Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
De lätta pengarna som vi gjort på börsen de senaste fyra åren börjar innebära en högre och högre risk.
Nyfiken på om ni börshajar fortfarande hittar köpvärda bolag eller om ni tycker att der mesta känns för dyrt?

Vad tror ni om europeiska bolag jämfört med amerikanska?

Kan tillväxtmarknader äntligen få lite tillväxt?

Vilka bolag köper du om det blir en krasch på 20%?

20% är ingen krasch egentligen.

Tror riskerna är betydligt högre i USAn, aktierna där är generellt högre värderade.

Indien går ganska bra, den enda tillväxtmarknadsfonden jag har. Skulle snubben med Stiehlsågen i Argentina lyckas tror jag det blir bra för hela regionen, Argentina har 44 miljoner invånare, skulle deras ekonomi bli bra så drar det rimligen med sig stormakten Brasilien och även andra? Men dit är det nog ett par år kanske?

Nej, det är inte busenkelt att handla. Jag är fullinvesterad men ej belånad.

AAK gillar jag fett.
Citera
2024-12-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Finns många fina svenska bolag också, tänker på Investor och Volvo och liknande.

I likande räknar du då med övriga svenska investmentbolag?

Investor är det enda jag kan komma på att jag ska köpa lite i och sen har jag tänkt att man borde äga några Berkshire B-aktier.

Sen lite råvaruproducenter om de rasar rejält som spekulation.

Har slutat månadsspara nu i princip och är väldigt nischad i sparandet, har sålt av mycket och sitter nog med ungefär 30% cash, mer på ingång. Blir det ingen krasch inom 3 år så ska jag amortera av huslånet, köpa en traktor eller något sånt.

Köpstopp på börsen för mig, vilket jag införde i somras men avbröt när jag rycktes med igen i september. Bättre gå på instinkt även om man har fel. Nu tror jag på krasch igen, har en medfödd pessimism verkar det som.
Citera
2024-12-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Skulle snubben med Stiehlsågen i Argentina lyckas tror jag det blir bra för hela regionen,

Jag har försökt söka information om hur det går men Stihlsågen, men allt man läser är ofta väldigt vinklat.

Läste något om Argentina förra veckan och då intervjuade de ju delar av Argentinas journalistklägg och nån fackpamp som nog båda har en häst med i racet. Sen hörde jag en intervju med Millei själv dubbad till engelska och även han har ju en häst i racet. Men han var ju optimistisk åtminstone.

Två lite kändare gubbar som skrivit om eller har arbetat mycket med råvaror hörde jag på tuben häromdagen var också ganska optimistiska men båda(om jag minns rätt, kan ha varit en av dem bara) sa att det är stor skillnad på i vilken delstat företagen verkar i.

Han Millei är ju inte direkt kompis med kommunisten Lula da Silva i Brasilien.
Citera
2024-12-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har försökt söka information om hur det går men Stihlsågen, men allt man läser är ofta väldigt vinklat.

Läste något om Argentina förra veckan och då intervjuade de ju delar av Argentinas journalistklägg och nån fackpamp som nog båda har en häst med i racet. Sen hörde jag en intervju med Millei själv dubbad till engelska och även han har ju en häst i racet. Men han var ju optimistisk åtminstone.

Två lite kändare gubbar som skrivit om eller har arbetat mycket med råvaror hörde jag på tuben häromdagen var också ganska optimistiska men båda(om jag minns rätt, kan ha varit en av dem bara) sa att det är stor skillnad på i vilken delstat företagen verkar i.

Han Millei är ju inte direkt kompis med kommunisten Lula da Silva i Brasilien.

Tror inte man skall rusa in i sydamerikafonder, men man kan ha den där i bakhuvudet kanske?
Citera
2024-12-10, 21:38
Medlem
Swingexpertens avatar
Äntligen kan vi se de första tecknen på en kommande börskrasch!

SP500 (6050) ser ut att ha toppat för den här gången. Får vi ett utbrott ner under 5800 är det dags för ett lappkast. Byt ut långa positioner mot korta. Festen kan börja 🥳
Citera
2024-12-13, 07:21
Medlem
BombiBeiruts avatar
Legenden WB som hatar risk har en egen indikator för att värdera börsen, den indikatorn är nu på en skrämmande hög nivå.

https://buffettindicator.net/

Föreställ er paniken som kommer att utbryta bland småspararna då börsen börjar rasa på riktigt, då blir det rea på aktier 😊
Citera
2024-12-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombiBeirut
Legenden WB som hatar risk har en egen indikator för att värdera börsen, den indikatorn är nu på en skrämmande hög nivå.

https://buffettindicator.net/

Föreställ er paniken som kommer att utbryta bland småspararna då börsen börjar rasa på riktigt, då blir det rea på aktier 😊

Konkurserna haglar i Sverige, tyvärr kommer det smitta av sig till dom bättre bolagen,nu ligger man lågt ett tag! Ingen anlednig att jaga på börsen just nu....
Citera
2024-12-13, 15:50
Medlem
Fredagen den 13! En svart fredag månne...
Citera
2024-12-13, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Äntligen kan vi se de första tecknen på en kommande börskrasch!

SP500 (6050) ser ut att ha toppat för den här gången. Får vi ett utbrott ner under 5800 är det dags för ett lappkast. Byt ut långa positioner mot korta. Festen kan börja 🥳
Skulle en eventuella krasch vara positiv eller negativ på krypto marknaden ?
Citera
2024-12-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LMichr
Skulle en eventuella krasch vara positiv eller negativ på krypto marknaden ?

Hela marknaden får nog ta smällen! Krypto har jag svårt att se klara sig undan..Pengar kommer försvinna i tomma intet.
Senast redigerad av piiluu 2024-12-13 kl. 16:08.
Citera
2024-12-13, 16:15
Medlem
What’s the market connection? The Standard & Poor’s 500 stock index performs worse on Fridays that end in 13 than it does on every other Friday
Citera
2024-12-13, 16:30
Medlem
Fritt fall på börsen,huka er grabbar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här