning). Det har inte funkat i Libanon så...

Det finns ingen power of balance i Syrien olikt Libanon som gör att alla sidor kan acceptera en federation. I Libanon hade varesig kristna, sunni eller shia en majoritet och därmed så var det naturligt att man skapade ett slags system där alla får sin andel av makten, finns absolut ingen anledning för sunni majoriteten att nu förhandla sig bort makt.
Citera
2024-12-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
forts.

Kina beter sig svinigt i närområdet, jaha? Det har väl inget att göra med deras mellanösternpolitik. Varför skulle Kina ha intresse i att välja sida i ett kallt krig mellan shia och sunni? De vill ju tvärtom att alla kommer överens så att olja flödar in i landet. Vilket borde vara Europas intresse i området också. Kina kommer använda sin flotta åt annat än att lägga sig i Mellanöstern helt klart, som att just fortsätta stjäla havsområden från Sydostasien, hota Indien på olika sätt och skydda sitt handelsimperium.

Ifall något är svinigt eller inte är inte fokus på mitt argument utan ifall en supermakt agerar efter egna landets intressen.

USA har nog obefintlig intresse för kurderna, som just nu drivs bort från flera områden av rebeller och arga araber i Raqqa, osv.

De hade sin roll i att motverka ISIS som blev en lite pinsam affär för USA och lågan behövde släckas ner. Nu så är det ju HTS som har makten och kurderna är få och styr ett område med majoritet sunni araber som hatar dem. HTS fortsatte tränas av turkarna just för att göra sig av med kurdiska problemet. USA har ingen anledning att fortsätta lägga sig i, Israel är säkrad nu tillsvidare.

Fan vad du repeterar skit som jag aldrig påstått. Project Sycamore pågick mellan 2012-2017 och handlade inte om att beväpna kurderna, jänkarna började beväpna kurderna under Trump för att motverka ISIS efter att project sycamore hade dumpats.

Kurderna hade en slags neutral pakt med Assad där de inte bekämpade varandra, och närmast hjälpte varandra mot gemensamma fiender förövrigt (turkar, Al Nusra, ISIS). S

Vad talar du om? Epicenter för assyrierna och syrianerna är Nivaneh-området i Irak, men det finns massor av dem i hela området (Libanon, Syrien, Iran, Turkiet). De flesta som kom till Sverige kom från Irak.

Rent etymologiskt så är landet "Syrien" ursprunget från assyriska riket någongång då grekerna namngav området ifall jag minns rätt, men sedan dess så har vi haft folkslag som inte identifierar sig med gamla assyriska imperiet som blivit majoritetsbefolkning där, medan de assyrier som identifierar sig med gamla assyrierna bor främst i Irak, men även i Syrien, Turkiet, Libanon, etc.

Jag har sedan aldrig nämnt Hitler, det var du som nämnde Hitler. Nej, tror inte att han kommer bygga koncentrationsläger och gasa ihjäl motståndare metodiskt. Men jag tror inte heller på hans transformation som du så naivt beskriver. Vi kan ju finna att Al Jolani sagt tidigare att han lämnar alawiterna levande ifred ifall de konverterar från islam. Varför skulle en snubbe som varit en hardcore islamist hela sitt vuxna liv och torterat och massmördat människor av annan tro plötsligt mjuknat på äldre dagar?

Du talade om de vapen som du sett bilder på, jag länkade till en lista på alla vapen i området så att du slipper hålla på med bildbevis, samt förklaringen att USA DUMPADE SOVIETISKA VAPEN i området, så att du slutar rabbla om att ryska vapen är bevis på att amerikaner inte är involverade att förse dem.

Va? De säger ju rakt av: This list does not include equipment used by the Islamic State of Iraq and the Levant and the Syrian Democratic Forces.

Jag har sagt allt som behöver sägas, du fortsätter att peka mot kurder som inte var en del av project sycamore utan snarare Trumps omdirigering till att fokusera på att strida mot ISIS.

ISIS tog vapen från Irak och därutöver köpte sovietbaserade vapen som USA dumpade i området från svarta marknaden, benduiner fraktade dem direkt från Jordanien som tog emot vapnen:

"Killen är inte jihadist längre", är du på riktigt så naiv? Vill du se vad som sker när han får full makt?

