Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-24, 14:02
  #1
Medlem
Jag har ingen aning, men om man räknar med alla bakterier så blir det väl miljontals antar jag. Är inte säker hur små dom är. Sen när man sover finns det en chans att en spindel eller någon fluga eller nåt går och gör ett bo och lägger ägg i örat eller halsen. Har jag hört iaf.

Men man vill helst inte sova med öronploppar.

Näsan då och munnen? Om man sover med en öppen mun och andas genom munnen. Då kan det lätt komma massa insekter som spindlar i din hals och ta näring därifrån eller lägga eller jag vet det fasan vad dom skulle göra där.

Sen finns det ju loppdjuren, kallas det så? Som bor på huvudet. Jag tror många har dussintals utan ens att veta om det.
__________________
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-24 kl. 14:25.
Citera
2021-03-24, 14:12
  #2
Avstängd
idiotpuckofittunges avatar
Jag badar 1 -2 gånger varje dag och städer varje vecka. Folk med husdjur har säkert många "insekter" på sig. Tänk på dem som tillåter hund och/eller katt att ligga i sängen fan va äckligt.
Citera
2021-03-24, 14:20
  #3
Medlem
Hårsäckskvalster är väl ungefär det mest insektslika som vi normalt bär omkring på. Hur många en person har varierar; ett litet fåtal har inga alls, men generellt tycks de bli fler ju äldre vi blir. Forskaren Dan Fergus har uppskattat att en genomsnittsmänniska bär på mellan 1,5 och 2,5 miljoner av de små krypen!
Citera
2021-03-24, 14:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hårsäckskvalster är väl ungefär det mest insektslika som vi normalt bär omkring på. Hur många en person har varierar; ett litet fåtal har inga alls, men generellt tycks de bli fler ju äldre vi blir. Forskaren Dan Fergus har uppskattat att en genomsnittsmänniska bär på mellan 1,5 och 2,5 miljoner av de små krypen!

Undra om dom blir smittade av covid19 eller inte? Alltså någon djur (bakterie också) som bor på oss.

Eller undra hur covid19 skulle påverka dom. Det är en intressant fråga tycker jag.


Någon som orkar fixa fram några google länks på närbild a djuren som bor på oss. Är själv för trött för det. Men om du orkar, uppskattar jag det. Och ju fler djur du länkar, desto bättre

Är en fästing en ganska vanlig kryp på sommaren på människans nackhår eller? Jag undrar om fästingen kunde gå i örat och lägga ett ägg dit. Men det är bara spekulationer från min sida. Men vem vet om den vore på våran sida också då? Att den inte ville infektera oss utan bara suga lite blod och sen föda ungar. Kanske den inte är ute efter att döda oss, det tror inte jag.
__________________
Senast redigerad av WoWMeister 2021-03-24 kl. 14:39.
Citera
2021-03-24, 15:21
  #5
Medlem
Soterns avatar
Bara i mage/tarm har vi väl två kilo bakterier.
Citera
2021-03-24, 18:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Jag badar 1 -2 gånger varje dag och städer varje vecka. Folk med husdjur har säkert många "insekter" på sig. Tänk på dem som tillåter hund och/eller katt att ligga i sängen fan va äckligt.
Bad och städ minskar inte mängden mikroorganismer och har nästan ingen effekt på mikroskopiska djur heller. Torktumling (och att inte bädda sängen) är väl det som har en störst effekt på mikroskopiska djur, men du torktumlar knappast dig själv. Du har alltså lika många D. folliculorum som de flesta andra och kan mycket väl ha mer av andra småkryp om du river och sliter i saker i städiver hela tiden.

Djur har ingen negativ inverkan på människors välmående, snarare tvärt om. Både psykologiskt och immunologiskt. Delar du (något av) tarmflora med en hund är din mage tåligare än andras och den s.k. hygienhypotesen är alltjämt vid liv, i delar eller i helhet. Dvs hypotesen om att allergier och vissa andra överkänslighetssjukdomar beror på överdriven hygien och städ. Vidare är det inte något vidare för huden att bada(!) upp till 2 ggr per dag. Om det alls har någon inverkan på bakterier på huden, så är det en negativ inverkan, dvs de bakterier som faktiskt tillhör en del av ditt första immunförsvar och som du lever i symbios med (och aktivt matar med död hud och svett och det är ingen slump att vi svettas mer i t.ex. armhålorna, nära lymfnoderna).

Mångas känslomässigt förankrade idé om vad som är äckligt är alltså lite på tvärs med vad som är funktionellt och det beror på att många rättar uppfattningen efter den "halv-bildning" de har. De känner till bakterier och sjukdomar, har en nedärvd äckel-känsla och kombinerar dessa. Sedan struntar de i att tvätta händerna efter att de varit på toa...

...

Btw, vad menas med "insekter" jämfört med insekter? Den grupp som innefattar både insekter och spindeldjur och deras släktingar som kvalster, fästingar och demodex (samt även skaldjuren) heter "leddjur", något man torde lära sig i mellanstadiet. Den mer internationellt gångbara termen är Arthropoda, eller helt enkelt art(h)ropod på svenska. Att skriva "insekter" här, är ungefär som att skriva "däggdjur" och mena ryggradsdjur.
Citera
2021-03-25, 13:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Jag har ingen aning, men om man räknar med alla bakterier så blir det väl miljontals antar jag. Är inte säker hur små dom är. Sen när man sover finns det en chans att en spindel eller någon fluga eller nåt går och gör ett bo och lägger ägg i örat eller halsen. Har jag hört iaf.

Men man vill helst inte sova med öronploppar.

Näsan då och munnen? Om man sover med en öppen mun och andas genom munnen. Då kan det lätt komma massa insekter som spindlar i din hals och ta näring därifrån eller lägga eller jag vet det fasan vad dom skulle göra där.

Sen finns det ju loppdjuren, kallas det så? Som bor på huvudet. Jag tror många har dussintals utan ens att veta om det.


Du är närmare släkt med insekter än vad bakterier är! Spindeldjur är inte heller insekter och det finns inget som heter loppdjur, är du från Somalia?
Citera
2021-04-01, 19:26
  #8
Medlem
TS kan sova lugnt, inga insekter här trivs och kan livnära och föröka sig inuti oss. Utländska undantag finns i form av styngflugor å liknande i hud. Däremot kan man råka svälja insekter utan konsekvens. Från spårmängder av dom i mat, eller larver i plockade hallon, eller någon varm sommardag då man cyklar och får småflugor i munnen. Men det dör dom av.

Munnen/halsen/magen/öron är väldigt ogästvänliga platser för en spindel. Direkt fysiska hot från insekter handlar oftast om att det kan stickas med gift eller sprider parasiter när dom suger blod från oss.

Folk har redan nämnt andra leddjursexempel som kvalster. I maskvärlden finns ju såklart invärtes magtarmparasiter såsom binnikemaskar men detta levnadssätt du inte bland insekter och spindlar.
__________________
Senast redigerad av pinaster 2021-04-01 kl. 19:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback