Citat:
Ursprungligen postat av
CoolGenerator
Jag förespråkar yttrandefrihet
Även meningsmotståndare skall tillåtas yttra sig, det är en mänsklig rättighet, börjar vi tumma på den så är loppet förlorat
Organisationen Amnesty står för slogan:
Jag hatar dina åsikter, men är beredd att dö för din unika rätt att uttrycka dom!
Håller med. Oavsett var man tycker om förintelseförnekare, så borde alla som värnar om yttrandefriheten ställa sig emot en sådan är lag.
Citat:
– Jag vill ha en ordning där det klart framgår att den som förnekar att Förintelsen har ägt rum och driver propaganda i den riktningen, den ska då kunna åtalas för hets mot folkgrupp.
[...]
Att regeringen nu vill göra det straffbart beror enligt Morgan Johansson bland annat på att de högerextrema rörelserna har vuxit och utgör ett större hot. Det har dessutom blivit lättare att sprida falsk propaganda genom sociala medier.
Tycker motiveringen även haltar ordentligt. Han vill alltså göra det olagligt att sprida propaganda i en viss riktning? Är det inte Ryssland som har förbjudit att sprida vad de upplever är HBTQ-propaganda? Det är två olika saker att bara HBTQ och att förneka förintelsen, men även i deras fall vill de ju förbjuda en typ av propaganda som de ogillar.
Visst är det så att det är lättare idag att sprida falsk propaganda, men det är ju även lättare att göra motsatsen dvs. lägga fram argument och belägg.