Trodde du också på talibanerna när de påstod att de hade reformerad och att talibanerna 2.0 inte skulle vara så radikalt? Jag menar...just nu så måste han konsolidera sin makt och se till att varesig Väst eller olika minoritetsgrupper oroar sig över den nya makten, senare när makten har konsoliderats så får vi se hans sanna ansikte.

Det finns ingen power of balance i Syrien olikt Libanon som gör att alla sidor kan acceptera en federation. I Libanon hade varesig kristna, sunni eller shia en majoritet och därmed så var det naturligt att man skapade ett slags system där alla får sin andel av makten, finns absolut ingen anledning för sunni majoriteten att nu förhandla sig bort makt.

Nej, Kina kommer inte loss från kinesiska havet. enbart USA har global makt och det beror på deras enorma flotta och otroliga hangarfartyg. Utan dem hade de inte kunnat agera som de gör. det är därför man har hangarfartyg, det är hela vitsen. Men det kommer en dag när Kina börjar använda sin högsjöflotta. Vad skall de med den till?

Din länk visade vapnen som IS och SDF använde. (Inte hur USA väpnade Islamister.) Så jo, det får man nog säga att du påstått.

Nej, de beväpnade SDF hela tiden, och kriget i Raqqa var före Trump. han tillträdde 2017 va... kriget var väl från 2014 till han tillträdde. Fantastiskt att staden föll ungefär när han svor eden. Det var bra gjort av Trump.

McCain är en republikansk hök för övrigt, han är inte värdekonservativ, men heller inte liberal. Han är en av få republikaner som har kopplat USAs starka oljeberoende med dess problem i Mena. Han ville satsa på kärnkraft av den anledningen. Hooked on oil. Så blev det oljekillen Bush istället... jaja...

Trump satsar stenhårt på Saudi och sunni, han har den hårdaste retoriken mot Iran. På tal om att välja sida. Men okej, det är en spin off.

Och Saddam var sunni, de var i minoritet, och majoriteten var shia. Där var det tvärtom.

Ingen trodde på talibanerna, men denne killen kan ju vara mer maktkåt än ideologisk? Det verkar nästan så, men vi får se. Ge det några månader.

Han har inte längre sitt jihadistnamn, utan har bytt tillbaka. Och de åren han styrde den där enklaven var inget jihadiststyre. Som Iran ungefär i könsmaktordning.

Och må vara att CIA varit där och sålt en del vapen. Men du vet, det är inte så svårt att få in vapen via Irak för IS. jag vidhåller att USAs del i väpnandet är ringa i det stora sammanhanget.

T o m jag kan fixa en AK-47 om jag hade velat. kan journalister så kan väl jag.

Om nu Sunni har så enorm majoritet vore det ju konstigt om det inte får genomslag i hur landet styrs. Men de kanske vill ha ett välmående Syrien och inte ett bojkottat och isolerat kalifat?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2024-12-16 kl. 12:02.
Citera
2024-12-16, 12:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Din länk visade vapnen som IS och SDF använde. (Inte hur USA väpnade Islamister.) Så jo, det får man nog säga att du påstått.

Orkar inte repetera mig, det står JU FAN REDAN I FÖRSTA STYCKET:

This list does not include equipment used by the Islamic State of Iraq and the Levant and the Syrian Democratic Forces.

Ska reptera en gång till:

This list does not include equipment used by the Islamic State of Iraq and the Levant and the Syrian Democratic Forces.

Läs en gång till:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...osition_forces

Citat:
Nej, de beväpnade SDF hela tiden, och kriget i Raqqa var före Trump. han tillträdde 2017 va... kriget var väl från 2014 till han tillträdde. Fantastiskt att staden föll ungefär när han svor eden. Det var bra gjort av Trump.

McCain är en republikansk hök för övrigt, han är inte värdekonservativ, men heller inte liberal. Han är en av få republikaner som har kopplat USAs starka oljeberoende med dess problem i Mena. Han ville satsa på kärnkraft av den anledningen. Hooked on oil. Så blev det oljekillen Bush istället... jaja...

Irakkriget handlade aldrig om olja och handlade betydligt mer om AIPAC. Det är förhållandevis enkelt att handla olja från diktatorer, och Kina har nu fått alla oljekontrakt i Irak istället för USA. Kärnkraft kan inte lösa ett lands oljeberoende, du kanske tänker på gas?

