Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-11, 05:15
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Vi har lägst arbetslöshet i landet, vi har låg andel Mena, och dom Mena vi har fixar vi i arbete.

Dom industrisatsningar som ligger i pipen är bisarrt stora.
Svartbyn/Boden: 2500 högkvalificerade industrijobb inom grön ståltillverkning.

Hybrit i både Gällivare/Luleå minst 3000 jobb.

Nortvoold i Skellefteå minst 3000 jobb.

Sen på det så återstår ytterligare gigaplants byggnader från Facebook i Luleå. Sen på det så har vi turismen som boomar för varje år.

På det har vi ett näringsliv som bara öser på såsom SSAB, LKAB, Boliden och Vattenfall.

Min fråga är om vi någonsin sett så här lyckade län?
Låter väldigt bra men finns inga faror eller bakslag i det hela?
Citera
2021-11-11, 05:43
  #206
Medlem
Germanofils avatar
Intressant utveckling. Om jag fortfarande hade bott i Sverige hade jag nog sökt mig till Skellefteå. Känns som att framtiden finns däruppe. Dessutom mycket lugnare än Stockholm, etc.
Citera
2021-11-11, 12:37
  #207
Medlem
Nu försvann mitt inlägg så få göra det kortfattat

Northvolt har överhajpat Västerbotten och Norrbotten. Alla tror att bara de kommer hit kommer det bli en ny Messias i norrland.

Titta på Kiruna och Gällivare som har gruvor, känner ni på riktigt att ni vill bo där baserad på utbudet?! Gällivare har ju knappt tandvård!
Citera
2021-11-11, 13:06
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Det är ju en enorm satsning nu.
Kommer det att löna sig?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...000-inflyttare


Det falska med den där nyheten är att tex Boden och Gällivare kommer aldrig förse med bostäder åt över 2000 arbetare. Det lär bli som vanligt man anställer polacker och ukrainare som skall sköta jobbet däruppe och bo i husvagnar eller i baracker. Så ja, att aldrig SVT kan hålla sig till omgivningen och sakfrågan.
Citera
2021-11-12, 05:25
  #209
Medlem
Nu får Norrbotten konkurens.
Bra eller dåligt?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-hogintressant
Citera
2021-11-12, 07:38
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Vi har lägst arbetslöshet i landet, vi har låg andel Mena, och dom Mena vi har fixar vi i arbete.

Dom industrisatsningar som ligger i pipen är bisarrt stora.
Svartbyn/Boden: 2500 högkvalificerade industrijobb inom grön ståltillverkning.

Hybrit i både Gällivare/Luleå minst 3000 jobb.

Nortvoold i Skellefteå minst 3000 jobb.

Sen på det så återstår ytterligare gigaplants byggnader från Facebook i Luleå. Sen på det så har vi turismen som boomar för varje år.

På det har vi ett näringsliv som bara öser på såsom SSAB, LKAB, Boliden och Vattenfall.

Min fråga är om vi någonsin sett så här lyckade län?

Och resten av länen mår bra?
Citera
2022-12-06, 07:03
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Vi har lägst arbetslöshet i landet, vi har låg andel Mena, och dom Mena vi har fixar vi i arbete.

Dom industrisatsningar som ligger i pipen är bisarrt stora.
Svartbyn/Boden: 2500 högkvalificerade industrijobb inom grön ståltillverkning.

Hybrit i både Gällivare/Luleå minst 3000 jobb.

Nortvoold i Skellefteå minst 3000 jobb.

Sen på det så återstår ytterligare gigaplants byggnader från Facebook i Luleå. Sen på det så har vi turismen som boomar för varje år.

På det har vi ett näringsliv som bara öser på såsom SSAB, LKAB, Boliden och Vattenfall.

Min fråga är om vi någonsin sett så här lyckade län?
Hur går det?
Kommer planerna med ett rikt Norrland att lyckas?
Eller är det bara prat och lite verkstad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback