• 1
  • 2
2021-04-17, 23:30
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
För tittar man på Japan så gjorde de inte denna typ av stöd för att försöka rädda ekonomin. Att de delade ut gratis pengar. Men detta gjorde de som sagt på 70-talet. Då var det mycket gratis pengar, som var ovillkorade och inte behövde betalas tillbaka. Det skapade en enorm inflation och ju mer man höjde räntan ju mer hällde man på bensin på elden och ju mer inflation skapades.

Så här tror jag i alla fall att det fungerar. Tog ett tag att förstå detta men nu känns det som alla pusselbitarna ligger på plats. Vad säger ni om mitt resonemang?

Japan delade visst ut pengar under corona. Alla som är bosatta där, vuxna som barn, japaner som utlänningar (med visum som ger dem rätt att bo där i mer än tre månader), fick 100 000 yen var i en klumpsumma (ca 7500 kr i dag).

https://www3.nhk.or.jp/news/special/...irus/benefits/

Jämfört med kronan har också yenen sjunkit ordentligt sedan corona kom igång, men jämfört med dollarna har den stigit.
Senast redigerad av bjornebarn 2021-04-17 kl. 23:34.
Citera
2021-04-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Centralbankerna använder sin reporänta för att tvinga ned realräntan för spararna. Med avsikten att den negativa realräntan till slut skall göra att hushållen blir mer köpvilliga. Sker det så stiger KPI.

Du kan ju se att hushållens konsumentindikator kraschade under april månad förra året. En kraschad aktiemarknad gör helt enkelt att folk håller hårt i plånboken.

Före sättningen på marknaden 2020 så var folks förmögenhet maxad men trots det så låg KPI väldigt lågt, skvalpandes på samma låga nivåer sedan 2010 trots att marknaderna gått upp kraftigt.

Så folk slösar inte mer pengar när de blir rikare, men däremot slösar de mindre pengar när marknaderna kraschar! Det finns en ovillighet till att konsumera helt enkelt. Så tydligen väljer konsumenterna säkerhet istället för att konsumera. Och mycket beror nog på skyhöga bostadspriser. Man är ovillig till att konsumera när boendet kostar så mycket!

Så vad kommer att hända när den fullbelånade skaran konsumenter upplever en fastighetsmarknad som faller samtidigt som matpriserna stiger? Enligt tidigare beteende och statistik så håller man hårt i pengarna. Så var ska inflationen komma ifrån när alla håller i pengarna?

Inflation kommer förmodligen bara att uppstå inom vissa segment. Men någon bred stegring av KPI tror jag inte på. Vem ska betala? Alla är ju pank. Och eventuella stegringar av värdepapper går till att reglera bostadslånet så att man inte hamnar på gatan ifall räntan stiger.
Citera
2021-04-18, 03:37
Bannlyst
Citat:
Har insett en sak och det är att en av de mest grundläggande ekonomiska teorierna är felaktig och egentligen tvärtom. Vad jag pratar om är teorin om att en låg ränta skapar inflation medans en hög ränta skapar deflation, egentligen är det precis tvärtom.

Till att börja med så vill jag poängtera att stigande priser i sig inte är inflation, utan en expanderande pengamängd är inflation förutsatt att dessa pengar kommer ut i realekonomin till den vanliga konsumenten. Det är detta som inte har hänt och som heller inte kommer att hända.

Fel i i första och andra stycket. Sänkt ränta ger inflation och pengarna kommer ut i ekonomin på en gång. Verksamheter med underbalanserade budgetar ger ju ändå löner och bidrag ut i ekonomin. Nya pengar har redan jagat sina tillgångar. Nya skulder uppstår inte som reserver. De används på en gång av en anledning.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2021-04-18 kl. 03:48.
Citera
2021-04-18, 03:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är knappast den definitionen som praktiskt används bland centralbanker, de flesta ekonomer o.s.v.

Du får inte den bilden, nej. Det betyder att ekonomera har lyckats lura dig. "Först var inflation ökad penningmängd, absolut". Det är det fortfarande.

