Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
Fanns en period i mitt liv då jag la mycket pussel och gjorde de till tavlor.
Som mest 5000 bitar och då köpte jag både nya och begagnade pussel.
Hade de flesta på en pusselmatta som jag rullade ut på golvet när jag kände för att pussla lite och sen bara att rulla ihop när jag var klar för gången.
Man lär sig efter ett tag hur man skall tänka och lägga när det är tex himmel, skog eller andra ytor med en färg.
Favoritmotiv varierade från allt till naturlandskap, olika sevärdheter till kända personer.
byggde mycket 3D pussel förut, var rätt kul och svårt
Citera
2024-01-21, 00:28
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag höll på i några veckor med ett på 5000 bitar där typ lite mindre än halva var blå himmel. Fick ihop det till slut på ena sidan av en utskuren kartong till en tv. Sen hällde jag tillbaka pusslet i lådan och städade bort. Tar för mycket plats och känns stökigt.
Citera
2024-02-29, 13:10
Medlem
RagnarRunkdotters avatar
Brukar försöka lägga livets pussel varje dag hahaha. men skämt åsido så är svaret nej.
Citera
2024-02-29, 13:12
Enbart under jul brukar vara mellan 1000-2000 bitar. tradition som görs . Trevligt och rogivande att lägga pussel faktiskt.
Citera
2024-03-07, 20:57
Avstängd
Chill.Pills avatar
Nej, ganska fantasilöst. Kanske när man sitter på ålderdomshem och är för darrig och dement för att klara något annat…

Men det var en som samlade på skräp och annat från loppisar som hade hittat ett slags 3D-pussel som hon behövde hjälp med. Tror det var handgjort, en liten timmerstuga man skulle bygga ihop. Inte för att skryta dårå - höhö nä skojar bara, men jag klarade den direkt. Hon hade själv försökt varje kväll en hel vecka. En sådan grej fast med fler steg hade kanske varit kul och lite mer ”IQ-utmanande”. Vanliga IQ-pussel som man bara ska lösa verkar ganska tråkiga också.

Men ett platt jävla pussel med ett motiv på en fiskehamn i Norge eller något är kanske inte jättekul.
Senast redigerad av Chill.Pill 2024-03-07 kl. 20:59.
Citera
2024-03-11, 16:23
Medlem
Köpte hem ett relativt enkelt, men jag insåg snabbt att mitt tålamod var för kort 😅
Citera
2024-06-02, 15:23
Medlem
Jag brukade gilla pussel, men förr eller senare tröttnade jag på att pussla ihop samma motiv igen. Även om jag köpte nya, så blev det oftast så att jag bara sysslade med det en gång till slut. När det var färdigt, så packade jag ihop och förvarade nånstans. Sedan gjorde jag mig av med av alla.

Skaffade nyligen några nya pussel, efter långt uppehåll. Det blev några på 100, 500 och 1000 bitar. Har pusslat ihop dem en gång, och tyckte att det var både avkopplande och stimulerande. Har saknat det. Kommer skaffa fler. Vet inte hur många gånger jag kommer försöka pussla varje pussel, eller om det bara blir en gång.

Kanske blir en del begagnat. Har bara köpt nya. Både förr i tiden och nu. Vet dock inte om jag kanske satsar på fler än 1000 bitar nångång. Tar ändå lite tid med 1000 bitar, speciellt om man pysslar kortare stunder i omgångar. Vilket jag gör. Har inte riktigt tålamodet att spendera timmar i sträck på tid. 100 bitars pussel kan jag ta under ett tillfälle dock.
Citera
2024-09-17, 04:55
Medlem
Det är tradition till jul. 1000-bitar brukar det bli.
Citera
2024-09-17, 05:05
Medlem
GastonLeMans avatar
Finns ett märke som heter Wasgij som har några olika teman på pussel som är rätt underhållande.
Rekommenderas om fantasin tryter vid pusselinköpet.
Har pusslat ett flertal av dom.
Citera
2024-09-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Finns ett märke som heter Wasgij som har några olika teman på pussel som är rätt underhållande.
Rekommenderas om fantasin tryter vid pusselinköpet.
Har pusslat ett flertal av dom.

Topp 5 pusselmärken om du får välja vilket du får?
Citera
2024-10-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
Är det roligt??

HUr många bitar har ni lagt som mest? 100 bitar eller kanske 1000 eller 10 000?
Hur många finns det som mest största pusslet alltså?

Vågar ni köpa begagnat pussel? tänk om det saknas bitar

Har ni ett särskilt bord för ert pussel? Det tar ju väldigt mycket plats!

Är det inte svårt om det typ är en himmel? Allt ser likadant ut ju
Vilka är era favoritpusselmotiv?

1000 bitars comic pussel från Jan Van Haasteren är mina favoriter, svårast är motiv med stora ytor av samma färg som hav eller himmel. Begagnat går bra, seriösa pusslare skriver notiser om eventuellt saknade bitar. Tips är även att lägga pusslet på en pusselmatta eller träskiva så du kan flytta det vid behov
Citera
2024-10-06, 01:28
Medlem
Aja Bajas avatar
Brukade älska pussel när jag var barn. Fick med mig ett senast jag hälsade på föräldrarna, så det blev att testa igen (efter 35 år). 1000 bitar med naturmotiv. Tog några timmar. Jag är bra på att leta efter rätt färg/form och få syn på rätt pusselbit.

En himmel är oftast mörk på ena sida och ljus på andra, så man kan se ungefär var bitarna hör hemma på färgnyansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in