2012-2016 så beväpnades främst Al Nusra och SFA, medan smulor gick till SDF, främst för att SDF aldrig stred mot Assad utan snarare just mot Al Nusra och sedan ISIS. SDF var pragmatiska allierade till Assad då de stred mot samma fiende. När ISIS skapades så började USA att överföra mycket av resurserna till SDF, och sedan när Trump kom in så skrotades Timber Sycamore helt och fokus skulle vara på att enbart finansiera SDF, ingen fokus skulle alltså sättas på att få bort Assad-regimen från och med 2017, men skadan var redan skedd.

Citat:
Trump satsar stenhårt på Saudi och sunni, han har den hårdaste retoriken mot Iran. På tal om att välja sida. Men okej, det är en spin off.

Jo, något jag kritiserar honom för. Hoppet är väl att en "america first" utvecklar sig till något djupare efter Trump och gör sig oberoende av AIPACs donationspengar.

Citat:
Och Saddam var sunni, de var i minoritet, och majoriteten var shia. Där var det tvärtom.

Jo, och det enda sättet för dessa nationer att fungera någorlunda väl är just med sådana hårdhänta diktaturer som förenar dem i deras arabnationalism. Problemet är att Assad och Saddam nästan enbart litade på sina egna stammar för höga ämbetspositioner, vilket skapade sekterisk förbittring. Jag förbiser inte på något sätt alla misstag som begicks av dessa diktatorer, om än jag fortsätter att uttrycka att arabnationalism är det bästa vi kan hoppas på i området och är bäst för områdets kristna minoriteter. Att söka destabilisera någon regim överhuvudtaget, till och med islamister, genom att dumpa vapen i området ser jag som otroligt destruktivt och kan bara förvärra situationen.

Citat:
Ingen trodde på talibanerna, men denne killen kan ju vara mer maktkåt än ideologisk? Det verkar nästan så, men vi får se. Ge det några månader.

Ge det några år skulle jag säga. Jag ser framför mig en ny inbördeskrig dock, kanske till och med mellan sunni-extremister som alla slåss om makten. Kanske till och med Alawiterna beväpnar sig och söker skapa sin egen självständighet vid kusten, vi får se.

Citat:
Han har inte längre sitt jihadistnamn, utan har bytt tillbaka. Och de åren han styrde den där enklaven var inget jihadiststyre. Som Iran ungefär i könsmaktordning.

I könmaktsordning, det var roligt uttryckt.

Men har sett för många videon på Al Nusra där de pepprar ner hela familjer av alawiter och kristna för att kunna tänka mig att det här blir en oblodig historia från och med nu. Kriget mot SDF har ju nu bara börjat exempelvis, och det var anledningen till att Turkiet ens fortsatte att beväpna honom.

Kom ihåg hur mycket människor har att hämnas i området därutöver av all våld de har genomlevt. Jag skulle gissa på att alawiterna sitter riktigt risigt till, har översatt kommentarer från sunni syrierna i youtube-klipp osv där vad som genomsyrar är total hämnd mot dem och inte en droppe av förlåtelse. Tror du att ens Al Jolani har makt att styra sina jihadister att bete sig mänskligt när de väl stormar alawitiska kusten?

Citat:
Och må vara att CIA varit där och sålt en del vapen. Men du vet, det är inte så svårt att få in vapen via Irak för IS. jag vidhåller att USAs del i väpnandet är ringa i det stora sammanhanget.

T o m jag kan fixa en AK-47 om jag hade velat. kan journalister så kan väl jag.

Om nu Sunni har så enorm majoritet vore det ju konstigt om det inte får genomslag i hur landet styrs. Men de kanske vill ha ett välmående Syrien och inte ett bojkottat och isolerat kalifat?

Jag säger inte att det är konstigt att sunni-majoriteten styr, jag säger dock att vi aldrig bör finansiera att någon får igenom majoritetens diktatur i området, och speciellt inte islamister.

Men tänk nu på att vi tidigare gett stöd åt sunni islamister att ta makten i närmast etniskt homogena sunni-länder som Lybien, det är betydligt farligare att göra det i ett land med miljontals kristna, alawiter och kurder.

Självklart är vapen värd en miljard dollar i ett fattigt område som Syrien inte småpengar förövrigt, och självklart har det spelat en roll i hur stor konflikten blev, inklusive att ISIS lyckades få kortvarig makt i området.

