Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-14, 11:31
Medlem
Pojkekorvs avatar
Istället för att gå OffTopic i (FB) Vad heter OS:et som är "rent" Linux till smartphone, inte Android eller iOS? så är det kanske bättre att ha en separat tråd om alternativa operativsystem till mobiltelefoner.
Med alternativa operativsystem så tänker jag på operativsystem annat än iOS och googles Andriod X.

Några exempel som nämns i ovan nämnd tråd.

Andriodbaserat
GrapheneOS
LineageOS
CalyxOS

Linuxbaserat
Tizen
Plasma Mobile/
PureOS
Ubuntu Touch
LuneOS

Själv har jag inte testat något, men du som har gjort det vore ju intressant och veta vad du tycker om det. Är de mogna och fullgoda ersättare till de stora två? Om inte var brister de isf?

De finns ju uppenbarligen alternativ men det är lite lite svårt för en amatör att sätta sig in i.
Så som jag har förstått det hela om man bor i Sverige och använder sin mobilteleon för betalningar och myndighetsärenden eller andra stora insitutioner så behövs ofta BankID som inte stödjer Linux, så då ska man isåfall använda sig av Andriodbaserade operativsystem. En app som fungerar till vanliga andriod bör alltså fungera på de andriodbaserade alternativen?
Senast redigerad av Pojkekorv 2021-04-14 kl. 11:39.
Citera
2021-04-14, 15:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ialternativa operativsystem

Det finns verkligen ingen brist på "builds" till alla möjliga hårdvaror. Det som är svårare att hitta är långsiktiga projekt, som underhåller och säkerhet patchar under lång tid.

Bland de Linux-baserade kan väl Sailfish OS tilläggas.

Ytterligare ett Android-baserat system som kan vara av intresse är /e/.

Personligen anser jag att den viktigaste egenskapen är att systemen klarar av all grundfunktionalitet, utan några appar från Google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in