• 2
  • 3
2021-04-02, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Så du tycker att jag ska starta en konflikt mot kommunen när frågan med största sannolikhet gäller den sk värdegrunden. Har du legat under en sten de senaste åren? Eller är du sosse..

Jag efterlyser inte råd om att kriga om rättigheten till att besöka en viss webbsida på min jobbdator. Jag önskar ha en tråd om ett totalitärt agerande av kommuner i största allmänhet.

Hur får du detta till ett totalitärt agerande? Ena stunden hävdar du att sajten är relevant för ditt arbete och i nästa stund känner du dig kränkt för att du inte kan göra vad du vill på arbetstid. Gällande om detta är en fråga om värdegrund eller inte så är det en spekulation från din sida, inget annat.

Återigen, om din arbetsgivare inte vill att du ska lägga arbetstid på struntsaker så får du antigen försöka få blockaden upphävd genom att prata med din arbetsgivare eller besöka sajten på din fritid. Det första alternativet är minst sagt relevant för din frågeställning:

Jag önskar ha en tråd om ett totalitärt agerande av kommuner i största allmänhet

Du kanske ska börja i den änden och sen återkomma med något att diskutera kring.
Citera
2021-04-08, 00:39
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du menar att de offentliga biblioteken inte skulle få blockera porrsiter?

Om det prövades rättsligt så kan det mycket väl vara så att domstolen kommer fram till den slutsatsen. Definitivt om biblioteket/kommunen hävdar att censuren är av "värdegrundsskäl" el.dyl. Men antagligen skulle försvaret gå på linjen att biblioteket censurerar för att skydda sina låntagare från risken att konfronteras med "stötande" material, varvid frågan blir lite mer komplicerad.
Citera
2021-04-09, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Hur får du detta till ett totalitärt agerande? Ena stunden hävdar du att sajten är relevant för ditt arbete och i nästa stund känner du dig kränkt för att du inte kan göra vad du vill på arbetstid. Gällande om detta är en fråga om värdegrund eller inte så är det en spekulation från din sida, inget annat.

Återigen, om din arbetsgivare inte vill att du ska lägga arbetstid på struntsaker så får du antigen försöka få blockaden upphävd genom att prata med din arbetsgivare eller besöka sajten på din fritid. Det första alternativet är minst sagt relevant för din frågeställning:

Jag önskar ha en tråd om ett totalitärt agerande av kommuner i största allmänhet

Du kanske ska börja i den änden och sen återkomma med något att diskutera kring.

Att du har problem att läsa innantill är ditt problem. Jag önskar i första hand ha kontakt med andra som råkat ut för samma sak.
Citera
2021-04-09, 11:31
Medlem
Menar TS att mina skattepengar skall gå åt till att avlöna efterblivna som inte fattar att göra sitt jobb som de är anställda för och låta pengarna gå till hobbyintressen istället?

Det är just av den anledningen det finns web-filter, så anställda gör vad de är skickade att göra och inget annat.
Citera
2021-04-10, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Precis så tänker jag också. Problemet är ju att det kan kosta mig jobbet om jag skulle börja strida om detta, alternativt att jag skulle bli utstött i kollegiet om det kom fram att jag stred för mina rättigheter och saken gäller en sida som i sin tur strider mot "värdegrunden". Detta vet ju vederbörande som blockade sidan framför mina ögon mycket väl om.

Det som möjligtvis skulle kunna vara intressant är om det finns fler som råkat ut för samma sak, som träder fram (här tex), så att det i förlängningen skulle kunna (be)visas vara systematisk censur. Något säger mig att detta är oerhört vanligt.
Tyvärr har de nästan uteslutande varit styvmoderliga kommentarer mm i tråden hittills.

Så där är det att tillhöra en ryggradslös flock.
Du vet själv dina alternativ, strid eller knip igen.
Självfallet är detta vanligt, Sverige har blivit ett rövhålsland tack vare den där ryggradslösa flocken. Det är inte bara i korridoren som åsiktsförtrycket lyder. Det är på internet också!

Jag tror du är ute och fiskar efter att folk ska oja sig över vilket hemskt samhälle som har vuxit fram, inte under näsan på dig utan tack vare din hjälp. Samtidigt som du kan glänsa lite i skenet av uppmärksamheten och kanske till och med putsa på din egen självbild. Se så god du är som kommer springandes med ett gammalt ben som vi alla kan gnaga lite på.

Vi har haft detta PK skit sedan 90-talet. Kanske ännu längre, någon äldre än mig får gärna fylla i hur det var på 70- 80-talet.
Citera
2021-04-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaefvel
Menar TS att mina skattepengar skall gå åt till att avlöna efterblivna som inte fattar att göra sitt jobb som de är anställda för och låta pengarna gå till hobbyintressen istället?

Det är just av den anledningen det finns web-filter, så anställda gör vad de är skickade att göra och inget annat.

Om du läst lite bättre i tråden så hade du insett att saken är lite mer komplicerad än du verkar tro.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in