Timber Sycamore är erkänt som ett praktfiasko av alla analytiker i princip, liksom Lybien (där även Frankrike och England var involverade). Så jag överraskas att höra svenskar som fortfarande tycker det är av vikt att skydda sådan typ av politik.
Citera
2024-12-16, 13:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag kortar ned något, men det återstår för dig att bevisa att USA väpnat sunnimuslimer och framförallt jihadister. Den huvudsakliga mottagaren av deras vapen är ju kurderna. De är väl sunnimuslimer men deras nationaliströrelse är ju vänster och sekulär.

Du påstår sådant utan att bevisa det. Timber Sycamore är fortfarande hemlighetsstämplad så detaljerna om hur mycket pengar som gick till ena eller andra sidan i period x eller y känner vi inte till i detalj och vi kommer givetvis aldrig känna till allt som CIA gjorde därnere. Det som vi känner till är illa nog skulle jag säga, men att visa att kurderna främst finansierades kommer vara väldigt svårt för din del.

Ryssarna själva och till och med Assad regimen gav en del stöd till kurdiska seperatiströrelsen förövrigt.

Citat:
IS och jag gissar HTS också (det är ju en nybildad historia, svårt att hitta något) har fått in sina vapen från t ex Irak, där det finns massor av ryska vapen. Det går också att köpa vapen av vapenhandlare om man har pengar.

Ryska vapen är alltså det som dumpades i området av USA. De ska alltså ha fraktats från forna juguslavien till Tyskland till Jordanien vart benduiner fraktar det i stora mängder till bazarer i öknen runt Irak/Syrien där tillslut ISIS och Al Nusra köper dem. Därutöver var FSA i princip bröder i strid med Al Nusra så vapnen hamnade hos Al Nusra helt naturligt av deras goda relationer med den svagare FSA som USA spelade upp som "the good guys".

Visst finns det en massa vapen som man kan köpa från korrupta irakiska armen, en annan del av USAs misslýckade mellanösternpolitik alltså.

Citat:
USA-stödda SDF har ju snarast besegrat och avväpnat islamisterna.

Tillsammans med Ryssland, Hizbollah och Assad regimen, varav Assad regimen troligen alltid var den svagaste spelaren av dem alla.

Citat:

Jihadisterna är sunni, onekligen... något slags salafister. Shia är mindre radikala, men de har å andra sidan Iran, en stat som hittar på sattyg. Har man makten minskar radikalismen. Så är ju sunni öster om Indien mera lugna, även om det finns enstaka terror där också. Så det är inte Sunni som så.... tror det är maktlöshet.

Iran hittar inte på en bråkdel av de sattyg som Saudi Arabien hittar på. Men visst har du rätt om att sunni är väldigt lugna öster om Indien. Tror inte att Saudi Arabien sprider sin wahabism så mycket till områden som Indonesien eller Bangladesh, utan de räknas som obetydliga för den islamistiska kampen.

Saudi Arabien är en ekonomisk stormakt vilket skiljer den från alla andra muslimska länderna. De har dessutom köpt in sig i den västerländska finansiella adeln. Mycket farligare än mullorna i Iran alltså. De äger ju 10% av svenska volvo, ifall man ens kan kalla det för svenskt längre (kan man kalla något för svenskt?).

Citat:
Arabnationalismen klarade inte att överleva. Dels försvann Sovjet, dels har de inte klarat kampen mot religionen särskilt bra. Du har ju Egypten som ett exempel på sunni där diktaturen (inte längre arabnationalism men...) överlevde på krångliga vägar men hur länge till? I allmänna val vinner ju islamismen. Det finns fler exempel norra Afrika.

Kanske om arabnationalismen hade kunnat omforma sig, skippat planekonomin med oljan som bas, breddat sin parlamentarism osv... Syrien hade sjukt dålig ekonomi redan innan problemen. Been there, done that. Arabnationalismen är förbi som politisk rörelse. (Sossarna gillade arabnationalismen förresten, de var väl med i samma International?)

Lyssna, jag vill inte kämpa för arabnationalismens överlevnad och det är fullt möjligt att den naturligt är en döende ideologi, ungefär som monarkin var i Europa runt 1800-talet. Hur det än är med den saken så finns det absolut ingen anledning att påskynda dess kollaps olikt exempelvis det var med kommunismens kollaps. Problemet är både att konflikterna blir hårdare och blodigare när vi finansierar islamisterna att fylla vakuumet, och sedan islamismen i sig som är mycket farligare än arabnationalism (och därutöver kan fungera som bas för att sprida islamism in i Europa).

