Citat:
Ursprungligen postat av
ReasoningIsTheKey
Nej, håller inte med dig där. Det är fake siffror hela skiten..
Har du tittat i en banks balansräkning? Vet du öht vad en balansräkning är?
Hur skulle banken kunna ha en stor inlåning men liten utlåning??
Kan du berätta hur den balansräkningen skulle se ut?
(Och borde du inte ha gjort det redan i det jag citerar. Nu kommer du ju bara med tomma påståenden).
Citat:
Ursprungligen postat av
ReasoningIsTheKey
På 70-talet så var det väldigt svårt att låna pengar överhuvudtaget. De var väldigt svårt att få lån. Det måste varit betydligt mycket mer inlåning på 70-talet jämfört med utlåning.
Vem har lurat i dig det??
Bara gå och titta på hur M3 ökade på den tiden.
Vidare kan du ju se till att komma över en banks års redovisning från den tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReasoningIsTheKey
För tittar du på hur det är idag så lånar ju bankerna inte ut sina egna pengar, de trycker pengarna. Det är så pengar skapas i dagens system, de skapas via skuld. Så nog fan har de skapat även räntepengarna på 70-talet det är jag övertygad om.
Inte bara så att du läser bloggar av folk som tagit LSD, du tror på de med religiös övertygelse.
Sedan verkar du inte först vad du själv skriver. Så här skrev du: "de skapas via skuld".
Sitter då inte banken med precis lika stor utlåning som inlåning efter att låntagaren tagit lånet?
Citat:
Ursprungligen postat av
ReasoningIsTheKey
Annars hade inte inflationen som var då kunnat existera. Eller hur förklara du den i så fall? För faktum var att priserna på allt steg enormt då. På mat, el, löner, osv. Från vilken källa kom då all denna inflation ifrån? Förmodligen så har du inget bra svar att ge här för du vet helt enkelt inte.
Jesses. Källa? Inflation här menas bara att penningvärdet minskar. Det mäts genom KPI. SCB är källan.
Det som drev upp inflationen på den tiden berodde i huvudsak på att staten såg till att hålla en fast växelkurs. Men eftersom man hade gett facket rätt att utpressa till sig löneökningar så gjorde dom det. För stora sådana. För inhemskt näringsliv var det bara att höja priserna. Så där har du en stor del av prisökningarna.
Men för export-näringen så innebar det att konkurrenskraft minskade. Statens lösning på detta var att devalvera. Devalvering innebär att importpriserna går upp. Där har du resten.
(Sedan har det till saken att våra handelspartner hade liknande inflation. Går bra att kolla upp).
Citat:
Ursprungligen postat av
ReasoningIsTheKey
Sen tycker jag du var ett otrevligt rövhål också, bara så du vet med tanke på vissa av dina "överlägsna" kommentarer. Jävligt onödigt av dig att köra den stilen.
Sa han som avfärdade verkligheten och förklaringar med att: "Det är fake siffror hela skiten."
Hur menar du att jag borde hantera en person som börjar yra om vättar och troll?
Det du gör nu är att börja gråta för att jag är så elak och säger att vättar och troll inte finns, utan har rationella förklaringar.