Citat:
Ursprungligen postat av
toblemona
Kan du visa med siffror hur du beräknar M och även förklara varför du använder dessa siffor? Fattar inte riktigt varför den andra ekvationen blir 0 = 1,5 * 2 - 4M?
Enligt boken är sammanlänkat flöde = M * di/dt, så fattar inte riktigt varför man stoppar in L och I? Och varför använder man L2 * I2 - sammanlänkat flöde * M?
Ok, jag har någon gammal elbok hemma, men den behandlar tyvärr inte detta nämnvärt, dessutom använder den sig av "prickmärkning" gällande polaritet osv så det här blir väldigt avlägset..men.
Med en öppen spole vill jag minnas att det är en spole som inte är kopplad till något (förutom möjligen en idealiserad voltmeter som ej leder ström). Dvs man har en krets som ej är sluten och därmed inte leder ström? Men som sagt måste kollas då jag ej har en bok som täcker definition på öppen spole här.
Om så är fallet vilket jag tror det är så får man ju L1 och L2 direkt från de två första försöken. Det blir de värden du själv angav, stämmer det med facit så blir det ju än mer troligt.
Grejen är ju den att om det ej flyter ström genom den öppna spolen så får man ingen påverkan på den andra spolen och man har U = L*di/dt direkt.
Det sista försöket då. Här kortsluter man spolen vilket jag vill minnas definieras som att spolens ändar har samma potential. Dock ger nu induktion från den andra spolen en spänning vilket måste motverkas av en ström då den totala spänningen över spolen måste hållas till noll pga kortslutningen.
Man får nu en ekvation för vardera spolen:
1,5 = 4*0.75 - M*(di2/dt) För den första spolen'
0 = 1,5*(di2/dt) -4*M För den andra spolen
Den första ekvationen är ju bara U1 = L1*I1 - M(di2/dt)
U1, L1 och I1 vet man nu, L1 får man ju från första försöket.
M(di2/dt) är den induktionspåverkan som kommer från den kortslutna spolen 2. För spolen två tror jag nu att totala spänningen över den är noll:
0 = 1,5*(di2/dt) -4*M
Termerna i högerledet är L2*(di2/dt) - I1*M. Dvs det borde vara balans mellan den spänning som kommer från strömändringen genom spolen och den inducerade spänningen från den andra spolen.
Den andra ekvationen ger: di2/dt = 4*M/1,5 insatt i den första ekvationen:
1,5 = 4*0.75 - M*(4*M/1,5) --->
1,5*1,5/4 = M*M
Nu är M definierad att vara positiv(typ 100 på det) så roten ur vänster ledet blir 3/4 .
Men som sagt mitt minne av definitioner på öppen spole, kortsluten spole osv kan vara fel då det är decennier sedan jag kollade det. Men om du kollar grunddefinitionerna så är det ju enkelt att bekräfta eller avfärda det här lösningsförslaget.