Det är dina "experter" som har fel. Här är en del av tråden rubrik helt rätt.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2021-04-18 kl. 03:57.
Citera
2021-04-18, 03:55
Bannlyst
Citat:
Det lustiga som jag insåg är att den period som hade den absolut högsta inflationen under hela 1900-talet också hade de högsta räntorna! Nämligen 70-talet. Vad man då gjorde var att försöka bekämpa "inflationsspöket" som egentligen var självskapat. Man höjde räntorna i tron att det skulle bekämpa inflationen, men vad som egentligen hände var att det ökade inflationen avsevärt.

Tänk själv, man hade 15% ränta på sparkontona. Vad som då hände var att folk satt in alla sina pengar på bankkontot för att få denna ränta. Dessa pengar som sedan skulle betalas ut i ränta existerade inte, bankerna tryckte då dessa pengar och gav dem till småspararna. Detta skapade riktig inflation för då kom de nytryckta pengarna ut i realekonomin till gemene man.

Här påstår du att bankerna "tryckte pengar" för att finansiera räntorna. Det är ju inte så sedelpressen fungerar. Den är i full sving när den lånar ut nya pengar.

Att 70-störtar det där "höginflations-decenniumet" är frågan om. Beror på var och när. Snarare att höginflations-samhället kommer och går. Vi har haft ett nytt sådant i Sverige i årtionden. Nästan alltid. År med deflation är sällsynta.
Citera
2021-04-18, 09:20
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Har insett en sak och det är att en av de mest grundläggande ekonomiska teorierna är felaktig och egentligen tvärtom. Vad jag pratar om är teorin om att en låg ränta skapar inflation medans en hög ränta skapar deflation, egentligen är det precis tvärtom.

Till att börja med så vill jag poängtera att stigande priser i sig inte är inflation, utan en expanderande pengamängd är inflation förutsatt att dessa pengar kommer ut i realekonomin till den vanliga konsumenten. Det är detta som inte har hänt och som heller inte kommer att hända.

Nu sista året så har ju FED ökat antalet dollar i existens med 40%, men detta har inte skapat inflation, så som att matpriser, energipriser, osv har ökat nämnvärt i pris. Anledningen varför är för att dessa pengar inte kommit ut i realekonomin till den vanliga konsumenten. Det mesta av dessa pengar har använts till att trycka ner räntorna. Att FED köpt ränteobligationer, statsobligationer, osv.

Det lustiga som jag insåg är att den period som hade den absolut högsta inflationen under hela 1900-talet också hade de högsta räntorna! Nämligen 70-talet. Vad man då gjorde var att försöka bekämpa "inflationsspöket" som egentligen var självskapat. Man höjde räntorna i tron att det skulle bekämpa inflationen, men vad som egentligen hände var att det ökade inflationen avsevärt.

Tänk själv, man hade 15% ränta på sparkontona. Vad som då hände var att folk satt in alla sina pengar på bankkontot för att få denna ränta. Dessa pengar som sedan skulle betalas ut i ränta existerade inte, bankerna tryckte då dessa pengar och gav dem till småspararna. Detta skapade riktig inflation för då kom de nytryckta pengarna ut i realekonomin till gemene man.

Staten gav alltså 15% extra pengar till alla som sparade, vilket så klart alla då gjorde, om du inte gjord det så var du korkad. Så den extra pengamängd som då skapades under 70-talet var extremt hög just p.g.a. detta.

Skillnaden mot idag är att det skapas mycket pengar, men dessa pengar kommer inte ut i ekonomin. Anledningen varför vissa priser så som fastigheter, aktier, osv har stigit är p.g.a. lån. Men skillnaden här är att dessa pengar måste betalas tillbaka. De 15% som folk fick då de sparade på 70-talet var gratis! Där har ni den stora skillnaden.

Den andra stora indikationen på att det kommer bli en hög deflation i framtiden är om man tittar på Japan. De har haft deflation från början av 90-talet. Deras aktiemarknad, samt fastighetspriser har sjunkit nå enormt sedan dess, trots nollränta!

Vad som hände där var att det var ett enormt rally under hela 80-talet, så att börs, samt fastighetspriser steg nå enormt. Men som jag tidigare sa så var dessa pengar villkorade, det var lån. Dessa pengar skulle betalas tillbaka. De kommande decennierna så fick de därför deflation trots nollräntan.

