2024-08-05, 09:53
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Mste erknna att jag r svrt intresserad av denna aktie och dess vrdering. D r jag inte ens kund hos Hemnet. Ska ej kpa/slja, gr aldrig in p hemsidan, tittar endast p Booli fr att flja den lilla del av svensk bostadsmarknad som intresserar mig. Vad r det som motiverar denna smtt ofattbara vrdering och vrdeutveckling? +100 % nstan senaste ret.

Finns Hemnet-kloner som r precis lika bra i precis vartenda annat land s utlandsexpansion kan vi vl helt bortse frn.

Ligger hela vrdet i tron att man kommer kunna hja priset kunderna betalar i all framtid fr att p s stt roffa t sig strre och strre procentandelar av omsttningen (i pengar, inte i antal slda objekt) av den svenska bostadsmarknaden? Vart ligger smrtgrnsen i % av frsljningspriset som en sljare r beredd att spendera fr det oerhrda privilegiet att bli listad p Hemnet?

r det ngon typ av finansiellt fuffens bakom?
Citera
2024-08-27, 16:54
Medlem
Undrar om det r ngon form av kosmisk ironi rrande vrderingen p denna aktie och svenska bostadsmarknaden?

Ett P/E tal p 90?

Vem r det som tycker att det hr r rimligt?
Citera
2024-08-27, 17:27
Medlem
Antag att Mklarsamfundet bygger en egen annonssajt i hemlighet, sljer sin del i Hemnet, drtill blankar aktien och deras medlemmar sedan gr ver till den nya annonssajten och drmed driver Hemnet i konkurs. Skulle detta vara olagligt?
Citera
2024-10-29, 15:16
Medlem
Jag har mycket svrt att se att den hr vrderingen kan best.
Med den prissttning Hemnet har s drar sig potentiella kunder frn att kpa tjnsterna - vilket har resulterat i att utbudet av bostder r nstan dubbelt s stort p Booli som det r p Hemnet.

Nr ven bostadskparna inser att det r inte Hemnet man ska leta p i frsta hand - utan Booli (Hemnet har trots allt fler beskare n Booli) s r snbollen i rullning.

I min brf s sldes det nyligen en bostadsrtt som aldrig ens kom upp p Hemnet, s det gr det med.

En annan effekt av det blir att prisstatistiken ver slda objekt blir med komplett p Booli n vad den r p Hemnet.

Mycket av Hemnets intkter idag bestr av extratjnster - vilket r en konsekvens av att bostadsmarknaden kan vara ganska trg p mnga hll. Om marknaden blir mindre stel och det brjar rulla p lite bttre s kommer dessa extratjnster inte heller vara lika intressanta lngre.
Citera
2024-11-23, 16:14
Medlem
AppleIntelligences avatar
Dark mode skulle nog ka omsttningen ngra procent.
Citera
2025-02-01, 07:39
Medlem
Hehe, vad sger folk nu?
Citera
2025-02-01, 10:36
Medlem
Hemnet har allts hjt snittintkten per annons med ver 2000 spnn i senaste kvartalet till 8452 kr (jmfrt med 6183 kr i Q3 2024 och 5911 kr i Q4 2023) Fascinerande... Samtidigt tappar man lite i antal annonser jmfrt med Q4 2023 (37,7k -> 37,1k). Jag hade nog trott att det skulle vara fler som frskte slja i Q4 2024 n Q4 2023 s det antyder kanske att allt fler sljare struntar i att kpa annonsering p Hemnet, men de som annonserar betalar mer?

Man borde brja tracka totala antalet objekt p Booli och p Hemnet och se hur den andelen frndras ver tid. Per idag r det 45k objekt p Hemnet och 85k objekt p Booli. ven beskarantalet p resp. sida hade varit intressant att se frndring p ver tid men det r vl svrare hitta bra jmfrbara siffror p (Hemnet uppger att man hade 42 miljoner/mnad 2023, Booli uppger att man hade 10 miljoner i april 2024 vilket var en kning med 37 % frn 2023, men det gr ju mta p lite olika stt och helst hade man ju velat se unika beskare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in