Citat:
På vilket sätt då? 2ans handling är politisk i sig då den handlar om mexikanska barn vars far blir dödad av polisen och de flyr.
Trean handlar om en tjej som flyttar till en småstad för att connecta med sin bror, som sedan av olika omständigheter dör och man försöker ta reda på vad som skedde. Två helt olika utgångspunkter.
Ena är en kommentar om poliser som dödar minoriteter. Andra är ett mordmysterium i samma anda som ettan i ytterligare Twin Peaks-anda.
2an mottogs inte särskilt väl. Inte nödvändigtvis för att det var politiskt dock. Utvecklarna ser ut att ha tagit åt sig av kritiken och återgår mycket till det som gjorde ettan fantastiskt.
Trean handlar om en tjej som flyttar till en småstad för att connecta med sin bror, som sedan av olika omständigheter dör och man försöker ta reda på vad som skedde. Två helt olika utgångspunkter.
Ena är en kommentar om poliser som dödar minoriteter. Andra är ett mordmysterium i samma anda som ettan i ytterligare Twin Peaks-anda.
2an mottogs inte särskilt väl. Inte nödvändigtvis för att det var politiskt dock. Utvecklarna ser ut att ha tagit åt sig av kritiken och återgår mycket till det som gjorde ettan fantastiskt.
Utvecklarna till det första spelet, DontNod, har lämnat ifrån sig alla Life is Strange-rättigheter till Square Enix. Och som ägare till Life is Strange-franchisen överlät Square Enix uppgiften att utveckla True Colors till Deck Nine, utvecklarna bakom Before the Storm. (Det verkar ha varit ett bra beslut.)
Deck Nine demonstrerade med Before the Storm en förmåga att göra en solid och spännande karaktärsdriven berättelse som står på egna ben även utan övernaturliga gameplay-gimmicks, medan DontNod verkar vara något av ett one hit wonder med sitt ursprungliga Life is Strange. Resten av deras spel, åtminstone de jag har spelat eller läst om, verkar hamna på en skala mellan mindre bra till medelmåttigt. Tvåan var ett rejält misslyckat spel i min mening. Det fanns säkert en uppriktig ambition där att göra det till en förebilds-simulator, eller nåt i den stilen, men det verkar som att man helt glömde att också göra bra berättelse. Det fanns enstaka intressanta karaktärer och miljöer, men de flög förbi och byttes ut precis när man började fästa sig vid dem. Övergripande storyn var nästan obefintlig och verkade mest vara en serie lösa händelser, random saker som bara hände.
Efter någon timme med True Colors tycker jag att Deck Nine har lyckats väldigt bra både med berättelse, karaktärer, atmosfär, miljö etc, och även fått till en intressant övernaturlig gameplay-gimmick. Det är imponerande på en teknisk nivå också. Det är snyggt som fan, och animationerna är på en mycket högre nivå än tidigare inkarnationer i serien.
__________________
Senast redigerad av anomalign 2021-09-18 kl. 22:47.
Senast redigerad av anomalign 2021-09-18 kl. 22:47.