Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 19:55
  #5281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Man vet att det är oro hos storfinansen när det redan på söndagen står i stora rubriker på DI att Svensson ska sitta still i båten.

Sen när aftonbladet börjar skriva artiklar med rubriken "Så räddar du dina pengar på börsen" då vet man att det är dags att börja köpa aktier igen.

Om det nu blir ett ras på börsen men dom verkar ju kunna hitta på vad som helst där nere runt Israel.
Citera
2024-04-19, 09:17
  #5282
Medlem
Vågar ni ligga lång över helgen?
Citera
2024-04-19, 09:48
  #5283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Vågar ni ligga lång över helgen?

Jag ligger lång på 30 år, så ja - det gör jag.
Citera
2024-04-19, 09:53
  #5284
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Vågar ni ligga lång över helgen?
Ja, har uteslutande guld och silver utan hävstång och en chanspost i SPX bear (som gått bra sedan jag köpte).

Men jag misstänker en dump i USA innan stängning. Det trodde jag även förra veckan men den blev marginell.
Citera
2024-04-19, 09:56
  #5285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jag ligger lång på 30 år, så ja - det gör jag.

Ja, på 30 års sikt spelar det kanske mindre roll men de flesta tänker ju betydligt kortsiktiga än så och jag riktade väl egentligen frågan till daytrejders och de som handlar på upp till några månaders sikt.
Citera
2024-04-19, 16:21
  #5286
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ja, på 30 års sikt spelar det kanske mindre roll men de flesta tänker ju betydligt kortsiktiga än så och jag riktade väl egentligen frågan till daytrejders och de som handlar på upp till några månaders sikt.
Du måste vara mer specifik. Först frågar du över helgen och sedan flera månader?
Citera
2024-04-19, 16:37
  #5287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Du måste vara mer specifik. Först frågar du över helgen och sedan flera månader?

Läs några gånger till så kanske du förstår skillnaden mellan de två inläggen.
Citera
2024-04-19, 23:23
  #5288
Medlem
Ärligt tror jag inte att det som händer just nu i Mellanöstern kommer att påverka aktier särskilt mycket ändå?
Citera
2024-04-20, 09:12
  #5289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ärligt tror jag inte att det som händer just nu i Mellanöstern kommer att påverka aktier särskilt mycket ändå?

Problemet är väl vad som skulle kunna hända under helgen och om nåt händer under helgen kan vi inte sälja förrän på måndag morgon och det skulle kunna hända mycket skit på de 53 timmar börsen är stängd.

Nu är det ändå för sent att fundera på den saken. Själv ligger jag kort, inte bara för Mellanöstern utan också för att jag inte tror på förhoppningen om att inflationenstrycket nu skulle vara bortblåst.

Dessutom börjar allt fler tekniska indikatorer peka neråt. Än så länge mest de kortsiktiga men om börsen fortsätter ner lite till så kan även dagscharten börja peka neråt.
Citera
2024-04-20, 09:26
  #5290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Problemet är väl vad som skulle kunna hända under helgen och om nåt händer under helgen kan vi inte sälja förrän på måndag morgon och det skulle kunna hända mycket skit på de 53 timmar börsen är stängd.

Nu är det ändå för sent att fundera på den saken. Själv ligger jag kort, inte bara för Mellanöstern utan också för att jag inte tror på förhoppningen om att inflationenstrycket nu skulle vara bortblåst.

Dessutom börjar allt fler tekniska indikatorer peka neråt. Än så länge mest de kortsiktiga men om börsen fortsätter ner lite till så kan även dagscharten börja peka neråt.
Okej! Jag är dubbel för jag tror på fundamenta och stockpicking men samtidigt är det surt i världen och på börsen. Långsiktigt är det säkert bättre då ändå människor är till största delen smartare än de är dumma?
Citera
2024-04-20, 16:28
  #5291
Medlem
smoerreboms avatar
verkar som både iran o israel har fått nog efter detta.

Är mer bekymrad över nedgången i NVDA. Spricker ballongen redan nu eller? Hur ska man veta liksom?
Citera
2024-04-20, 23:03
  #5292
Medlem
Linda.Almightys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ärligt tror jag inte att det som händer just nu i Mellanöstern kommer att påverka aktier särskilt mycket ändå?

Nä, det tror inte jag heller, och jag tror inte att banker och större investerare tror det heller.
Det uppstod nog något slags "konsensus-pessimism" bland ovan nämnda (där även mer/mindre lösa antaganden kring senarelagda räntesänkningar spelat in)... och då blev väl de stora aktörerna pådrivande i nuvarande negativa "självuppfyllande profetia".
Tillåter man sig att vara smått konspiratorisk kan man även tänka sig att stora aktörer planerat & genomfört nedgången för att skapa sig själva större/bättre/fler inköpstillfällen när väl nedtryckt... (sådant korrupt beteende är inget som jag håller ex.vis Goldman Sachs, J.P. Morgan, Morgan Stanley eller Citibank (för att inte nämna otalet hedgefonder) fria från misstankar om... trots allt dylika vars griserier ledde till bl.a. senaste större finanskris (subprime, 2008)).

Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
verkar som både iran o israel har fått nog efter detta.

Är mer bekymrad över nedgången i NVDA. Spricker ballongen redan nu eller? Hur ska man veta liksom?

Det går väl inte att veta med adekvat säkerhet, åtminstone inte utan insiderinformation, mer eller mindre.
Däremot kan man ju göra kvalificerade gissningar ("guesstimates") om man besitter goda insikter och kunskaper.
Mina personliga och mindre kvalificerade gissningar är att något fuffens ligger bakom nedgången hittills, och att det kan bli en bred, rejäl och snabb återhämtningsrekyl redan efter helgen... (som skulle gått ännu snabbare om det inte vore för att den kollektiva börspsykologin kan vara relativt trögrörlig pga. onödigt envis nervositet).
Åtminstone är detta vad jag hoppas på, då jag råkar ligga lång/bull i relativt utsatta indexet Nasdaq (U.S). 🤞🤟
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback