2021-04-15, 04:33
Medlem
Redan 1943 utgav Arvid Fredborg "Bakom Stålvallen" där han som Svensk rapporterade från Tyskland och att deportationerna till Öst ledde till döden för Judarna ,...
Men det här med att förbjuda förnekelse av Förintelsen/den Industriella (Gasningen); är ett led i det hela i förlängningen också att vi skall ha FörintelseMuseum, först var Malmö nämnt sen Stockholm..för mig känns det som en ohistorisk Socialdemokratisk Överpräktighet och att knäppa andra Nationer på näsan!

Vi var aldrig med i andra Världskriget, vi deporterade inga Judar (vi tog emot smuggling undan Tysk-ockuperade Danmark t.ex). Vi har ingen stor Judisk befolkning i Sverige. Förintelsen begicks i Tyskland och framförallt Polen, i mindre utsträckning i Ukraina/Baltikum.
Att man har ett Museum i New York,(förutom i Israel) ja där har man ju en stor Judisk befolkningsgrupp så det är väl OK (som i stor utsträckning också flydde Europa undan Nazisterna)

Men VI har ingen anknytning till detta.
Skall man ha ett FörintelseMuseum kan man också ha en hörna med snart 14000 döda i Covid, där man kan tillskriva nuv. Regering, skuldfrågan.
Samt skall man inskränka yttrandefriheten kommer många andra frågor att komma upp.
Förnekandet av Evolutionsteorin kanske!
Citera
2021-04-15, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sverigesradio.se/artikel/reg...ka-forintelsen

"Regeringen vill göra det straffbart att förneka förintelsen. Det beskedet ger justitieminister Morgan Johansson i dag.
"Förintelsen är världshistoriens största brott mot mänskligheten, och det får inte glömmas. De som försöker få världen att glömma och blanda bort korten, de måste stå till svars för det", säger han.
Regeringen ska nu tillsätta en parlamentarisk kommitté, som får i uppgift att se över frågan."

Ännu en inskränkning av Yttrandefriheten. Hur länge skall de få hålla på?
Man kan inte stoppa all förintelse förnekare i fängelse Som polots massmord som inte vänstern tror på också då ska vara olagligt.
Upplysning är det bästa.
Citera
2021-04-15, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Att förneka all bevisad fakta borde vara olagligt, då det motstrider framgång och göder idioti.

Att tro på all bevisad fakta borde vara lagligt, då det bevisar framgång och göder klokhet.
Citera
2021-04-15, 05:18
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Såklart det alltid är fördjävla frustrerande när det ska tummas på åsiktsfrihet. Enligt mig dessutom värre när det är "tankebrottslingar" de jagar. Jag menar vi har redan lagstiftning för hur vi får handla mot andra människor, det borde räcka.

Dessutom finns det allt möjligt som människor tror och sprider.

Spågummor.
Politisk övertygelse.
Religion.
Spöken.
Et cetera.

Gissa vad!

Världen snurrar vidare ändå.

Som någon annan var inne på så är det en riktig lågoddsare att utspelet endast är för att locka opposition till att vara mot förslaget för att i sekunden senare proklamera att deras "Trap-card" har aktiverats och de i extas får skrika.....

-NAAAAAAZIIIIIST!!
Citera
2021-04-15, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Du får nog studera lite folkrätt innan vi diskuterar vidare.
Är det förövrigt någon som förnekar de andra händelserna (undsntaget någon foliehatt möjligen)?

Men åk du till USA och förneka 9/11 så får vi se hur det går. Du kanske inte hamnar i fängelset men det kan nog få ännu värre konsekvenser för dig.

Och du bör ärligt talat gå någon kurs i hur man håller en normal diskussion. Jag skriver en sak och du börjar dilla om något annat. Ena stunden diskuteras siffrorna, sedan hoppar du över till definitionen av förintelse, och nu dillar du om antalet som förnekar andra historiska händelser, och om konsekvenserna av att förneka 9/11 i USA. Det var knappast av den anledningen som jag tog upp 9/11 i diskussionen.
Senast redigerad av Patch1 2021-04-15 kl. 06:18.
Citera
2021-04-15, 05:48
Medlem
Allt handlar om att flytta fokus.

Regeringen vill få oss å tro att det finns tusentals Nazister som dessutom skall utgöra ett hot mot demokratin.
Citera
2021-04-15, 06:25
Medlem
Linnaeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Sjukt att så många förintelsen förnekar finns på flashback för mig är det bevis att lagen är helt nödvändig
Det har inte "bevisligen hänt". Faktum är att de allierade aktivt försökte smutskasta tyskarna under kriget och gjorde allt för att få dem att framstå som onda, och försökte få alla andra att "vittna" till detta. De försökte även ge dem skulden för exempelvis Katynmassakern, trots att alla bevis pekade mot att Sovjet hade utfört det. Det pågick även länge historier om att de skulle ha producerat tvålar, lampskärmar etc. av sina fångar, men de har senare blivit motbevisade. Och det finns mycket mer att säga om de allierades hatkampanjer som specifikt riktades mot Tyskland, men det hade blivit en alltför lång avstickare från ämnet. När väl de allierade vann kriget fick de ensamrätt om att berätta sin sida, och tyskarna blev syndabockar för allt dåligt som hände.

Det finns alltid fler än en sida av historien. Revisionism är nödvändig spekulations- och forskningskälla för att gräva fram undangömd fakta. Vad ska egentligen detta förbud tjäna till annat än att sådana som du ska slippa argumentera mot opponenter?
Citera
2021-04-15, 06:26
Moderator
Carlboms avatar
Ett förbud känns kontraproduktivt. Jag tvivlar inte på att förintelsen skett, har aldrig funnits anledning till det. Men ska man förbjuda åsikten att den aldrig skett så börjar jag undra om det finns något jag missat? Tycker man inte att bevisen räcker 75 år efter händelserna så man måste förbjuda människor att tycka något så skapas bara större anledning att ifrågasätta och granska händelserna. Det ligger naturligtvis något annat bakom förslaget och jag kan tänka mig att det på något sätt stärker Socialdemokraternas grepp om makten.
Citera
2021-04-15, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Allt handlar om att flytta fokus.

Regeringen vill få oss å tro att det finns tusentals Nazister som dessutom skall utgöra ett hot mot demokratin.

Nazister eller inte, det finns väldigt många antidemokrater där ute som runkar över Putin, Orban m fl och som är ett stort hot mot demokratin. Demokratier är sköra och måste vårdas vilket denna regering varit dåliga på.

OnT så bra förslag. Äntligen.
Citera
2021-04-15, 06:33
Medlem
Soterns avatar
När argumenten tar slut tar censuren vid.
Citera
2021-04-15, 06:36
Medlem
8xxSeriess avatar
Vilken sanning tål inte att ifrågasättas eller granskas? Man är sonika så rädd att folk ska ifrågasätta "förintelsen" att man gör det brottsligt. Ganska kontraproduktivt. Självmål rentav.
Citera
2021-04-15, 06:38
Medlem
gorillaglues avatar
Förbud, förbud... Det enda som sverige kan. Tror att bara man har förbud så blir ALLT bra. Ingrott och outbildat är vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in