2021-12-18, 15:40
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Vad betyder det? Att du sljer/kper? Eftersom Hemnet har nra monopol p det de gr tror jag p dem i lngden. Men jag r ny p brsen.
Fr att de (hemnet) skall motivera ett PE p ver hundra s krvs kade inkomster, eftersom de redan, som du ppekar, har monopol p marknaden kan de bara ka inkomster med kade avgifter. Det kan de gra till en viss grns innan det blir hutlst dyrt och andra aktrer ger sig in i marknaden!

Nu nr de r noterade rcker det med att ngra strre mklare sljer sitt innehav och gr samman om att starta en ny tjnst, n, hll dig borta frn det hr luftslottet, eller blanka dem!
Citera
2021-12-19, 15:10
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulbofink
Slnge p/e-talet r ver 100 s tror jag det kan vara vrt att korta. Trenden r dessutom nert sen toppen i sommar.

P/e 126 enligt Brsdata just nu.

Intressant att Brsdata anvnder olika input fr P/E etc. Brsdata anvnder rullande 12 mnadersvrdet, medans t.e.x Avanza/Nordnet anvnder Q3-rapporten. Det resulterar i 220-230 P/E p AVA/NON.

Kan ju f aktien att se mycket dyrare ut n vad den egentligen r om man inte grottat ner sig i detaljerna.
Citera
2021-12-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Intressant att Brsdata anvnder olika input fr P/E etc. Brsdata anvnder rullande 12 mnadersvrdet, medans t.e.x Avanza/Nordnet anvnder Q3-rapporten. Det resulterar i 220-230 P/E p AVA/NON.

Kan ju f aktien att se mycket dyrare ut n vad den egentligen r om man inte grottat ner sig i detaljerna.

Tittar du p PE mste du grotta ner dig i detaljer som du sger.

PE kan baseras p frra rets vinst, rullande 12-mnaders eller detta rs estimerade vinst. Det finns ingen standard fr det dr s man mste kolla vad som avses.
Citera
2021-12-31, 12:49
Medlem
gulbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Vad betyder det? Att du sljer/kper? Eftersom Hemnet har nra monopol p det de gr tror jag p dem i lngden. Men jag r ny p brsen.

Google is you friend men korta r att man tjnar pengar om aktien gr ner och lnga r att man tjnar pengar om den gr upp.
Citera
2022-02-01, 13:15
Medlem
bajssprutans avatar
Sheisse att jag inte satt inne med en korting idag. Rejl carnage.

Hur gr det fr dig jd? Ftt din pound of flesh n ?
Citera
2022-02-01, 14:39
Medlem
Booli 1000ggr bttre n Hemnet
Hoppas Hemnet gr t helvete
Jvla trams bluffbg s mkt folk har blitt lurade
Citera
2022-02-02, 17:04
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Sheisse att jag inte satt inne med en korting idag. Rejl carnage.

Hur gr det fr dig jd? Ftt din pound of flesh n ?
Ligger p mina stadiga +45% fan vet om man skall ligga i mini short s lnge som jag gjort, ett halvr! Fr fundera p att casha ut kanske?
Citera
2022-02-04, 09:23
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ligger p mina stadiga +45% fan vet om man skall ligga i mini short s lnge som jag gjort, ett halvr! Fr fundera p att casha ut kanske?
Jag kr ju mina shorts som snabba hit n' runs. S det r upp till dig egentligen.

Just nu r det ju en hrlig bleedout (frn ditt perspektiv) som man vill fnga s mycket det gr av och samtidigt ducka pemmpumpar.
Citera
2022-02-04, 15:34
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag kr ju mina shorts som snabba hit n' runs. S det r upp till dig egentligen.

Just nu r det ju en hrlig bleedout (frn ditt perspektiv) som man vill fnga s mycket det gr av och samtidigt ducka pemmpumpar.
Det gr fort i hockey! Hemnet ner 6-7% idag, vilket gr att min blankning steppar upp till +60%

Edit: jag kan inte nog pongtera detta: Hemnet r en hemsida, de har inget annat n sin Hemnet.se. De r vrderade till hisnande 14 miljarder? Tror jag ligger kvar i min kortning, ven om Avanza r dr och norpar % hela tiden!
Senast redigerad av jack.daniels 2022-02-04 kl. 15:54.
Citera
2022-02-04, 16:59
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Edit: jag kan inte nog pongtera detta: Hemnet r en hemsida, de har inget annat n sin Hemnet.se.
Jo, men s r det med alla annonssajter (Blocket, Mercado Libre, etc). Ntverkseffekt. Nr den vl etablerats r det lgn att konkurrera.

Med p/e 90 borde det finnas fallhjd kvar. Vinsten har knappt ngon historik.
Citera
2022-02-05, 11:20
Kplge, d bostadsmarknaden infr vr/sommar r p gng.

Hemnet Group AB (HEM)
https://www.investing.com/equities/hemnet-group-ab
Citera
2022-02-06, 18:15
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Kplge, d bostadsmarknaden infr vr/sommar r p gng.

Hemnet Group AB (HEM)
https://www.investing.com/equities/hemnet-group-ab

Hur mnga annonser behver de slja fr att f ett P/E kring 40?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in