2023-02-02, 12:26
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
När räntor stiger brukar börsen går ned

Just nu verkar ingenting vara som det brukar...

Jag ger mig fan på att börsen kommer att sätta ATH innan året är slut.
Citera
2023-02-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Just nu verkar ingenting vara som det brukar...

Jag ger mig fan på att börsen kommer att sätta ATH innan året är slut.
Kul i så fall eftersom jag gick in på börsen igen december i fjol 🙂
Citera
2023-02-02, 12:42
Medlem
smoerreboms avatar
Känns ändå lite som att kraftiga nedgångar har flyttats fram ett par månader nu?

Det lär ju krävas siffror på att inflationen tar fart rejält igen för att chocka marknaden eller få Fed att höja mer än 25 igen. De kan höja med 25 i två månader till och går inflationen bara ner långsamt så nöjer sig börsen med det?
Citera
2023-02-02, 12:45
Avstängd
ButtButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Känns ändå lite som att kraftiga nedgångar har flyttats fram ett par månader nu?

Det lär ju krävas siffror på att inflationen tar fart rejält igen för att chocka marknaden eller få Fed att höja mer än 25 igen. De kan höja med 25 i två månader till och går inflationen bara ner långsamt så nöjer sig börsen med det?

Säger inte du har fel men varför tror du på kraftiga nedgångar?

Börsen har väl redan inräknat kommande 2 x räntehöjningar från FED?
Citera
2023-02-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Svennebanan som månadssparar i indexfonder och aldrig läser nyheterna öppnar skumpan. Proffsen och marknadstajmarna sitter och grinar.

Min portfölj är på ATH.
Det är bara att gratulera, finns det någon nivå där du känner att det har bara gått för bra och tackar för dig, eller det är bara rakt upp "to the moon" som gäller?

Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter

Just nu känns det som att den räknat in både det och x antal räntesänkningar, plus att det inte blir så illa för företagen under den tiden. Kanske lite optimistiskt?
Citera
2023-02-02, 14:24
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Tur man inte månadssparade på toppen

Det var det jag gjorde och det har fungerat hur bra som helst. Nedgången är väldigt liten i SEK om man går ett år bak men jag har fått bra studs på uppsidan.
Citera
2023-02-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det var det jag gjorde och det har fungerat hur bra som helst. Nedgången är väldigt liten i SEK om man går ett år bak men jag har fått bra studs på uppsidan.
Hade nog fungerat ännu bättre om du hållit dig utanför (inte köpt) under de värsta tokmånaderna.
Personligen brukar jag köpa extra 1,5l mjölk när de ligger på 20kr paketen och köper inte så många när priset är 25kr paketen.
Citera
2023-02-02, 15:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter

Börsen har absolut inte räknat in den lågkonjunktur som vi är på väg in i. Börsen tänker ett par kvartal framåt som vanligt, men här är man fel ute.
Citera
2023-02-02, 15:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Börsen är ju inte 100 % kopplad till inflation och räntor. Mycket psykologi också. Just nu är det Greed som gäller, men förr eller senare blir det Fear och då går det snabbt utför.
Citera
2023-02-02, 16:07
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:

Noterbart är att igår pumpade guld, uran och diverse shitcos som peloton medan oljan dumpade och räntorna sjönk.
Alltså prisar marknaden in räntesänkningar, den tror att fed kommer att sänka räntan pga att inflationen går ner.
Det marknaden glömmer är varför inflationen går ner. Konsumenten har dåligt med pengar.
Ingen idealisk miljö för de flesta bolag.

Dagens dödsras i elux och bonava pekar inte direkt på att det är goda tider.
Citera
2023-02-02, 16:52
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Noterbart är att igår pumpade guld, uran och diverse shitcos som peloton medan oljan dumpade och räntorna sjönk.
Alltså prisar marknaden in räntesänkningar, den tror att fed kommer att sänka räntan pga att inflationen går ner.
Det marknaden glömmer är varför inflationen går ner. Konsumenten har dåligt med pengar.

Det där med att inflationen går ned av fel anledning vet jag att Mav ofta nämner..
I övrigt chansade jag på bullcert i WTI idag. Kollar man årsgrafen ser det ut som om det skulle kunna tänkas vända upp någonstans runt $75.
Kan vara värt ett försök..
Citera
2023-02-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Bara titta på fastighetsbolagen, ECB annonserar sammanlagt 1% räntehöjning i feb och mars, långräntorna går ner och högbelånade fastighetsbolag rusar som om ECB sagt att räntorna kommer sänkas snart. Marknaden säger verkligen ”fuck you” till centralbankerna och går rakt emot vad dom säger, brukar inte gå väl vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in