Citat:
Men som sagt, att USA skulle beväpna islamister och redikala sunnimuslimer är för dig att på visa. USA backade från Syrien i den vevan att det talades om att deras vapen kunde hamna på irrvägar, att alla är lika dåliga.

USA har väl efter Raqqa inte varit särskilt aktiva. De hjälpte till mot IS. Men tycker du det är fel att de beväpnade islamistdödarna i SDF?

Jag har återigen inga problem med att USA beväpnar SDF för ett väldigt specifikt mål, kurders frihetskamp är jag ganska så sympatisk inför och jag tror på alla etnicitets rätt till självstyre (inklusive palestinier och exempelvis basker) om än jag inte är villig att göra detta till någonslags internationalism där man stödjer minoriteters frihetskamp runt hela jordklotet. Det är mer en slags "lycka till med er kamp!" som jag säger från långt håll (ifall det inte är ett broderfolk det handlar om), men jag ansåg att den nivå av barbarism som ISIS visade upp justifierade en slags internationell intervention av det slag som vi såg från kurderna, USA, Ryssland och Hizbollah.

Jag tror inte att något tyder på att Timber Sycamore främst handlade om finansiering av SDF, utan det är en narrativ som du vill klämma fram. Det mesta är hemlighetsstämplad så vi kan bara tyda vad som har kommit fram, och ingen tydlig statistik som visar vem som har rätt. Jag ser inget som tyder på att det främst handlade om finansering av SDF, speciellt då ursprungsmålet var att få ner Assad och inte att slå ISIS.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-16 kl. 13:35.
Citera
2024-12-17, 04:57
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/var...grav-i-syrien/

En gigantisk massgrav utanför Damaskus. 100.000+ skelett nedgrävda.

Sovjet legitimerade ett politiskt förtryck på högsta nivån och det gav genklang i de kolonier som ombildades och hamnade bakom järnridån.

Det förtrycket fortsatte även efter Sovjet försvann och Syrien blev en rysk vasall.

Allt detta för att Ryssland skulle kunna ha kvar sin örlogsbas i medelhavet och ha militär närvaro i Mena.

Assad hade varit borta för länge sedan utan rysk uppbackning.

Frågan är ju om Turkiet med fullt förstånd satsat på ett kalifat som granne i söder bara för att komma åt kurderna? Har de underskattat jihadisterna eller bryr sig inte? Eller har de bedömt HTS som en mildare variant?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2024-12-17 kl. 05:54.
Citera
2024-12-18, 13:05
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ed-vapnad-gren

På så vis får ju HTS akt och inflytande i armén. Det är väl ingen djärv gissning att de byter ut alawitiska befäl med sina egna?

Alla islamister från sunni är ju inte jihadister. Muslimska brödraskapet är ju den ursprungliga oppositionen till Assad. Jag gissar att det främst är de som ligger i massgravarna tillsammans med en mindre del liberala eller socialdemokratiska demokrater, eller vem som varit i opposition.

Muslimska brödraskapet är starka i Egypten och när de nu har Turkiet som sin "starke vän" är det inte otänkbart att styret blir dominerat av muslimska brödraskapet. Tror det passar de flesta i detta läget.

Många muslimer kom att avsky kalifatet, det fick världen emot sig och det misslyckades.

Så det blir en mer städad variant och mer likt Iran.

Det är min gissning.
Citera
2024-12-18, 14:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ed-vapnad-gren

På så vis får ju HTS akt och inflytande i armén. Det är väl ingen djärv gissning att de byter ut alawitiska befäl med sina egna?

Alla islamister från sunni är ju inte jihadister. Muslimska brödraskapet är ju den ursprungliga oppositionen till Assad. Jag gissar att det främst är de som ligger i massgravarna tillsammans med en mindre del liberala eller socialdemokratiska demokrater, eller vem som varit i opposition.

Muslimska brödraskapet är starka i Egypten och när de nu har Turkiet som sin "starke vän" är det inte otänkbart att styret blir dominerat av muslimska brödraskapet. Tror det passar de flesta i detta läget.

Många muslimer kom att avsky kalifatet, det fick världen emot sig och det misslyckades.

Så det blir en mer städad variant och mer likt Iran.

Det är min gissning.

