Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-25, 20:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Lter alltid s i brjan, men i bsta fall kanske det kommer i nrheten av det i USA och under en kort tid, men i Sverige tillkommer ju dels moms, transportavgifter och tullkostnader och allt mjligt man kan hitta p fr att det ska bli s dyrt som mjligt.

Tesla Model 3 skulle ju kosta 35 000 dollar. Var vl knappt s att den gjorde det nr den var ny, bara under en kort period, men nr den kom till Sverige s var det vl lgst 550 000 kr eller nt snt.

Idag kostar bilen 630 000 i sin enklaste form och d mste man vl som minst lgga till vinterdck till det priset ocks.

Misstnker att OM det kommer en enklare version i USA fr 25 000 dollar som det ryktats om s lr det bli skert 450 000 kr hr i Sverige. Blir det 30 000 i USA s blir det kanske 500 000 hr.

Lter billigt nr man lser om nyheten, men sen inser man att de skert kommer gra en enklare kompaktbil som man ska betala 500 000 fr i sitt ingngslge, men kan sluta p betydligt mer.

Jag tror den inte kommer till USA verhuvudtaget. Smbilar r fr Europa och Asien.
VW ID.3 sljs inte i USA men ID.4.
Citera
2022-10-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Nja sg inte det. Det ryktas ju om att samma bil r tnkt att anvndas som "robotaxis" och var frst kommer det ske om inte i USA?

Visst gr det vl anvnda Model 3 eller vilken modell som helst till det, men om det ska vara ekonomiskt s lr man vilja anvnda de billigaste bilarna till det i frsta hand och om ngot land kommer tillta robotaxis frst s lr det vara USA.
Citera
2022-10-25, 20:45
Medlem
BAB7s avatar
ZOE sljes inte heller i USA.
Citera
2022-10-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
ZOE sljes inte heller i USA.

Och det r nog klokt.
Dels har fram tills nu USA varit senare p elbilsomstllningen n Europa och dels vill de i strre omfattning ha stora feta bilar medans speciellt sdra Europa vill ha sm bilar som Zoe eller liknande klass p bilarna.

I USA r allting anpassat fr att bilarna ska vara stora. Det r stora vgar, stora feta parkeringsplatser, stora ytor till allt mjligt. I Sdra Europa funkar inte det utan man mste nstan ha mindre bilar om man ska ta sig fram och kunna parkera.
Citera
2022-10-25, 23:55
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ny Tesla p gng. Halva priset.
https://electrek.co/2022/10/20/tesla...rm-half-price/

"P gng" r att ta i. Detta r Teslas projekt fr att massproducera sjlvkrande taxibilar. De har en oerhrt aggressiv timeline fr FSD-mjukvaran och tror den kommer kra bttre n snittfraren redan nsta r - fr nrvarande kr den ganska bra men inte verallt och absolut inte lika bra som snittfraren.

Med andra ord rknar de med att frare inte kommer behvas nr denna bil kommer ut p marknaden, beroende p hur det gr med tidslinjen fr FSD kan det t.o.m vara s att bilen verhuvudtaget inte levereras med ratt eller pedaler. Eller ens levereras alls, det kan ocks vara s att Tesla behller gandeskapet av bilen och bara sljer sjlva taxitjnsten direkt till kund.

M.a.o inget man som bilkpare ska sitta och vnta p - det hr r ett projekt som, utifall mjukvaran tar lngre tid n befarat, blir en snikbil av typen Renault Zoe fast utan att vara helt vrdels.
Citera
2022-10-26, 07:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
"P gng" r att ta i. Detta r Teslas projekt fr att massproducera sjlvkrande taxibilar. De har en oerhrt aggressiv timeline fr FSD-mjukvaran och tror den kommer kra bttre n snittfraren redan nsta r - fr nrvarande kr den ganska bra men inte verallt och absolut inte lika bra som snittfraren.

Med andra ord rknar de med att frare inte kommer behvas nr denna bil kommer ut p marknaden, beroende p hur det gr med tidslinjen fr FSD kan det t.o.m vara s att bilen verhuvudtaget inte levereras med ratt eller pedaler. Eller ens levereras alls, det kan ocks vara s att Tesla behller gandeskapet av bilen och bara sljer sjlva taxitjnsten direkt till kund.