Nu kan man hävda och titta på USA där Biden nu gett $2000 dollar till varje amerikan som ett coronastöd, att det skapar inflation, vilket det absolut gör. Men detta är småpengar och har inte ökat inflationen nämnvärt än så länge. Skulle de bestämma att betala ut betydligt mycket mer pengar och under en längre period, ja då kommer det att skapa en väldigt hög inflation för då kommer det ut till gemene man. Dock tror jag inte detta kommer hända. Detta var en engångsgrej.

För tittar man på Japan så gjorde de inte denna typ av stöd för att försöka rädda ekonomin. Att de delade ut gratis pengar. Men detta gjorde de som sagt på 70-talet. Då var det mycket gratis pengar, som var ovillkorade och inte behövde betalas tillbaka. Det skapade en enorm inflation och ju mer man höjde räntan ju mer hällde man på bensin på elden och ju mer inflation skapades.

Så här tror jag i alla fall att det fungerar. Tog ett tag att förstå detta men nu känns det som alla pusselbitarna ligger på plats. Vad säger ni om mitt resonemang?

Bostadsmarknaden och elpriset har blivit den nya riksbanken. Då riksbanken började att sänka och folket belånade sig för att köpa bostad blir det en omöjlig uppgift för riksbanken att åter höja räntan. Sammanfattningsvis kan man säga att styrräntan privatiserats.
Citera
2021-04-18, 10:21
Medlem
Det borde i alla fall vara bättre för bankerna art folk är skuldsatta och får betala ränta, än att de har sparade pengar och dom måste betala ränta...
Citera
2021-04-18, 15:26
Bannlyst
Citat:
Nej, håller inte med dig där. Det är fake siffror hela skiten..
Har du tittat i en banks balansräkning? Vet du öht vad en balansräkning är?
Hur skulle banken kunna ha en stor inlåning men liten utlåning??
Kan du berätta hur den balansräkningen skulle se ut?
(Och borde du inte ha gjort det redan i det jag citerar. Nu kommer du ju bara med tomma påståenden).

Citat:
På 70-talet så var det väldigt svårt att låna pengar överhuvudtaget. De var väldigt svårt att få lån. Det måste varit betydligt mycket mer inlåning på 70-talet jämfört med utlåning.
Vem har lurat i dig det??
Bara gå och titta på hur M3 ökade på den tiden.

Vidare kan du ju se till att komma över en banks års redovisning från den tiden.

Citat:
För tittar du på hur det är idag så lånar ju bankerna inte ut sina egna pengar, de trycker pengarna. Det är så pengar skapas i dagens system, de skapas via skuld. Så nog fan har de skapat även räntepengarna på 70-talet det är jag övertygad om.
Inte bara så att du läser bloggar av folk som tagit LSD, du tror på de med religiös övertygelse.

Sedan verkar du inte först vad du själv skriver. Så här skrev du: "de skapas via skuld".
Sitter då inte banken med precis lika stor utlåning som inlåning efter att låntagaren tagit lånet?

Citat:
Annars hade inte inflationen som var då kunnat existera. Eller hur förklara du den i så fall? För faktum var att priserna på allt steg enormt då. På mat, el, löner, osv. Från vilken källa kom då all denna inflation ifrån? Förmodligen så har du inget bra svar att ge här för du vet helt enkelt inte.
Jesses. Källa? Inflation här menas bara att penningvärdet minskar. Det mäts genom KPI. SCB är källan.

Det som drev upp inflationen på den tiden berodde i huvudsak på att staten såg till att hålla en fast växelkurs. Men eftersom man hade gett facket rätt att utpressa till sig löneökningar så gjorde dom det. För stora sådana. För inhemskt näringsliv var det bara att höja priserna. Så där har du en stor del av prisökningarna.
Men för export-näringen så innebar det att konkurrenskraft minskade. Statens lösning på detta var att devalvera. Devalvering innebär att importpriserna går upp. Där har du resten.

(Sedan har det till saken att våra handelspartner hade liknande inflation. Går bra att kolla upp).

