Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-08, 18:26
Bannlyst
Jag har vattenfastat nu i 48 timmar. Har tänkt fortsätta till 72-96 timmar någonstans där.

Jag fastar inte pga att jag vill gå ner i vikt/fett utan av andra orsaker.

Men har förstått det som att om kroppen går ner i svält och man sedan börjat äta så kommer kroppen lägga på sig extra vikt/fett? Alltså inte bara det man förlorat under 96 timmar utan även mer än det.

Stämmer detta? Och kan man undvika det? Tex med att äta väldigt lite mat och kcal dom första dagarna och sen äta 2600 kcal som jag brukar äta.

Vill helst inte lägga på mig onödigt fett.
Citera
2021-04-08, 18:33
Medlem
Det stämmer, kroppen lägger det i fettdepåerna eftersom det är det sista kroppen tar av när den svälter. Så ja, de få kilon du har tappat kommer du gå upp lika fort igen
Citera
2021-04-08, 18:33
Medlem
Alezandaars avatar
Nej det stämmer inte. Äter du en macka så går du bara upp en macka. Du går inte upp två mackor. Bara skitsnack. Klena människor hittar på såna myter för att ha nåt att skylla på när dom inte klarade av dieten och gick upp igen.
Citera
2021-04-08, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BmwE90
Det stämmer, kroppen lägger det i fettdepåerna eftersom det är det sista kroppen tar av när den svälter. Så ja, de få kilon du har tappat kommer du gå upp lika fort igen

Ja jag går så klart upp det jag förlorat. Men om kroppen lägger på sig mer än vad jag började med innan vattenfastan
Citera
2021-04-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Ja jag går så klart upp det jag förlorat. Men om kroppen lägger på sig mer än vad jag började med innan vattenfastan

Jag läste lite fort. Nä precis som Alezandaar skrev så går du upp det du förlorat, inte mer.
Citera
2021-04-08, 20:13
Medlem
Citat:
Jag har vattenfastat nu i 48 timmar. Har tänkt fortsätta till 72-96 timmar någonstans där.

Jag fastar inte pga att jag vill gå ner i vikt/fett utan av andra orsaker.

Men har förstått det som att om kroppen går ner i svält och man sedan börjat äta så kommer kroppen lägga på sig extra vikt/fett? Alltså inte bara det man förlorat under 96 timmar utan även mer än det.

Stämmer detta? Och kan man undvika det? Tex med att äta väldigt lite mat och kcal dom första dagarna och sen äta 2600 kcal som jag brukar äta.

Vill helst inte lägga på mig onödigt fett.

Nej du kommer inte gå upp kilona igen, men varför vattenfastar du? Kör 5% metoden- skippa allt som innehåller mer än 5% socker, det funkar bra, man lär sig fort vad som innehåller vad o sedan får man vara lite pragmatiskt
Citera
2021-04-08, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Nej du kommer inte gå upp kilona igen, men varför vattenfastar du? Kör 5% metoden- skippa allt som innehåller mer än 5% socker, det funkar bra, man lär sig fort vad som innehåller vad o sedan får man vara lite pragmatiskt

Vattenfastar inte pga viktnedgång.

Utan av hälsoeffekter
Citera
2021-04-08, 20:47
Medlem
Citat:
Vattenfastar inte pga viktnedgång.

Utan av hälsoeffekter
Ok, med stor risk att vara för på- men vad ger det för hälsoeffekter?
Citera
2021-04-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Ok, med stor risk att vara för på- men vad ger det för hälsoeffekter?
Autofagi t.ex.
Citera
2021-04-09, 21:09
Medlem
Jag har kört 5 dagars vattenfasta en gång varje vår i flera år nu, plus att jag slänger in några 1-3 dagars vattenfastor under resten av året. Jag fastar inte heller för att gå ner i vikt utan för att uppnå andra positiva effekter på hälsa och tankeskärpa.

Här är en länk där det förklaras en del, bl.a. om svältläge:

https://www.dietdoctor.com/se/myter-om-fasta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in