2022-09-21, 10:41
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Svagt upp på Stockholmsbörsen nu, men fortfarande ligger vi under tidigare årslägsta.

Verkar som att vi ligger och studsar allt hårdare mot stödet nu. Kommer det att hålla?

Vad tror experterna här?
Citera
2022-09-21, 11:48
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Svagt upp på Stockholmsbörsen nu, men fortfarande ligger vi under tidigare årslägsta.

Verkar som att vi ligger och studsar allt hårdare mot stödet nu. Kommer det att hålla?

Vad tror experterna här?

Det har bara börjat. Folk tror alltid att dom hittat botten.

https://www.svd.se/bors/?utm_source=...n=stock-market

Tryck på 5 år. Om jag nånsin sett en dead cat bounce liksom...
Citera
2022-09-21, 11:48
Medlem
smoerreboms avatar
Kan någon tipsa om sådana där inverterade etf som finns på Nordnet och är Europeiska och går att ha i kapitalförsäkring?

Har hittat någon slags fond som funkar så, heter bear cross nånting som ska gå upp 0,9 av nedgången men jag vill sprida äggen lite om jag kör den typen av investeringar

Jag vill inte hålla på såna där wurrar som tappar värdet fort utan det är mer modesta grejer jag är intresserad av
Citera
2022-09-21, 11:56
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det har bara börjat. Folk tror alltid att dom hittat botten.

https://www.svd.se/bors/?utm_source=...n=stock-market

Tryck på 5 år. Om jag nånsin sett en dead cat bounce liksom...

"Lower highs and lower lows"
Citera
2022-09-21, 12:00
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
"Lower highs and lower lows"

Jo den nedåtgående spiralen är rätt tydlig.
Det är heller inte några ljuspunkter. Vi vet att inflationen är högre än vad som påstås, räntorna kommer att öka. Ryssar och ukrainare är envisa jävlar. Det blir en kall vinter med elbrist på många ställen i landet. Folk drar in på konsumtion och det leder såklart oss ännu snabbare in i en lågkonjuktur.

Boink, boink, boink
Citera
2022-09-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Välkommen tillbaks till tråden TS det var länge sen! Sanningen är att vi inget vet om kriget snart ska ta slut. Guld är ned men då kan även guld gå upp efter en attraktiv botten? Energipriserna tror jag kanske inte nödvändigtvis ska fortsätta gå upp men mycket talar ju för det på grund av idiotiska politiska beslut. Vad gäller matpriser är de ju relationerade till de höga energi priserna så de hänger ju samman på grund av högre produktionskostnader. Mycket är osäkert nu men även en chans att köpa bra bolag till ett bra pris som Warren Buffet menar. Jag tror på livsmedel, skogsbolag, spelbolag samt läkemedelsbolag och lite längre fram även starka fastighetsaktier i detta svåra klimat. Jag har även börjat dippköpa bolag som är starka men inte gynnas av detta klimat exempelvis Elextrolux men väldigt försiktigt. Jag tror på lite av varje i portföljen. En viktig tanke är att man inte gjort en förlust förens man har realiserat en förlust genom att sälja sina aktier. Men jag väljer den vägen på gott och ont medans andra väntar och ligger likvida helt och hållet, vilket även verkar vara ganska rimligt.

Det låter som att en global indexfond är vad du söker
Citera
2022-09-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Det låter som att en global indexfond är vad du söker
Visst har jag även det. Men lite spänning får man allt unna sig du vet!
Citera
2022-09-21, 14:32
Medlem
Citat:
Visst har jag även det. Men lite spänning får man allt unna sig du vet!

Absolut
Citera
2022-09-22, 06:55
Medlem
Tänkvärt av Nouriel Roubini som i länken nedan. Han tror på tuffa tider framöver. Jag tror på försiktighet och defensiva bolag som kan gå bra i alla tider men ökar nog på likviderna en del i alla fall. Bra med olika vinklar tycker jag som i denna tråd!

https://www.livemint.com/market/stoc...747646793.html
Senast redigerad av Truefighter 2022-09-22 kl. 06:58.
Citera
2022-09-22, 09:16
Medlem
smoerreboms avatar
Jag har ju confirmation bias åt björn hållet sen förra veckan men jag fattar inte varför det gick upp först. Han sa ju rakt ut att de kommer behöva höja högre och under längre tid än de sagt tidigare. Då borde det ju gå ner direkt kan man tycka

Hörde Ingves på Studio ett igår, han låter ju som han ska gå i pension bara, verkar helt ha sänkt ambitionen att hänga med
Citera
2022-09-22, 09:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Tänkvärt av Nouriel Roubini
Snubben är permabear.
Citera
2022-09-22, 10:19
Medlem
wwrs avatar
Det hela är en systematisk attack mot vanligt folk, främst i Europa, som skall göras än mer beroende av storföretagen, genom att folks sparkapital urholkas. Både genom börsfall och inflation.

Storföretagen bryr sig inte om deras aktiekurs faller, bara de fortsätter verksamheten. Börskursen har frikopplats från verksamheten på samma sätt som politikerna har frikopplats från folket. Se hur extremt övervärderad Tesla var under flera år, men nu kommit lite närmare sitt verkliga värde. (Det skedde för att försöka få det att se ut som att den gröna omställningen var på gång, men det verkar man lägga ned nu.) Storkapitalet ber bara Biden trycka mer pengar, de bryr sig inte.

Så här såg Nasdaq ut efter det att Fed, som länge haft nollränta och speedat börsen, igår gått ut med en ny panikbedömning klockan 2 deras tid (8 hos oss). Fed sprider kaos.

https://snipboard.io/2pTnMI.jpg

Det var förväntat

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
... Ingen vet vad som händer när FED rullar tärningen nästa gång ...

Grunden är att EU sätter in en attack mot de europeiska folken i upprättandet av det nya Sovjetunionen i Europa. EU understöds givetvis av USA som genom storföretagen styr EU. USA levererar en mängd progressiv propaganda av typen demonstrationerna runt Roe v Wade, CNN, Musk, Bidens gröna omställning som inte blivit något alls förutom planer som USA fömodligen kommer att skrota genom att byta in Trump 2024.

Det är Europa som attackeras. Euron faller mot dollarn. S.k. "inflation" råder men beror bara på att EU brutit ned gränserna och släppt in de multinationella som slagit ut all konkurrens och kan sätta vilka priser de vill. Dieseln kostar t.ex. bara 14.80 i USA just nu!

Euron fortsätter rasa

https://snipboard.io/7FCwcZ.jpg

USA genomför helt enkelt steg två i planen att ta kontroll av Europa. Steg ett utgjordes av andra världskriget och Marshallplanen. Nu genomförs steg två där EU krossar Europa genom en serie kriser

Finanskris, eurokris, flyktingkris, terrorvåg, klimatkris, Coronakris, energikris, inflation, krig, kronfall, börskollaps, självskadande sanktioner, livsmedelskris, överbefolkning ...

Kriserna kulminerar i ekonomisk katastrof och USA kan köpa upp Europa ungeför som tyskarna köpte upp Grekland. Storföretagen, som står under kontroll av USA, tar kommandot över Europa genom EU och det utblottade folken bir deras slavar.
Senast redigerad av wwr 2022-09-22 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in