Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-25, 12:44
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
https://sverigesradio.se/avsnitt/1675872

"Jag lever med rasismen varje dag
”Du borde vara mer svensk. Du, som är född och uppväxt i Sverige”. Att möta fördomar dagligen, det är Hannas vardag.

Hanna är född i Sverige men har föräldrar från två olika världsdelar. Varje dag tvingas hon möta människors fördomar. Och fastän hon blivit bra på att bita ifrån känner hon sig rotlös och ledsen.

- Jag har bytt jobb till ett yrke där kunderna inte ser mitt ansikte, säger Hanna. Då slipper jag undan det värsta. Men hur långt ska jag behöva gå för att bevisa att jag är svensk?"

Vad bör Hanna göra?
__________________
Senast redigerad av Knullkungen 2021-03-25 kl. 12:55.
Citera
2021-03-25, 12:50
  #2
Avstängd
Nosstocks avatar
Hon borde vara mer svensk.
Citera
2021-03-25, 12:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sverigesradio.se/avsnitt/1675872

"Jag lever med rasismen varje dag
29 min - Idag kl 11.04
”Du borde vara mer svensk. Du, som är född och uppväxt i Sverige”. Att möta fördomar dagligen, det är Hannas vardag.

- Jag har bytt jobb till ett yrke där kunderna inte ser mitt ansikte, säger Hanna. Då slipper jag undan det värsta. Men hur långt ska jag behöva gå för att bevisa att jag är svensk?"

Vad bör Hanna göra?


Vi sannsvenskar utsätts för apartheid varje dag. Invandrare prioriteras på ett uppseendeväckande sätt. Så, ja det är hemskt med rasismen idag.
Citera
2021-03-25, 13:04
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
[url]h

Vad bör Hanna göra?
Det beror på vad hon vill.
Vad vill hon?
Bli mer svensk? Gömma sig för kommentarer? Konfrontera de som säger att hon inte är svensk? Få en bättre realistisk uppfattning om hur stort problemet är? Ändra människors inställning i stort? Plau massvis med ytterligare möjligheter.
Frågan går alltså inte att besvara för en utomstående.
Citera
2021-03-25, 13:13
  #5
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Vad bör Hanna göra?

Svårt att ge råd utan att veta mer.

Men om det är så att Hanna klär sig som en sharialagsförespråkare, skulle det kanske vara lämpligt om hon slutade med det.

Om Hanna är högljudd och gestikulerar vilt när hon pratar så kan hon kanske dämpa sig.

Om hon ser ner på vita, eller anser att de har någon slags skuld, så skulle det kunna vara en grej att försöka dölja.

Annars vet jag inte varför folk säger åt henne att ändra på sig.

Hon kanske borde verka för mindre invandring också. Det blir ju liksom enklare att ge invandrare den kärlek, uppmärksamhet och förståelse om de inte är så många. Är de så många som kommer hit så att de som grupp börjar upplevas som ett hot, påverkar det givetvis hur vi bemöter individer.

Sedan, även om det inte hjälper just henne, borde hon kanske försöka sprida kunskapen om vad det kan leda till att bli född helt rotlös, och att inte passa in någonstans. Kanske folk världen över borde uppmanas att flytta runt mindre, och hålla sig till sin egen folkgrupp i högre utsträckning, för att minska den här sortens tragedier.
__________________
Senast redigerad av henriko 2021-03-25 kl. 13:17.
Citera
2021-03-25, 13:16
  #6
Medlem
Ducadreams avatar
Ett tips till dig Hanna är att ha en lite hetare temperament. Det har jag och det är ingen patient säger yttra sig något rasistiskt till mig.
Citera
2021-03-25, 14:16
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ett tips till dig Hanna är att ha en lite hetare temperament. Det har jag och det är ingen patient säger yttra sig något rasistiskt till mig.
Frågan är hur du skulle "hämnas" på en sjukling som säger något du anser rasistisk.
Ha ihjäl dom kanske?
Du ser väl på dina (vita) patienter såsom veterinärer ser på gamla djur.

Här försöker du ju provocera genom att hyckla och vara rasistisk sj så du kan anmäla för regelbrott.
Citera
2021-03-25, 14:24
  #8
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ett tips till dig Hanna är att ha en lite hetare temperament. Det har jag och det är ingen patient säger yttra sig något rasistiskt till mig.

Så ett hetsigt temprament och en underförstått hot om våld om man inte får som man vill
är ett framgångsrecept?

På kort sikt? Kanske.
På lång sikt?
Citera
2021-03-25, 17:05
  #9
Moderator
yz44s avatar
Orkar inte med att lyssna på något program.
Men det låter extremt det hon påstår, har svårt att tro på att det verkligen stämmer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback