Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-25, 22:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Redan 1994 gav Skandiabanken 4,5% ränta på alltiettkontot. Bidragsbankerna redan då nollränta.
Skandiabanken har Bankid eller certifikat. Båda de kräver ett kodkort som man får trycka in ett nummer från.

Du verkar inte hänga med? Skandia har avskaffat kodkorten och övergått till bank-id (fil el mobilt) plus sms. Räntan på alltiett-kontot är numera 0%. Dessutom kostar visa 20 kr/mån hos dem. Helt kasst.
Citera
2021-03-26, 09:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
För SMS räcker en enkel GSM-mobil, pris 150-300 kr + kontantkort 100 kr/år.
Jo, men om det är ett krav så slutat banken att fungera när telefonen pajar, kommer bort eller inte är nåbar. Det blir en singel-point-of-failure.
Citera
2021-03-26, 18:30
  #15
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jo, men om det är ett krav så slutat banken att fungera när telefonen pajar, kommer bort eller inte är nåbar. Det blir en singel-point-of-failure.

Jag förstår inte riktigt. Krävs det att du själv ska skicka sms till banken, eller är det de som skickar sms till dig?
Citera
2021-03-26, 19:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jag förstår inte riktigt. Krävs det att du själv ska skicka sms till banken, eller är det de som skickar sms till dig?
Banken sänder en kod via SMS som ska användas för att signera transaktionen.
Citera
2021-03-26, 19:09
  #17
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Banken sänder en kod via SMS som ska användas för att signera transaktionen.

OK! Förr kunde sms skickas även till fasta telefoner. När telefonen ringde och man svarade så läste en datorröst upp meddelandet. Kan i och för sig vara avskaffat numera.
Citera
2021-03-26, 23:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
SEB har numera krav på att man måste ha en mobiltelefon för att överföra pengar.

Vilka banker har vettiga internet bank funktionalitet? Jag har även Avanza och Marginalen, men det är inte heltäckande.
Nordea, Swedbank och ICA-banken har inte krav på Mobilt BankId, kan inte tänka mig att någon av storbankerna SEB eller Handelsbanken heller kräver det. De flesta banker har möjlighet till att använda kort i en dosa vilket fungerar utmärkt om man nu inte vill använda mobilen för legitimation.
Citera
2021-03-27, 12:34
  #19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jodå, jag har dosa och bankid på kort. Men de vill att jag ska verifiera överföringar med SMS. (Det är till mina egna konton hos andra banker) Så de vill ha dosa+sms, eller bankid+sms. Och det är till konton som jag har överfört till tidigare så de finns bland mina kända konton.

Testat att överföra mindre summor? Jag brukar bara få krav på 2-vägs identifikation vid större överföringar. Eller får du på alla överföringar nu?
Citera
2021-03-27, 17:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nordea, Swedbank och ICA-banken har inte krav på Mobilt BankId, kan inte tänka mig att någon av storbankerna SEB eller Handelsbanken heller kräver det. De flesta banker har möjlighet till att använda kort i en dosa vilket fungerar utmärkt om man nu inte vill använda mobilen för legitimation.
Det handlar om SMS, inte om Mobilt BankId.
Citera
2021-03-27, 17:13
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Testat att överföra mindre summor? Jag brukar bara få krav på 2-vägs identifikation vid större överföringar. Eller får du på alla överföringar nu?
2000 är väl i alla fall en mindre summa? Men det spelar inte så stor roll. Banken har utfärdat ett Cert som man kan överföra bilen, man kan ta stor lån. Bostaden klarar sig ganska bra eftersom det finns pantbrev. Men för de som äger sin bostad själva så har banken inga som helst problem med att byta ägarskap. Detta med ett system som inte ens är opt-in. Man kan inte heller göra opt-out på den dessa funktioner om man vill kunna använda banken för bankens verksamhet. Men överföra pengar från banken till en annan det går inte.
__________________
Senast redigerad av Lättöl 2021-03-27 kl. 17:17.
Citera
2021-03-27, 18:17
  #22
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
2000 är väl i alla fall en mindre summa? Men det spelar inte så stor roll. Banken har utfärdat ett Cert som man kan överföra bilen, man kan ta stor lån. Bostaden klarar sig ganska bra eftersom det finns pantbrev. Men för de som äger sin bostad själva så har banken inga som helst problem med att byta ägarskap. Detta med ett system som inte ens är opt-in. Man kan inte heller göra opt-out på den dessa funktioner om man vill kunna använda banken för bankens verksamhet. Men överföra pengar från banken till en annan det går inte.

Det låter som du blivit flaggad för något då. Jag har bara fått det om man skickat typ 50k+. Skickar regelbundet 20k-30k utan SMS bekräftelse.
Citera
2021-03-27, 19:51
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Det låter som du blivit flaggad för något då. Jag har bara fått det om man skickat typ 50k+. Skickar regelbundet 20k-30k utan SMS bekräftelse.
Kan inte säga att jag gör det regelbundet men någon gång om året 100K+ till samma konton. Vaddå flaggad? Och det spelar ingen roll, det är bara trams. Jag provade att ge dem ett jobb sms via bankid och då gick det bra. Dvs det är NOLL säkerhet, men mycket störande. Möjligen skulle det kunna tillföra någon om man endast fick SMS till ett verifierat abonnemang som man inte kan byta så lätt,
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback