Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-27, 14:33
Medlem
Erikdensistes avatar
2 deciliter kruskakli väger 38 gram och innehåller 110 kcal, ungefär som ett glas mjölk. Kruskakli är billigt och kostar inte mer än 8 kr för 300 gram.
Jag tänker att man före varje måltid dricker 2 dl kruskakli i en shaker blandat med vatten, vilket inte tar mer än 10 sekunder att svepa.
Man kan även ändra annat i kosten, t.ex. utesluta socker, godis, läsk, pizza, färdigmat osv.

Men för att ställa frågan enkelt:
Förutsatt att man äter som vanligt till mättnad och inte ändrar något annat, leder då 2 dl kruskakli före varje måltid till viktminskning?
Om inte 2 dl räcker så säg en halv liter före varje måltid. Är det nyttigt, kan det vara farligt?
Citera
2021-04-27, 14:48
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikdensiste
2 deciliter kruskakli väger 38 gram och innehåller 110 kcal, ungefär som ett glas mjölk. Kruskakli är billigt och kostar inte mer än 8 kr för 300 gram.
Jag tänker att man före varje måltid dricker 2 dl kruskakli i en shaker blandat med vatten, vilket inte tar mer än 10 sekunder att svepa.
Man kan även ändra annat i kosten, t.ex. utesluta socker, godis, läsk, pizza, färdigmat osv.

Förutsatt att man äter som vanligt till mättnad och inte ändrar något annat, leder då 2 dl kruskakli före varje måltid till viktminskning?
Om inte 2 dl räcker så säg en halv liter före varje måltid. Är det nyttigt, kan det vara farligt?

En fråga, hur uttalar du det där ordet? Kruska-kli eller Krus-kakli?

Och hur ställer det sig i förhållande till havregryn, som ju är ännu billigare och möjligtvis nyttigare/energirikare dessutom?
Citera
2021-04-27, 14:59
Medlem
Erikdensistes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
En fråga, hur uttalar du det där ordet? Kruska-kli eller Krus-kakli?

Och hur ställer det sig i förhållande till havregryn, som ju är ännu billigare och möjligtvis nyttigare/energirikare dessutom?
Kruska (också) kli men nej havregryn suger att äta eller dricka (det blir inte gjort)
och är inget som man snabbt kan ta som tillskott likt kli genom att bara skölja ner. Havre mättar förvisso men är i sig energirikt.

Jag köpte 10 påsar. Frågan är ska jag använda dom eller är det utkastat?
Citera
2021-04-27, 15:27
Medlem
Citat:

Bättre att som du säger utesluta socker, godis, läsk.........

Om du vill öka fiberintaget, så är det bättre att låta fibrerna förtäras i måltiden. Säg låta lite fibrer koka med pastan eller riset. Ha fibrer i pannkakssmeten eller gröten.

Att ens försöka svälja 2 dl kruska, som sväller rejält, kommer att bli besvärligt för dig. Tarmen kommer sen att protestera, med diarré eller förstoppning som följd.
Citera
2021-04-27, 18:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Äter du som vanligt och lägger till 2 DL krusakli så går du upp i vikt snarare än ner. Förutsatt att du med vanligt menar samma kaloriintag och adderar krusaklin. Om du i samband med krusaklin upplever en mättnad tidigare och per automatik äter mindre kalorier? Ja, då går du ned i vikt.
Citera
2021-04-27, 19:35
Medlem
Erikdensistes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Äter du som vanligt och lägger till 2 DL krusakli så går du upp i vikt snarare än ner. Förutsatt att du med vanligt menar samma kaloriintag och adderar krusaklin. Om du i samband med krusaklin upplever en mättnad tidigare och per automatik äter mindre kalorier? Ja, då går du ned i vikt.
Jag undrar om måltiderna med kruskakli före maten automatiskt blir mindre och kalorifattigare, även med hänsyn till kalorierna i kliet. Dvs att man äter som vanligt och till samma mättnadsgrad, eller känner kroppen av kaloriunderskottet och tar igen detta genom exempelvis istället fler måltider istället.
I så fall är det kanske ett billigt, enkelt, nyttigt och effektivt sätt att banta...?

Jag är inte inne på att lägga kraft och tid på att blanda kliet i maten utan för att det ska vara hållbart i längden så måste det för mig vara enkelt och gå snabbt. Jag har inga problem att skölja ner 2 dl kli före varje måltid.
Frågan jag undrar över; är det troligt att det kommer leda till viktnedgång över tid?
Citera
2021-04-28, 05:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag undrar om måltiderna med kruskakli före maten automatiskt blir mindre och kalorifattigare, även med hänsyn till kalorierna i kliet. Dvs att man äter som vanligt och till samma mättnadsgrad, eller känner kroppen av kaloriunderskottet och tar igen detta genom exempelvis istället fler måltider istället.
I så fall är det kanske ett billigt, enkelt, nyttigt och effektivt sätt att banta...?

Jag är inte inne på att lägga kraft och tid på att blanda kliet i maten utan för att det ska vara hållbart i längden så måste det för mig vara enkelt och gå snabbt. Jag har inga problem att skölja ner 2 dl kli före varje måltid.
Frågan jag undrar över; är det troligt att det kommer leda till viktnedgång över tid?
Ingen aning om det kommer leda till kaloriunderskott per automatik för dig. Du måste fortfarande äta mindre av något annat, vilket känns enklare än att addera något. Däremot kan du ju ersätta något du äter idag med krusakli. T.ex som att byta ut pasta/ris mot potatis, eftersom potatis ger en större volym per kcal.

Ja, kroppen kommer känna av kaloriunderskottet. Beroende på storlek och tidsperiod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in