Al nusra är en gäng krigare som krigat i 13 år nu ute i öknen och inte vanliga islamister som får makt genom folkviljan i val eller liknande. De har torterat och massmördad civila och det kan nog bli svårt för dem att bara lugna ner sig, speciellt när delar av den väldigt diversa syrien söker rebellera emot dem.

Tänk att lybiens islamister dels hade mindre historia av våldsamheter och dels fick styra en mer homogen Lybien och ändå slåss de sinsemellan än idag.

Blir det folkliga revolter så finns det antagligen inga gränser på den våld som de är beredda att använda. I Idris styrde de nästan över enbart sunnimuslimer och till och med där torterades människor för småsaker.

Nu gäller det att uniera landet och då kör man taktiskt med en moderat mask så att motståndet minskar, när man har järngrepp om makten blir det en annan historia.

Kriget är dock inte över, vi får se hur det går mot SDF när USA lämnar området. En annan turkisk stöd gerilla har väl redan erövrat en del i kurdiska syrien. Många gerillor som kämpar om samma maktambäte, är hts tillräckligt överlägsna för att alla ska böja sig inför Jolani som Syriens nya emir?

Sedan erövrar opportunisterna Erdogan och Netanyahu varsin bit av Syrien, hur kommer gerillorna reagera? För svag reaktion så ses de som veka och går de för hårt mot Turkiets och Israels överlägsna militärer så får de stryk.

Om en sådär 2-3 år får vi en mer tydlig bild över vilken slags Syrien som de vill skapa.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-18 kl. 14:32.
Citera
2024-12-18, 14:50
Medlem
Citat:
Al nusra är en gäng krigare som krigat i 13 år nu ute i öknen och inte vanliga islamister som får makt genom folkviljan i val eller liknande. De har torterat och massmördad civila och det kan nog bli svårt för dem att bara lugna ner sig, speciellt när delar av den väldigt diversa syrien söker rebellera emot dem.

Tänk att lybiens islamister dels hade mindre historia av våldsamheter och dels fick styra en mer homogen Lybien och ändå slåss de sinsemellan än idag.

Blir det folkliga revolter så finns det antagligen inga gränser på den våld som de är beredda att använda. I Idris styrde de nästan över enbart sunnimuslimer och till och med där torterades människor för småsaker.

Nu gäller det att uniera landet och då kör man taktiskt med en moderat mask så att motståndet minskar, när man har järngrepp om makten blir det en annan historia.

Kriget är dock inte över, vi får se hur det går mot SDF när USA lämnar området. En annan turkisk stöd gerilla har väl redan erövrat en del i kurdiska syrien. Många gerillor som kämpar om samma maktambäte, är hts tillräckligt överlägsna för att alla ska böja sig inför Jolani som Syriens nya emir?

Om en sådär 2-3 år får vi en mer tydlig bild över vilken slags Syrien som de vill skapa.

Inget tyder på att de idag är jihadister. Absolut inget.

Tvärtom kan vi ju se på hur de styrde sin region som var konservativ och sunnimuslimsk. Inga niqab på din bild eller hur?

Det finns flera stötestenar ja. Kurdfrågan är en och här har ju Turkiet lovat att stötta Syrien (HTS). Det gör det knepigt för USA. Men separatism är ju inte accepterat i något land jag känner till. Vi kan bara titta på Spanien hur de agerar i t ex Baskien. Kurderna kommer få ge sig, för jag tror inte USA kommer att strida mot Turkiet. Kurdernas idé om en federal lösning har förkastats.

Så är frågan hur man hanterar alawiterna, om man tar hämnd eller inte. Om de stängs ute, får vi en liknande situation som när USA slängde ut sunnimuslimerna från maktapparaten. I förlängningen ledde det ju till kalifatet.

Men jo, kriget är slut även om begränsade stridigheter och oroligheter kan komma att ske. Majoritetsbefolkningen styr nu, det är stabilare än en koloni styrd av en minoritet. Och sunnimuslimerna ser fram mot styret, men de avskyr kalifatet. Jag tror du måste förstå att det inte handlade om att sekularisera muslimska brödraskapet. Efter massakern som pappa Assad ställde till med, och det förtryck som gällt av sunnimuslimer av en mycket korrupt regim, varför skulle de acceptera att vara andra klassens invånare? Alawiterna satt på alla viktiga poster. De berikade sig och hade alla fördelar. Den som protesterade dog en smärtsam död.

I en äldre värld hade sunnimuslimerna varit arabationalister och marxister, men den positionen hade ju Assad redan fått, och han (framförallt pappan) hade ju Sovjets stöd. Islamism har varit ett populärt alternativ, inte minst då marxisterna prackade på folk en massa liberala västerländska (och ryska) idéer som inte var populära. Kvinnor i bikini på reklampelare typ. Jämför gärna med vårt konservativa kulturkrig

Det går inte att pracka på folk europeiska värderingar mot deras vilja. Eller?
Att kriget blev långvarigt och blodigt beror på två saker: IS och att ryssarna slogs för sin örlogsbas.

This to shall pass. Ser man på Iran protesterar de unga och de är alltid framtiden. Mena måste tydligen tugga sig igenom islamismen, men att präststyre för alltid skall gälla tvivlar jag på.

Men som sagt, man kan vara islamist utan att vara jihadist. Muslimska brödraskapet utgår från Egypten och de har redan stort stöd i Syrien. Och varför skulle Turkiet stödja jihadister? Vill de ha kaos i ett kalifat som granne?

Arafat började som terrorist, slutade som statsman. Ombyten av det slaget händer trots allt.

Men jo, svaret har vi inte idag.
Citera
2024-12-20, 17:37
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Norges antisemitiska utrikespolitik väcker uppsikt:

Citat:
Mens vårt naboland Sverige stanser all økonomisk støtte til den terrortilknyttede hjelpeorganisasjonen for palestinske flyktninger, UNRWA, går utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) julen i møte med en FN-resolusjon av det antisemittiske slaget. - Du glemte å avsløre at din egen direktør Leni Stenseth var UNRWA-tjenestekvinnen som knelte foran Yahya Sinwar, hjernen bak Hamas-massakren 7. oktober, skriver den administrerende direktøren for UN Watch i en kommentar til Eide.

Citat:
At norske politikere kneler for islamister, sier vel alt.

https://www.rights.no/2024/12/norges...ekker-oppsikt/
Citera
2025-01-16, 03:57
Medlem
Citat:
Jag finner det alltid lite märkligt att traditionellt konservativa är nästan 100% för Israel inom denna konflikt. Jag väljer själv inte sida då jag tycker att båda sidor beter sig som galningar där nästan enbart "power means right" får gälla (och israeler råkar nu ha mer makt än palestiner, har inga illusioner om hur det skulle se ut ifall det skulle vara motsatta förhållanden).

Jag har undvikit att skapa denna tråd då jag helst gärna skulle undvika att diskutera med nationalsocialister som börjar likna sionism till judiska världskonspirationsteorier och plötsligt börjar massa annat diskuteras än sakfrågan. Jag är mer intresserad av hur traditionella konservativa justifierar att vara 100% allierade till en nation som i princip har skapat en apartheidstat där en stor av urbefolkningen inte ens får ha medborgerliga rättigheter (och tvåstatslösning har uppenbart valts att skrotas helt och hållet).

Jag förstår att det här finns en slags sympati för judarnas rätt att också ha ett land, och hur själva Israels existens motarbetades av flera misslyckade arabiska invasioner (i början kunde man säga att Israel var David och araberna Goliath, men så är inte fallet längre). Så som jag ser det så kanske Israel inte hade rätt att existera 1948 då judar hörde till några fåtal procent av Palestinas befolkning, men på senare år så är det allt svårare att argumentera för att orätt som gjordes för 70 år sedan idag ska betyda att tredje generationens israeler idag inte ska ha rätt till sitt land.

Det tycks dock som om israelernas val på senaste decennierna, att kolonisera och bosätta sig i den minimala bit mark som återstår åt palestinerna i Västbanken, i princip gör en enstatslösning där alla palestiner får medborgarskap och rösträtt som enda möjliga lösningen på problemet, och ändå är en sådan lösning otänkbart för israelerna (av ganska så uppenbara skäl måste jag medge, då judar liksom alla andra folk av uppenbara skäl inte vill riskera bli minoriteter i ett muslimskt land).

Samma konservativa röster som idag 100% säger sig vara emot Sydafrikas apartheid stödjer nu ändå Israels apartheid. Använder jag fel liknelse när jag kallar det för apartheid? Jag kan ju se att Israels plan är att i princip tränga alla palestiner i ett hörn där de knappt kan andas, och de räknar väl med att palestiner fortsätter bli allt mer extrema under denna förtryck, och välja allt mer extrema ledare som inte tillkännager att Israel ens bör ha rätt att existera. Detta blir då "ursäkten" till fortsatt kolonisering och förtryck. Att planen är "Stor-Israel" och inte att "kolonisera tills palestinerna går med på tvåstatslösning" tycks för mig som ganska uppenbart vid det här laget.

