Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-12, 18:07
  #4105
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det hoppas jag på för att köpa billiga aktier under flera månader. Dock blickar börsen framåt uppemot ett år innan ekonomin tar fart.
Alla eventuella dippar ska jag köpa men jag har en känsla av att botten redan är nådd tyvärr och på gott och ont. Minsta lilla positiva grej och allt exploderar. Det finns otroligt mycket likvider i på sidlinjen.

Börsen blickar inte längre än nästa FED möte och ångesten kommer snart igen över nästa CPI siffror.
Räcker med lite negativitet däremellan.
Men hej , jag klagar inte över rallyt.
Dollarns nedgång känns, men råvarubolag och guld kompenserar.
Tror det kommer bli mycket volla framöver på valutamarknaden.. kommer nog sälja av ett par jänkare som jag haft länge när dollarn studsar upp. Backade grovt på militärindustriella komplexet och Big Pharma denna vecka. Släpat pungen i gruset jmf med var jag stod bara för 7 dagar sen.
Citera
2022-11-12, 18:16
  #4106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Börsen blickar inte längre än nästa FED möte och ångesten kommer snart igen över nästa CPI siffror.
Räcker med lite negativitet däremellan.
Men hej , jag klagar inte över rallyt.
Dollarns nedgång känns, men råvarubolag och guld kompenserar.
Tror det kommer bli mycket volla framöver på valutamarknaden.. kommer nog sälja av ett par jänkare som jag haft länge när dollarn studsar upp. Backade grovt på militärindustriella komplexet och Big Pharma denna vecka. Släpat pungen i gruset jmf med var jag stod bara för 7 dagar sen.
Tog hem vinst i Gilead. Tror dock fortsatt på dem långsiktigt. Annars har jag en arme av bolag i portföljen.
Citera
2022-11-21, 23:53
  #4107
Medlem
MrLevaLivets avatar
Börjar dra ihop sig till Riksbanksmöte, blir nog att aktivera OMX-björnar till torsdag när Ingves skall dela ut en höger mot "efterfrågan". Har varit för kraschtråden lite väl munter marknad/sentiment senaste tiden.
Citera
2022-11-22, 09:42
  #4108
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Börjar dra ihop sig till Riksbanksmöte, blir nog att aktivera OMX-björnar till torsdag när Ingves skall dela ut en höger mot "efterfrågan". Har varit för kraschtråden lite väl munter marknad/sentiment senaste tiden.

Å andra sidan så vet marknaden redan att Rinsbanken kommer höja med 0,75% så det är redan inprisat.

Ska börsen ner mer så blir det efter nästa kvartalsrapportflod om bolagen levererar sämre resultat och dessutom sänker utdelningarna.
Citera
2022-11-22, 11:35
  #4109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Å andra sidan så vet marknaden redan att Rinsbanken kommer höja med 0,75% så det är redan inprisat.

Ska börsen ner mer så blir det efter nästa kvartalsrapportflod om bolagen levererar sämre resultat och dessutom sänker utdelningarna.

0,75% är nog inprisat, men frågan är väl vad vi får för signaler om framtiden.

Med 2.5% lär ju kronan fortsätta att försvagas när FED har 4% ränta, och därmed ingen inbromsning av inflationen. Det verkar ju fortfarande vara många som hoppas på räntesänkningar 2023.
__________________
Senast redigerad av 4shoshin 2022-11-22 kl. 11:39.
Citera
2022-11-22, 11:51
  #4110
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
0,75% är nog inprisat, men frågan är väl vad vi får för signaler om framtiden.

Med 2.5% lär ju kronan fortsätta att försvagas när FED har 4% ränta, och därmed ingen inbromsning av inflationen. Det verkar ju fortfarande vara många som hoppas på räntesänkningar 2023.

Räntesänkningar 2023 är inte omöjligt men jag tror på i princip oförändrad räntenivå till 2024 efter efter sista höjning i början av 2023.

Det vill säga en längte period med ganska hög ränta istället för en kortare period av "väldigt" hög ränta.
Citera
2022-11-22, 11:59
  #4111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Räntesänkningar 2023 är inte omöjligt men jag tror på i princip oförändrad räntenivå till 2024 efter efter sista höjning i början av 2023.

Det vill säga en längte period med ganska hög ränta istället för en kortare period av "väldigt" hög ränta.

Ganska hög ränta?
Vi har fortfarande ganska låg ränta så det är en bit kvar upp till "ganska hög ränta".
Citera
2022-11-22, 12:15
  #4112
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ganska hög ränta?
Vi har fortfarande ganska låg ränta så det är en bit kvar upp till "ganska hög ränta".

Ja visst är det märkligt att banker och förståsigpåekonomer de senaste åren ältat att en normal ränta minsann är 4-5%, men nu när räntan är där så talar samma experter om chockräntan.
Citera
2022-11-22, 12:57
  #4113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja visst är det märkligt att banker och förståsigpåekonomer de senaste åren ältat att en normal ränta minsann är 4-5%, men nu när räntan är där så talar samma experter om chockräntan.

USAs statsskuld kostar typ 88 miljarder dollar i månaden att underhålla.

Underskottsutgifter i budgeten också.


Vem vet vad som är normalt längre men oavsett hur man gör måste det ju gå helt åt helvete förr eller senare, eller finns det fler alternativ?
Citera
2022-11-22, 14:00
  #4114
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Å andra sidan så vet marknaden redan att Rinsbanken kommer höja med 0,75% så det är redan inprisat.

Ska börsen ner mer så blir det efter nästa kvartalsrapportflod om bolagen levererar sämre resultat och dessutom sänker utdelningarna.

Ja, håller nog med, blir att ta det lugnt om man skall in och kriga nu, men det kliar i fingrarna. Den där marknaden verkar inte vara så bra på att prisa in saker när råvaror och index rör sig som crypto, kan vara gött att köra ett in och ut-skjut i veckan... men... I hear you! Får ta en funderare.
Citera
2022-11-28, 11:02
  #4115
Medlem
Börjar paniken komma tillbaka?
Citera
2022-11-28, 11:23
  #4116
Medlem
Pop-Sixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Börjar paniken komma tillbaka?

Är inget fan av Teknisk Astrologi men varje S&P rally i år har dött vid 200 dMA & Vix runt 20 följt av nya lows. Gissa var vi är nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback