• 2
  • 3
2021-04-23, 20:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Enligt Standford News utgör fossila bränslen 80 % av världens energiförbrukning:
https://news.stanford.edu/2018/05/22...culty-discuss/

SVT rapporterar att USA med Joe Boden i spetsen proklamerat att USA till 2030 ska minska sina klimatutsläpp med 52 %.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...klimattoppmote

Detta låter helt otroligt för mig. Att minska såpass på mindre än 9 år. Bara den Amerikanska militären släpper ut mer koldioxid än de flesta länder: "Om Pentagon listades som ett land, skulle Pentagon vara världens 55:e största utsläppare av växthusgaser” – med större utsläpp än Portugal eller Sverige.
https://www.globalpolitics.se/usas-m...-andra-lander/

Vad säger ni, är detta minsta rimligt och i så fall hur? De listar globala avgifter på koldioxid, investeringar i gröna klimatfonden och skärpning av klimatmål som de viktigaste punkterna. Min tanke blir då, hur många år kommer det inte ta att få en global koldioxidavgift på plats?

Vill inte vara pessimist men realist. Upplys mig!
Kom gärna med länkar till artiklar och en fin diskussion!
Det handlar om att den globala eliten investerat tungt i Kina. Då är det ändamålsenligt att försöka slå ut konkurrenterna i övriga länder, Kina ger givetvis fan i i inbillade "klimatmål". Svårare än så är det inte.
Citera
2021-04-23, 20:58
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Det får bli riktigt snabbväxande träd om det ska hinnas med på knappa 9 år.
Det binder oavsett mer koldioxid än cannabis som skördas och förbränns av användare
Citera
2021-04-23, 20:59
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det handlar om att den globala eliten investerat tungt i Kina. Då är det ändamålsenligt att försöka slå ut konkurrenterna i övriga länder, Kina ger givetvis fan i i inbillade "klimatmål". Svårare än så är det inte.
Tåget Kina jobbar hårt för att nå sina egna, högt satta klimatmål med co2 neutralitet 2060. Tycka vad man vill om Kina som politiskt system men att arbeta långsiktigt med sin 100 års plan ger många fördelar jämfört med att byta administration var 4 år.
https://www.google.com/amp/s/amp.dw....nge/a-56644449

Ett annat gott exempel vad gäller klimatförändringar från kina är deras arbete mot ökenspridning, den såkallade "Great green wall".

Västerländerna har dumpat sina utsläpp i Kina genom all industri som etablerats där. "när man pekar finger åt någon, så ska man även titta på sin egen hand. Tre fingrar pekar nämligen på oss själva!" 😏
Citera
2021-04-23, 21:04
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Det binder oavsett mer koldioxid än cannabis som skördas och förbränns av användare
Vad tänkte du göra med träden då, stoppa in dom i Forsmarks slutförvar?😊

Skämt osido kommer det krävas enorm omställning. Canabis eller bambu känns inte rimligt.
Citera
2021-04-23, 21:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Visst är det så, detta ifrån förra året :

SHANGHAI, June 25 (Reuters) - China has nearly 250 gigawatts (GW) of coal-fired power now under development, more than the entire coal power capacity of the United States, a new study said on Thursday, casting doubt on the country’s commitments to cutting fossil fuel use.

Beijing has vowed to replace coal with cleaner energy forms, but new coal project approvals have accelerated this year, according to the study by Global Energy Monitor (GEM) and the Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA)

https://www.reuters.com/article/chin...-idUSL4N2E20HS

Blir bara så patetiskt när media snackar om USA "måste göra mer" (Heja Biden !), "Europa måste göra mer".

Kina står för 30 % utav utsläppen (och växer), Usa 15 %, Europa 10 %.., men det är ytterst sällan man ens drar upp Kinas utsläpp..
Citera
2021-04-23, 21:55
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Intressant för en annan tråd kanske. Lite väl off topic.

Hur ska USA lyckas halvera klimatavtrycket på knappt 9 år?

Jo tack, jag vet. Men jag är av åsikten att idioter måste konfonteras, annars riskerar de att bli statsminister (med verkligheten som mitt vittne).

För att behandla ämnet; Det kommer USA inte att göra. Hela klimathysterin är pådriven av en vänsterideologisk gruppering vars tentakler sträcker sig långt in i många av västvärldens institutioner. Syftet har hela tiden varit att förmå länderna i väst att lägga krokben för sig själva. Man har på klassisk vänstermanér spridit desinformation för att få väst att välja energislag som minskar vår konkurrenskraft. Samtidigt har länder som Kina byggt ett imperium på kol och olja.

Frågan vi måste ställa oss är om de som står längst fram i leden för att konfrontera den här fienden är bäst lämpade för jobbet.

Kommer Biden att lyckas sälja ut USA till Kina? Inte om han önskar att dö i sömnen omgiven av sina barnbarn.
Senast redigerad av midvintermorker 2021-04-23 kl. 22:03.
Citera
2021-04-23, 22:11
Medlem
Finns det någon bettingsite där man kan spela på detta? Hade kunnat sätta hela min förmögenhet- lättaste pengarna någonsin.

Finns inte en chans i hela helvetet att man kommer sänka utsläppen så mycket på ett knappt decennium.

Det förstår Biden också. Men så är han en stor bedragare. Han kan dessutom komma med såna löften rätt riskfritt - om 9 år är han inte president längre, och om han ens är vid liv då kommer han vara gravt dement. Så han kommer slippa stå till svars när detta misslyckas.

Spel för galleriet.
Citera
2021-04-23, 22:24
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Miljöpartiet har styrt i Sverige sedan 2014 och utsläppen har minskat marginellt. År 2030 lär utsläppen i USA ha minskat marginellt.

Det tror jag först när jag ser det. Detta är en pengaskin, det är allt. Miljön skiter ekonomer fullständigt i.

Edit: Det vill säga: ännu ett sätt att transferera pengar från folket till staten via skatter och moms osv ut till företagare och globalister med "miljövänliga mål".
Senast redigerad av YP4XQ 2021-04-23 kl. 23:10.
Citera
2021-04-24, 18:19
Medlem
Running_mans avatar
Sen är ju den amerikanska folkstjälen ihopväxt med bilen sedan tidigt 50-tal. Man tar bilen överallt, även om man ska handla i en butik 400m hemifrån.

Såg ett klipp där en man blev stoppad för att han uppträdde suspekt, han gick hem från jobbet. Polisen tyckte detta var konstigt och undrade varför han inte körde bil.

I många städer finns inga trotoarer eller cykelvägar så det gör det ännu svårare att låta bli bilen.

Citat:
Ja det där är en riktigt skruvad historia. Man undra hur mycket lobbyister har ställt till med. Kolla bara NRA.
Bara att titta på dokumentärer som exempelvis "Who killed the electric car?" och det jag skrev om innan: järnvägens moderna historia i USA.

Jag tror man tog upp detta i reportagen om varför USA har sån pissig infrastruktur när det gäller järnväg och varför finns det inte mer höghastighetståg.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in