Vänsterns stöd för Palestina kan ju å andra sidan närmast likna en förlängning av deras kritik mot hela Västvärden, alla hemskheter som Hamas står för ursäktas med att en förtryckt grupp knappt har något annat val än att just gå över till allt mer brottsliga handlingar. För min del så har människor alltid ett val, och Tibet beter sig mer nobelt under förtryck än exempelvis palestinerna gör, och jag har mycket mer sympati för tibetanernas lidande än jag har för palestinernas därmed.

Vidare kan man ju lika väl ursäkta israelernas handling med liknande ursäkter: ett folk som invaderats av massa arabiska nationer och drabbats av terroristhandlingar och hot om att utplånnas från kartan kan inte göra annat än att agera hatiskt och gå över till tribal avhumanisering av dess fiender. Men jag tror inte som konservativ på iden att människor är dömda att agera på ett vis sätt beroende av vilka sociala omständigheter de drabbas av.

Det första som får mig att ha svårt att känna sympati för någon av de två nationernas öde är hur onobelt de båda har agerat på varsin sida av konflikten, man söker förnedra fienden på alla sätt när man får möjlighet att göra det och det finns väldigt lite utrymme för diplomati mellan båda sidor, finns en närmast icke-existerande "middle ground". För det andra så känner jag att det är direkt vulgärt att amerikanska skattebetalare förser Israel med gigantisk militärstöd utan att få något särskilt tillbaka, vad amerikanska folket har att göra med Israels överlevnad kan jag inte se, och det är märkligt att demokrater och republikaner ständigt ska slåss om vem som är mest Israelvänligt, då Israel inte är rent geopolitiskt en viktig allierad för USA och dess värde tycks mer vara av en slags religiös symbolisk värde.

Följdfrågan blir då varför just det religiöst är viktigt för kristna att judar ska äga det heliga landet? Varför inte istället driva för att Jerusalem ska vara en religiös huvudstad som tillhör alla 3 abrahamitiska religioner istället för att driva på tesen att det ska vara en specifikt judisk huvudstad?

Har aldrig varit i Israel, men min morsa som var där pratade om hur arabiska delen av Jerusalem behandlade henne mer vänligt än judiska delen. Speciellt den snabbt växande ultra-ortodoxt judiska delen av staden sägs vara direkt fientligt inställda mot kristna turister. Så vad finns det för kristen självintresse i att stödja just Israel framför araberna i denna konflikt? Är tanken att kristna minnesplatser kan komma att förstöras av palestiner som själva har en ganska utmärkande kristen minoritet?

Varför är inte konservativa kristna istället mer intresserade för assyriernas, druzernas, kopternas, armeniernas och kristna libanesers öde i Mellanöstern istället för att snöa in sig helt på att stödja Israel?

Man skulle kunna tänka sig att det är någonslags skuldkänsla för förintelsen eller liknande, men stödet kommer inte från tyska kristna, utan amerikanska kristna vars farföräldrar offrade sina liv för att befria judar från nazisterna under andra Världskriget.

Så jag skulle vilja höra hur kristna konservativa i forumet som stödjer Israel justifierar sitt stöd.

En lång drapa som uttrycker ditt stöd för Palestina.
Jag väljer själv inte sida
Citera
2025-01-26, 16:22
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
forts.

Vad tycker du om detta?
Trump vill utvisa palestinierna till Egypten och Jordanien.
(FB) Trump stödjer Israels planerade etniska rensning av Gaza
Citera
2025-01-26, 16:49
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad tycker du om detta?
Trump vill utvisa palestinierna till Egypten och Jordanien.
(FB) Trump stödjer Israels planerade etniska rensning av Gaza

Det är förjävligt, men man har alltid hopp att Trump på typiskt Trump-maner bara bollar idéer öppet som han inte har för avsikt att förvandla till aktion.

Den eldupphör han tvingade Netanyahu att acceptera var annars en förbättring mot Biden. Man hoppas verkligen att Trump lyssnar på den växande rörelsen inom "America first" att inte sätta Israel först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in