M.a.o inget man som bilkpare ska sitta och vnta p - det hr r ett projekt som, utifall mjukvaran tar lngre tid n befarat, blir en snikbil av typen Renault Zoe fast utan att vara helt vrdels.

Hr fantiserar de om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=BrAq-dVLT30

Jag tror inte p det. Tesla har utvecklingsavdelningar i Shanghai och Berlin som jag tror utvecklar lill-teslan fr respektive marknad. Robotaxi utvecklas nog i Texas enligt mig.

Direkt frn Musk:
Citat:
Its the primary focus of our new vehicle development team, obviously. At this point, we are done with the engineering for Cybertrucks and for Semi. So, its obviously what were working on, the next-generation vehicle, which will be probably be about half the cost of the 3 and Y platform. It will be smaller, to be clear.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-10-26 kl. 07:43.
Citera
2022-10-26, 11:05
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Hr fantiserar de om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=BrAq-dVLT30

Jag tror inte p det. Tesla har utvecklingsavdelningar i Shanghai och Berlin som jag tror utvecklar lill-teslan fr respektive marknad. Robotaxi utvecklas nog i Texas enligt mig.

Direkt frn Musk:

Kanske. Jag tolkade det som att robotaxi bilen allts blir en typ av smbil. Men det kan ocks vara s att de helt enkelt parallellt planerar fr att brja slja frarlsa bilar av flera modeller nr det nu blir aktuellt. Ska man verkligen optimera fr robotaxi br man egentligen lgga mest fokus p 1-persons bilar av nnu mindre snitt, men kan bli svrt att bibehlla en hg skerhetsniv.

I mnga lnder med hg befolkning och mycket trngsel r taxibilar dessutom ofta av typen minibuss/van, s en minibuss-version av Cybertrucken ser jag som ett naturligt steg.
Citera
2022-10-26, 18:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
E-golf har slts i USA.
Citera
2022-12-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxima
Jag har testat mnga elbilar och Tesla r inte som de andra.
Jag gillar avsaknaden av knappar och pling plong.
Provkrde en Skoda hrom dagen och det var en horribel upplevelse. Den hade knappar och spakar verallt! Helt bisarrt.
Den hade tillomed en start knapp😂

Nr man skulle parkera var man tvungen att lgga i neutral och sedan lgga i parkeringen.

Samma sak nr jag provkrde en Ioniq 5. Frutom hemskt dlig krknsla (enormt mycket body roll, svampig styrknsla, etc), s blev jag tokig p alla knappar fr "tndning/start", ljus, och dessutom en dj-vla massa plingade/pipande hela tiden.
Citera
2022-12-06, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad tramsar du? Konkurrenterna har just brjat och redan r flera frbi. Tesla ligger bara trea p listan av elbilar i r, om ngra r r dom inte ens topp tio.

https://mobilitysweden.se/statistik/...registreringar

https://www.car.info/sv-se/stats?fro...tcf=registered

Antal nyregistrerade elbilar i Sverige s hr lngt under 2022.

Tesla #1.

Toyota bottenplats och sist.

Mrken Registrerade
Tesla
32 111
Volkswagen
28 443
Kia
21 059
Renault
15 454
Nissan
14 493
Volvo
9 572
MG
9 315
BMW
8 798
Polestar
8 260
Audi
8 096
Skoda
6 711
Hyundai
6 136
Peugeot
5 768
Mercedes-Benz
5 002
Ford
3 631
MINI
2 264
Opel
2 043
Porsche
1 846
Citron
1 827
Cupra
1 762
Mazda
1 618
Fiat
1 264
Maxus
1 151
Toyota
1 065
Citera
2022-12-06, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Bara kolla p grufman! Han berttar i detalj vilket skit det r. Sen ska vi inte tala om batteri och batteri byte p skitbilen.

Det r Model S/X som har problem med bla. lnkarmar (Tesla frsta egna bilmodeller).

Grufmans egna bil r en Tesla Model 3 kan tillggas (ngot han f. har gemensamt med Christian von K. och en massa andra bilintresserade personer). Sger kanske ngot.

https://youtu.be/NJ95t8J3JFc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in