Citat:
Sen tycker jag du var ett otrevligt rövhål också, bara så du vet med tanke på vissa av dina "överlägsna" kommentarer. Jävligt onödigt av dig att köra den stilen.
Sa han som avfärdade verkligheten och förklaringar med att: "Det är fake siffror hela skiten."

Hur menar du att jag borde hantera en person som börjar yra om vättar och troll?
Det du gör nu är att börja gråta för att jag är så elak och säger att vättar och troll inte finns, utan har rationella förklaringar.
Citera
2021-04-18, 19:18
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Har du tittat i en banks balansräkning? Vet du öht vad en balansräkning är?
Hur skulle banken kunna ha en stor inlåning men liten utlåning??
Kan du berätta hur den balansräkningen skulle se ut?
(Och borde du inte ha gjort det redan i det jag citerar. Nu kommer du ju bara med tomma påståenden).

Vem har lurat i dig det??
Bara gå och titta på hur M3 ökade på den tiden.

Vidare kan du ju se till att komma över en banks års redovisning från den tiden.

Du inser väl att banken inte har någon inlåning överhuvudtaget idag, men att de har en extremt stor utlåning? Det är det enda de har idag. Så varför skulle det då inte kunna varit tvärtom vid olika tidsperioder historiskt sett?

Varje år så har ju svenskarnas skuldsättningen per år ökat med 10%. När det var som värst ökade skuldsättningen med 15% per år. Samtidigt så minskade sparandet eftersom man de senaste åren inte fått någon ränta alls på ett sparkonto. Detta finns det ju solklara siffror på som du som sagt inte kollat upp och inte har en aning om.

Kallar du detta för balans i inlåning vs utlåning? Knappast. Hade det varit balans så hade inte skuldsättningen ökat år efter år efter år medans sparandet minskat de senaste decennierna.

Citat:
Inte bara så att du läser bloggar av folk som tagit LSD, du tror på de med religiös övertygelse.

Sedan verkar du inte förstå vad du själv skriver. Så här skrev du: "de skapas via skuld".
Sitter då inte banken med precis lika stor utlåning som inlåning efter att låntagaren tagit lånet?

Du yrar, undra vem det är som tagit LSD.

Citat:
Jesses. Källa? Inflation här menas bara att penningvärdet minskar. Det mäts genom KPI. SCB är källan.

Det som drev upp inflationen på den tiden berodde i huvudsak på att staten såg till att hålla en fast växelkurs. Men eftersom man hade gett facket rätt att utpressa till sig löneökningar så gjorde dom det. För stora sådana. För inhemskt näringsliv var det bara att höja priserna. Så där har du en stor del av prisökningarna.
Men för export-näringen så innebar det att konkurrenskraft minskade. Statens lösning på detta var att devalvera. Devalvering innebär att importpriserna går upp. Där har du resten.

Köper inte den förklaringen. Det är en förklaring som du själv hittat på och tror på. Om det nu var så att det var facket som drev på löneökningarna under 70-talet, förklara då för mig varför de inte fortsatt att göra detta de senaste 10 åren?

Vad är det som stoppat dem från att göra detta de senaste åren i så fall?

Citat:
Sa han som avfärdade verkligheten och förklaringar med att: "Det är fake siffror hela skiten."

Hur menar du att jag borde hantera en person som börjar yra om vättar och troll?
Det du gör nu är att börja gråta för att jag är så elak och säger att vättar och troll inte finns, utan har rationella förklaringar.

Sa han som inte kan se verkligheten. Du är fortfarande ett rövhål, inget har ändrat sig.
Citera
2021-04-19, 09:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Hur staten strukturerar sin fördelningspolitik påverkar inflationen en hel del.

Ponera att staten vill göra så fler har råd med något. Ta el som exempel.

Då kan man göra på lite olika sätt. Man skulle kunna införa någon form av avdrag för elkonsumtion. Man kan också ge bidrag till folk som köpa el. Sedan kan man subventionera elleverantörer.

Under förutsättning att det handlar om samma pengar och den ökade köpkraften landar exakt lika med alla metoder. Då blir det ändå stor skillnad eftersom vid vissa av metoderna så ökar elpriset och med andra metoder så minskar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in